HJÄLP!! vad ska jag göra? bett???

border_kelpie

Trådstartare
Hej,

Nu behöver jag hjälp av er andra kunniga här på bukefalos då jag har fått ett litet problem.

Det är såhär att jag har börjat rida på ett halvblods sto på 14 år som mest har gått i hagen eller kommit ut på en skritt/travtur på 20 minuter. Hon är super snäll på marken när man leder henne och lyssnar på stop och gå och väldigt trevlig i all hantering. Men nu till problemet..
Hon är jätte het när man rider i trav och galopp och det går knappt att få nån kontakt med henne då.
Jag har tränat mycket halt och igång i skritt och då lyssnar hon hyfsat bra men sen i trav och galopp så stänger hon bara av och biter tag i bettet och blir tung i handen och rusar :(

Jag hade från början ett tjockt 2 delat och det funkade inte alls och byte sedan till smalt 3 delat men det hjälper inte heller... så vet inte vilket bett jag ska pröva nu..
men det är inte så att hon inte alls lyssnar eller så utan hon lyssnar ibland och tuggar då glad och nöjd på bettet medan ibland hon blir en vildhjärna.

Har ni nåt bett som jag skulle kunna prova ett tag för att lära henne att man kan stop i trav och galopp också :)

Jag ska så klart fortsätta att träna henne för hand och longera men detta är bara en nödlösning.

Mvh Carolin

Sv: HJÄLP!! vad ska jag göra? bett???

Har du nosgrimma på henne? Annars kan de vara en lösning!

Ett pessoa kanske? Obs ta ej hårt i munnen, de måste lära känna det bettet innan man vat att det funkar. Prova först utan nosgrimma några gånger och sedan med och använd de som funka bäst om du tyckte det funkade bra.

Annars kanske ett Kimblewickbett?

Om du bara ska skritta nån gång så rid på ett rakt gummibett för att skona munnen lite när du bettslar upp när du ska göra mer.

jag har provet att rida med både av och på samma sak..
Tycker inte riktigt om pessoa men ska kolla upp det andra bettet :)

Jag hade nog provat pessoa före det andra bettet om jag var du! Då det brukar passa hästar som gör som den!!! Du kan ha ett med endast två ringar se bild!!!!

1.jpg

Det är vad jag tycker! Har du inte någon du kan låna ett pessoa av? Det är värt att prova om du nu bara ska ha det som nödlösning!

Pessoa ska du inte använda. Kimblewick däremot har jag bara hört gott om, jag använder det själv och det funkar bra på min häst. Värt att testa :D

pessoa passar inte hästar som den. och i princip inga andra hästar heller. men jag skulle satsa på en veterinärundersökning om jagvar du.

inte pessoa! om det ska ha någolunda syfte så använd rem på dom två översta ringarna! men om det är bettbyte du är ute efter så kanske en pelhamn skulle funka? då kan du rida på "bridongen" när allt funkar fint och bara använda "stången" när de behövs.

men bakom allt ligger ju såklart träna träna träna, så hästen lyssnar på dig i även trav och galopp!!

och som LLaika skrev - kolla upp så hästen inte har ont, det kan ju vara att hon springer ifrån smärtan..

lycka till med pollan! :)

nej jag tänker inte prova pessoa hur många eller få ringar den har!

Ok men vore det inte konstigt att hon bara blir hård i munnen och sticker ibland medan hon ibland är hur snäll som helst? hur kan hon ha ont då? Och jag äger henne inte så jag kan inte själv välja när nån ska titta på henne men ska säga till ägaren.

Asså jag upplever det mer som om hon blir hård och stum i munnen och bara gasar på då hon tycker det är kul medan jag inte tycker det är kul att sitta på en häst som inte vill stanna :crazy:

men ska kolla upp dom andra betten :D

Visst att byta bett kanske funkar dock så skulle det absolut inte vara det första som jag skulle komma på att göra. Många häst människor tycker att : Jag ska byta bett som nu kommer det gå bättre och så byter dom bett runt 100ggr. Jag tycker istället att du ska träna, träna och träna. Kan är du lite hård i handen som då gör att hon blir hård i munnen ?

Det är inget fel i att byta bett bara man vet hur och varför man gör det.

I det här fallet så verkar det ju vara så att hästen behöver få komma ut lite mer och då hade jag absolut valt ett kimbelwick eller ett pelhambett.
Kimbelwicket är väl lite lättare att rida på än ett pelham som ska ridas på två tyglar för att få bäst effekt.
Jag hade valt ett pelham för då kan man, som någon annan sa innan, rida på den övre tygeln för det mesta men om hästen inte lyssnar så kan man ta i den undre tygeln och använda hävstångsverkan som blir då.

Sen ska man ju kanske inte bli för fast på ett bett.
Jag rider på vanligt tredelat i paddocken när vi tränar på grundlydnaden och sen tar jag pelhamet vid hoppning och en del uteritter där jag vet att han kan ta över.

Jag själv tycker inte att det är fel att "byta" bett men ibland går det lite till överdrift. Jag själv rider endast min ponny på ett vanligt tränsbett och jag tycker att dom flesta ryttare bör kunna rida sina hästar på vanliga bett, men ibland kanske det inte funkar för vissa. Sen beror det också mycket på hur hård du är i handen. Ja menar sitter man och är jätte hård och spänd i din hand så är det ganska självklart att hästen också blir det.

Tror inte att lösningen är att byta bett tror inte felet sitter där .. kommer bara bli en drag kamp då tror jag..
Själv har jag en het häst men jag rider på hackamore alltid även när jag hoppar bana...
En häst med känslig mun kan bita tag och sticka som en protest till bettet..

Jag slår ett slag för hackamore. Tycker att det fungerar väldigt bra på många hästar.

Har använt hackamore både till överkänsliga, heta hästar som blir hispiga när man tar i munnen, till ponnier på fartfyllda busritter, till dressyrhästen som omväxling, unghästen vid tandfällning... Me like! :bow:

Jag slår ett slag för hackamore. Tycker att det fungerar väldigt bra på många hästar.

Har använt hackamore både till överkänsliga, heta hästar som blir hispiga när man tar i munnen, till ponnier på fartfyllda busritter, till dressyrhästen som omväxling, unghästen vid tandfällning... Me like! :bow:

:bow: håller med jag rider inte på annat än de

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama