Hjälp, vad stark han blivit....

Ela

Trådstartare
Hej, jag har haft min häst utlånad till en tjej som tävlat hoppning när jag varit gravid.
Nu har jag äntligen kunnat börja rida igen och har hämtat hem honom. Så i dag var jag inne i ridhuset med honom för att rida dressyr, men det gick åt skogen!
Han var så stark och hård i munnen. Han ville inte ta förhållningar och körde bara fran huvudet och drog i avsaktningarna. Det kändes som om han bara hade kunnat gott i väg och att jag inte hade kunnat stoppa honom.
Förut har han varit ganska mjuk och väldigt känslig i munnen. Vad ska jag göra? Någon som har något tips? Tyvärr är min tränare borta och jag kan inte få hjälp på ett tag. Ska jag använda ett skarpare bett, så jag slipper ta i? Vad för typ av bett i så fall? Idag har han vanligt två delat tränsbett.

Sv: Hjälp, vad stark han blivit....

Ja hade ju inte bytt til ett starkare bett innan jag hade pratat med tränaren. Kan ju kanske bara bli ännu starkare då. Men samtidigt förrstår jag att du vill testa ett skarpare det är ju inte kull att sitta och slitta i hästen för att den inte lyssnar, kanske prova ett pelhalm lr, tredelat är väl lite strakare än ett vanligt tvådelat bett?!
Lycka till=)

Rid dressyr - övergångar, halvhalter, raka böjda spår osv så att hästen lyssnar på dig.

Börja redan i skritten, gör halter/övergångar och beröm kvickt när du får rätt respons. Bestäm dig för X antal steg i skritten o sen halt.
Gör det inte onödigt svårt eller segdra utan gör halvhalter o använd lätta och tydliga hjälper ända tills han börjar lyssna på dig både i framåtdrivande och förhållande hjälper. "Stövlar" han bara iväg så ta in honom på en mindre volt. Börja inte experimentera i trav och galopp förrän du har bra kontroll redan i skritten/halterna.

Om du har tranat din hast till att vara vad han var innan du lanade ut honom foreslar jag att du gor samma traning som innan. Att korekta fel ar svarare och tar langre tid an att lara hasten fran grunden.

Ga bak i utbildningen, borja att fraga efter latta saker som inte blir for jobbigt for hasten, noj dig med mindre an vad du hade innan du lanat ut din hast.

Skarpa bett hjalper inte harda munnar, mjuka hjalper som hasten lyssnar tillhjalper harda munnar.

.. känner igen det:crazy: häst utlånad och sen är den inte "som förr" när den kommer hem.. ågot man får räkna med tyvärr:crazy:

Man är alltid själv bäste dräng hi hi

Har hänt samma sak med mig.. fast min stod mest på bakbenen när hon kom hem. (vilket hon ALDRIG gjort med mig de fyra åren jag hade haft henne innan) och det var av den anldeningen jag fick hem henne från fodervärden.. Och sen hade hon tydligen varit halt och sånt. Så jag tror att mitt sto har början till förslitningsskador i bakbenen. Tråkigt att låna ut en häst och få tillbaka den halvt sönderriden. :mad:
menmen..
Jag tycker du ska göra som någon ovanstående skrivit.. börja från början och mjukna hellre me handen än sätta på skarpare bett.
Jag skulle rekommendera tre-delat bett ist, eftersom de flesta hästarna (som iaf jag har ridit) trivts bäst med.
Den hårda munnen du har fått hem, kommer troligtvis från den hårda handen som fodervärden har haft.
så mjukna upp och lycka till. :)

tack för alla tips! Ja det är nog så att det är bäst att gå tillbaka och börja om. Egentligen vill jag inte ha starkare bett på honom själv heller, men detta är första gången under mina drygt 20 år som ryttare när man funderar på om det inte är det enda. Jag hatar att behöva ta i för att få stopp. Det läskiga är att man faktiskt får känslan av att man inte kan stoppa honom.Tråkigt bara att det blivit så här....jag tycker jag haft bra koll och att jag visste hur fodervärden red. Jag har inte fått uppfattatningen att hon var hård/stum i handen.
vad tror ni om att rida på hackamore ett tag och inte ta honom i munnen alls?

Min unghäst är sådär vissa dagar, särskilt när jag rider ute och hon vill springa... :crazy: Jag tror det delvis har med styrka (eller brist på sådan) att göra. Hon orkar inte bära sig i avsaktningarna och lägger sina 600 kilo på handen. Övergångar och åter övergångar är lösningen. Jag brukar köra enhandsstopp om hon inte lyssnar. Jag har också jobbat henne lite från marken, där man har bättre koll. Det är ingen idé att segdra eller byta betsel. Det är lydnad och respekt som behövs och massor av beröm vid respons!

tack för alla tips! Ja det är nog så att det är bäst att gå tillbaka och börja om. Egentligen vill jag inte ha starkare bett på honom själv heller, men detta är första gången under mina drygt 20 år som ryttare när man funderar på om det inte är det enda. Jag hatar att behöva ta i för att få stopp. Det läskiga är att man faktiskt får känslan av att man inte kan stoppa honom.Tråkigt bara att det blivit så här....jag tycker jag haft bra koll och att jag visste hur fodervärden red. Jag har inte fått uppfattatningen att hon var hård/stum i handen.
vad tror ni om att rida på hackamore ett tag och inte ta honom i munnen alls?

Detta har inte med dråden att göra men, Har ja hittat dej nu??? :idea:

Har upplevt att det har hjälp att byta bett. eg kanske inte till ett skarpare, om man tänker som så att på det nya bettet har jag knappt tagit i det, då hästen känner att, oj då, hur kommer det här att kännas nu då. Den likssom stannar upp och känner efter i stället för att sin vana trogen vräka sig på. Mer pga att känslan är annorlunda än stark.

Har själv känt att det varit mycket!! värre att vålda o dra för att få in nödstoppen på min häst (ibland har han varit ostoppbar och glatt bara vräkt sig iväg trots att jag dragit och betett mig allmänt otrevligt i hans mun..:cry: )
På hackamore blev han en ny o uppmärksam herre som gick o väntade på mina signaler. Uppmärksam på förhållningar och helt plötsligt ridbar.

Han var medgörlig på en slags stång oxå, men hade för mycket respekt för den. Så någon gång då han verkligen ville framåt mot handen knäckte han av och studsade i stället... Inte bra eller roligt alls!!

Om jag hade möjlighet att sköta träningen helt själv kanske jag skulle fortsatt att jobba på tränsbettet o vänja om honom, men han travtränas o kommer alltid att köras med mycket tryck i munnen, därför bytte jag bett hellre än att slösa tid på tjafs.
Inte heller helt fel att byta funktion på bett, för att låta munnen vila. Ibland tränsbett, ibland bettlöst o ibland stång... Kan jag tro.

Fast jag ser det som mindre en bettfråga än ridfråga, som andra föreslagit ts redan, att gå tillbaka och "lära om" lite för att få hästen att lyssna igen.

Byta bett kan man gärna göra för att prova, men ändrar man inte ridningen lär man snart ha samma problem även med det nya bettet.

Byta bett kan man gärna göra för att prova, men ändrar man inte ridningen lär man snart ha samma problem även med det nya bettet.

Å andra sidan var hästen utlånad och den personen red ju uppenbarligen inte likadant som TS. Dvs, ridningen ändras ju iaf så då skulle det ju funka med att byta bett. (hoppas du förstår vad jag vill ha sagt med mitt svamliga inlägg :crazy: )

Om det känns obehagligt, som om du inte är säker på att han stannar ens om du tar i så kanske du ska prova pelham med två tyglar eller kandar ett par ggr. Du kan rida på tränsbett tills du känner att du verkligen behöver stången, men var då noga med att INTE hålla i stångtygeln när den inte behövs.
Men gå tillbaka till att rida skritt - halt - skritt. Sidvärts, ryggningar och tempoväxlingar i skritt, kanske en hel vecka om det behövs. Sedan samma arbete i trav, med övergångar mellan skritt och trav. När det funkar är det troligen inga problem med galoppen heller. Kan ta allt från två pass till någon månad beroende på hur grundlydig hästen är och hur konsekvent du är.

Min häst var dunderstark och hård i munnen när jag köpte honom.. Det första jag gjorde var att slänga alla skarpa kandar och hävstångsbett! Köpte ett rakt gummibett och visade min häst att jag är mjuk och då blev han det också. Ett byte av bett tror jag kan ändra ganska mycket för hästen får tänka om. Nu när jag ibland byter till vanligt tredelat är han som bomull i munnen.. När jag tycker att han börjar sega till och tjafsa med bettet kör vi gummibett ett tag och då kommer bomullskänslan tillbaka. I skogen upplever jag numera att han lyssnar MYCKET bättre på gummibettet än när jag betslar lite skarpare, nästan som om att han går emot mycket mer då!

Å andra sidan var hästen utlånad och den personen red ju uppenbarligen inte likadant som TS. Dvs, ridningen ändras ju iaf så då skulle det ju funka med att byta bett. (hoppas du förstår vad jag vill ha sagt med mitt svamliga inlägg :crazy: )

Ja ridningen bör ju ändras då, så då blir det också onödigt med skarpare bett. Jo jag förstår hur du menar:D

tja alla dressyrryttare tycker ju att hopphästarna galopperar i sken för att dom faktiskt galopperar med framåtbjudning :angel: :devil:

Det är bara att börja om med halvhalterna där är hoppryttarna rätt slarviga

Varit med om samma; lånade ut en häst (fälttävlan) som var superkänslig i munnen till en hoppryttare. Efter en månad hade hon lyckats "förstört" munnen.. Hästen var stenhård, hade lärt sig att lägga tungan över bettet, de kan inte vara ngt sådanr din häst gör?

håller med Biffen ...
tror inte det är bra med ett skarpare bett!
Börja i skritten, halt o igångsättningar. Små hjälper. När det funkar, gå vidare med traven.
Jag håller på med detta just nu på min 4-åring. :smirk: Han är inte hård i munnen men kan dra emot förhållningen ibland när han är pigg o vill framåt, men det är bara at träna på o ge honom(?) inte nåt att hänga på (ej segdra)

tack för alla tips! har ridit honom på hackamore i skogen och det funkar toppen. På banan kör jag med det gamla vanliga bettet, och tränar halvhalter, avsakningar och igångsättningar. tyvärr är han fruktansvärt hård och även "låst" i formen. Om han får springa runt med krökt nacke e han nöjd, men vill inte ta förhållningar, eller ställande tygeltag.....får väl jobba vidare.

Varit med om samma; lånade ut en häst (fälttävlan) som var superkänslig i munnen till en hoppryttare. Efter en månad hade hon lyckats "förstört" munnen.. Hästen var stenhård, hade lärt sig att lägga tungan över bettet, de kan inte vara ngt sådanr din häst gör?

jag tror inte det men, ska klolla upp detta extra noga. Tog det lång tid att få din häst som vanligt igen??

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 163
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 998
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar