HJÄLP!!! Vad ska ja ha för bett?

lillajag89

Trådstartare
Har en häst jag rider och han är VÄLDIGT stark. undrar vad ja ska ha för bett på han för att bli av med detta??:S Behöver hjälp med detta.Tacksam för svar:banana:

Sv: HJÄLP!!! Vad ska ja ha för bett?

Det beror ju på vad du menar med "stark" och VARFÖR hästen är stark. Det är inte säkert att ett bettbyte löser något alls, oftast är det bara en ren skolningsfråga.

Vad säger tränaren?

tja jag har nyss börjat rida hästen men han är väldigt stark med allt han är en f.d hopphäst men väldigt duktig i övrigt men han blir väldigt star emellan åt och det är väldigt jobbigt vet bara inte vad ja ska göra åt det:S

Jag red en häst ett tag som kunde bli ganska stark, men det berodde mest på att hon blev stressad och ex ville komma ikapp en annan häst eller någon annan situation som stressade henne.
Hon hade tre olika bett; ett tredelat, ett pessoa och ett pelham. Det som jag ändå tycker fungerade bäst det var sätet! Hon blev inte alls lika stark och "trälig" om man bromsade med sätet istället för att ta henne i munnen.
Så jag red i princip bara på det tredelade, med mycket dressyrinslag såsom halter, av- och igångsättningar. Red jag ihop med någon som var nervös över att min häst skulle sticka eller så så hade jag något av de andra som säkerhet liksom. Då blev sällskapet lugnare, vilket ledde till att jag o min häst blev lugnare med.

Så mitt tips är helt enkelt att lära dig bromsa med sätet! Det skulle kunna hjälpa.

Ett pelham är bra, pessoa blir ju lätt väldigt skarpt vilket ju ofta inte leder till att hästen börjar lyssna mer på handen direkt.. men man måste ju ha nödbroms på hästen, annars blir det ju farligt. Dessutom är det inte kul att behöva dra i munnen. Pröva olika bett och se vad han trivs på, till exempel kanske han har lågt svalg och vill ha raka bett, bettlöst såsom sidepull eller hackamore, olika jaktbett om du har mjuk och stadig hand osv. Att han är stark är ju inte bekvämt för honom, försök att göra det så bekvämt som möjligt för honom:). Du kanske kan låna bett av folk i stallet?
Men långsiktigt tycker jag att du ska ta upp detta med en tränare samt försöka få honom att bli mer uppmärksam på små hjälpen, så att du inte behöver hålla emot i handen utan kan påverka hästen enbart med sits och skänkel.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama