Hjälp vårt 2:åriga sto springeröver oss.

E

eliiun

Hejsan, Vi har ett två årigt sto som är världens charmtroll över lag och har vart enda sen hon var riktigt liten.Jätte mysig med alla barn stora som små.Även med oss är hon hur underbar som hälst.

Men sen när hon inte riktigt får den uppmärksam het som hon vill.
eller inte får göra riktigt det hon känner för.
Då springer över oss i stort sätt,som om hon bara kopplade bort oss.

Förra sommaren var jag i från henne några månader då en tjej tig hand om henne. jag var och hälsade på och hon värkade må jätte bra. Visselrigen träffade vi ju henne i hagen bara dom ggr vi var där.

Jag vet inte riktigt hur jag ska få bort det,någon som kanske kan komma med några tipps?

tack på förhand!:smirk:

Sv: Hjälp vårt 2:åriga sto springeröver oss.

Detta problem brukar uppstå med unghästar som är "hur mysiga som helst." De är för mycket gullade med, och har lärt sig för lite respekt.
Var mycket noga med att hästen inte kliver in i ditt revir. Ska ni stå nära varann, är det du som ska ta sista steget. Detta måste ALLTID gälla, även om hästen är söt som socker. Tar hästen ett steg emot dig, flytta genast tillbaka den. FLYTTA INTE DIG SJÄLV.
Låt inte hästen knuffa eller buffa på dig. Samma ska då: Flytta bort hästen, stå själv kvar.
Se dessutom till att hästen är uppmärksam på dig, då du hanterar henne. Om hon tittar åt ett annat håll, skaka lite på grimskaftat tex. Låt henne heller inte tippa nacken ät ditt håll, och ställa sig åt motsatt håll. Det är ett sätt för henne att göra sig beredd på att kunna välta sin vikt mot dig. Ha hennes nos mot dig istället. Håll i tygeln som är på din sida, om du har henne i träns, eller koppla grimskaftet till ringen som är på din sida, om du har henne i grimma. Alternativt kan du ha henne i kapson, men grimskaft/lina kopplat mitt på nosen.
Att koppla grimskaftet under hakan ger dig minst kontroll. Det blir nämligen svårare för dig att ta hennes nos mot dig då, och då kan hon lättare sätta nacke och bog i din riktning, och gå över dig.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Ridning Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har ett 11 årigt Connemara sto som heter Belle, som jag har på foder. Jag har haft Belle i 4...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Lager
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 538
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 089
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama