HjÄlp!! Vad Ska Jag GÖra????

S

Sliver

Håller på att bryta ihop. :cry: I början av november -04 köpte jag en bruksnordis valack på 10 år. Hade sen tidigare 1 halvblod (valack) och 2 st shettis hingstar. Från början så fick nordisen och en av shettisarna gå tillsammans och det gick jättebra, sen bytte jag så han fick gå med den andra shettisen som heter Sakarja och det gick oxå jättebra. :)

Nu går alla tillsammans i hagen, men Sakarja och nordisen slåss som bara den. De tål inte att se på varandra.... :( Förra veckan sålde jag en av shettisarna som jag hade tänkt redan i höstas. Så länge som halvblodet som är chefen i flocken är ute i hagen så går han emellan då det blir för allvarligt, men då han inte är där ja då slåss de men tillslut så står de i var sin ände på hagen. Jag har sett att nordisen brukar jaga Sakarja och ibland blir han less och vänder om för att slåss. Det ser fruktansvärt brutalt ut.

Vet inte, ska jag försöka hålla ut tills det blir barbacke då de har mer att göra så de kanske kommer bättre överrens eller vad? Är det någon som har något förslag?? :confused:

Sv: HjÄlp!! Vad Ska Jag GÖra????

Vad finns det att vänta på? Det är bara till att dela på dem, om man inte föredrar skador och veterinärräkningar förstås. Alla hästar går inte ihop, så är det. Hade det varit mina hästar hade jag delar på dem, omgående.

Till det resultat att shettisen måste gå ensam, eller nordisen....

Sälj shettisen och köp en annan shettis som nordisen kan gå ihop med och låt alla tre dela hage. Om inte det går så låt shettisen gå ensam. Jag har fått intryck av att de klarar det bättre än stora hästar. ( har ingen källa till mitt påstående utan bara hört andra säga att shettisar ofta är enstöringar.)

Kan tyvärr inte sälja denna shettis då han e ett exemplar av shettisar. Och vill inte kastrera honom då jag ev vill hålla vägarna öppen för att ha honom som avelshingst.

Halvblodet som jag har (är 170 i manken) han å shettisen båda fuxar skulle gå genom eld för varandra. Nordisen är mörkbrun nästan svart. Har hört att fuxar dras till fuxar och skimmlar till skimmlar och svarta till svarta, sen om det finns någon sanning i det vet jag ju inte. Hade hand om ett annat halvblod på 175 i manken som var helsvart. Han och shettisen kom jättebra övverens. Sakarja har inga som helst problem med stora hästar, frågan är om nordisen har problem med små hästar?? Högsta hönset i hagen är ju Milou (halvblodet) sen därefter kommer Sakarja och sist Hiller (nordisen), men jag vet inte om Hiller vill ha det så, han tycker nog att Sakarja är löjligt liten för att bestämma så mkt....

shettisar är inte mer enstöringar än alla andra hästar och jag hade i det läget i såfall tagit bort nordisen eftersom den kom sist in i flocken och det är ju den som inte funkar i flocken ju. Tycker jag i allafall

Vad jag förtsår så fungerar inte dina hästar ihopp, vilket inte är helt ovanligt, som tidigare nämnt så funkar inte alla hästar ihopp. Men också att om du delar på dom blir en av dom ensamma. Kan man inte bara sätta ett avdelningsstaket i mitten av hagen, beroende på hur stora hagarna är, så kan dom gå på varsin sida, men dom kommer inte åt varandra. Se bara till att det är ett bra stabilt och säkert staket imellan, kanske med ström om det behövs. Då har dom alltid sällskap, domsm era lltid varandra. Om iinte det ena fungerar får man hitta en annan lösning, men somsagt, shettisen är liten och nordisen är stor, det räcker med en liten smäll så är skadan skedd.

Jo tanken har ju slagit mig att jag måste dela på dem, känns fruktansvärt tråkigt.

Ska se till sommaren då de får gå i STORA betes hagar på flera km. Om de kanske kan finna varandra då? Annars ser jag bara alternativet att sälja denna nordis och försöka hitta en annan, ta på prov först och se om de kommer överrens. *Suckar*

Har aldrig varit med om något sånt här i min flock. Alla nya hästar som varit här och "hälsat" på en tid har funkat bra, så tråkigt att det ska behöva bli så här.

Men tack alla som har svarat ändå!

Är det inte lite synd att behöva sälja Nordis bara för att han inte funkar ihop med shettisen. Dela hagen så går de ju intill varandra men utan att kunna slåss. Jag har 3 hästar för tillfället och den som kom sist får gå ensam. Dom går i hagarna intill varandra så de kan nosa och springa tillsammans etc. men utan att slåss och riskera skador. Om du har kilometerstora sommarhagar är det ju lätt och dela.

Tyvärr är det ju också så att jag har ju nu byggt om till en box inne istallet till nordisen som tidigare stod i spilta innan jag hade fått iväg den ena shettisen. Då var allt frid och fröjd i stallet. Nu när han får vara i en box så stressar shettisen upp sig så himla mkt att han dryper av svett, gör allt för att komma från sin box. Han står nämligen mellan halvblodet och nordisen. Satte fast nordisen i sin box, alltså med krubbkloss och dylikt å då när han står med baken mot shettisen så går allt så himla bra, då känner han sig trygg igen!

Ta isär hästarna! Innan ngn skadas!
Dessutom är det ju knappast kul för en häst att dagligen åka på stryk av en kamrat!

Jag skulle ha hästarna i varsin hage. Och så alla fick åtminstonde en kompis. Och har man då tre hästar, så skulle jag om det fungerade, låta hästarna turas om att vara ensamma/ha sällskap i hagen.

Och är det en häst som alltid ska slåss med alla andra hästar, då skulle jag ha den själv.

Senast ändrad:

kopparberg skrev:
Och är det en häst som alltid ska slåss med alla andra hästar, då skulle jag ha den själv.

Shettisen slåss ALDRIG med halvblodet, och nordisen slåss ALDRIG med halvblodet. Har studerat dem igår och det räcker med att nordisen bara tittar på shettisen så springer han iväg till "mamma" (halvblodet). Jag undrar om det blev så här tack vare att den andra shettisen har flyttat, för innan var det inga större problem, dom visste vart de hade varandra och lät varandra vara.

Går det inte att låta dom skifta boxar så shettisen slipper stå brevid nordisen? Alternativet är att bygga för eller göra nåt annat så att shettisen inte ser nordisen?

Ang hagen så kan man bygga in en hage i hagen för shettisen då slipper den gå helt ensam eftersom den har sällskap av dom andra men slipper nordisen, du kan även göra så att shettisen kan få möjlighet att själv bestämma när den vill gå undan i en egen del av hagen genom att göra en "ingång" som bara shettisen kommer under.

Annars kan du bygga en hage i hagen åt nordisen så behöver inte den gå helt utan sällskap.

Men nog är det bättre att låta dom gå ensamma än att dom slåss hela dagarna med ev skador som efterföljd, så funkar ingen av förslagen du fått här i tråden så tycker jag att du ska separerad dom helt och låta nordisen gå själv ett tag och prova sätta ihop dom till sommaren.

Nu ska vi se om jag fattat det.

Halvblodet går ihop med alla?

Nordisen går ihop med halvblodet men inte shettisen?

Shettisen går ihop med halvblodet men inte nordisen?

Nordisen jagar och spöar shettisen?

Du vill helst inte dela på dem och helst inte sälja någon?

Om ovanstående är korrekt uppfattat skulle jag innan jag sålde prova en lite annorlunda lösning.

Dela av hagen med EN tråd (eller ännu hellre trästaket med en slana) som är på sådan höjd att nordisen och halvblodet inte kommer under, men shettisen kommer under utan problem.

Ställ halvblodet i ena delen av hagen och nordisen i den andra delen. Släpp shettisen med halvblodet men låt den lalla som den vill under mittavdelningen.

Då kan shettisen välja om den vill gå med snälla halvblodet, eller om den vill gå och häls apå nordisen. Börjar nordisen jaga den KAN shettisen fly till andra delen av hagen och komma undan.

Kanske fungerar det bättre så, då shettis och nordis fungerat ihop innan. Kanske hjälper det inte för du får resultatet ett halvblod som går ensam och en shettis som slåss med nordisen.

Eller så köper du en till shettis och delar upp så att hästarna går två och två i varsin hage =)

Sliver skrev:
Har hört att fuxar dras till fuxar och skimmlar till skimmlar och svarta till svarta, sen om det finns någon sanning i det vet jag ju inte.

Min isis å shettis skulle också gå genom eld och vatten för varandra!
shettisen e svart och isisen e ljusfux. dom är oskiljaktliga. samma sak va när isisen hade en annan inhyrd kompis i stallet, innan shettisen kom, (travare) och han var också svart / mycket mörkbrun. så det där skulle jag inte tro på.

gonkan skrev:
shettisar är inte mer enstöringar än alla andra hästar och jag hade i det läget i såfall tagit bort nordisen eftersom den kom sist in i flocken och det är ju den som inte funkar i flocken ju. Tycker jag i allafall

Håller helt med !

Sliver skrev:
Högsta hönset i hagen är ju Milou (halvblodet) sen därefter kommer Sakarja och sist Hiller (nordisen), men jag vet inte om Hiller vill ha det så, han tycker nog att Sakarja är löjligt liten för att bestämma så mkt....

Det är nog inte alls självklart att din nordis är lägst i rang, då skulle inte slagsmål existera till så hög grad, om det var så att rangordningen är etablerad och självklar. Bråken uppstår ju när en häst vägrar ge sig utan propsar på rang.

jag ser heller inte att du har något val än att dela på dem. varför kan inte nordisen gå själv, så får de andra som redan funkar ihop gå ihop som vanligt. det är mindre stress för hästar som slåss av denna kaliber att gå separerade än att tvingas gå ihop i flock tycker jag. Du kanske kan ha angränsande hagar så blir det ju inte så att den som går själv är helt isolerad....?

Alexandra_W skrev:
Dela av hagen med EN tråd (eller ännu hellre trästaket med en slana) som är på sådan höjd att nordisen och halvblodet inte kommer under, men shettisen kommer under utan problem.

Ställ halvblodet i ena delen av hagen och nordisen i den andra delen. Släpp shettisen med halvblodet men låt den lalla som den vill under mittavdelningen.

Eller så köper du en till shettis och delar upp så att hästarna går två och två i varsin hage =)

Ett mkt bra förslag! Ska testa detta! Ang. att köpa en till shettis så hade jag en för 2 veckor sedan men sålde den pga att jag inte har tid för 4 hästar tråkigt nog....

Om du har en tillräkligt stor hage så kan du ju (när kälen går ur) Kanske dela av en liten bit av hagen med endast en övertråd så att shettisen kan springa under och nordisen blir tvungen att stanna på andra sidan ;) ;) Vet inte om det funkar men kanske värt ett försök!!

Tessan

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar