HJÄLP! vad kan detta vara?

M

missmuppsan

har precis fått hem en ny häst som jag hunnit rida en dag och han kändes jätte bra..
sedan så idag så gick han för första gången gå i hagen med andra hästar och när han kom in så hade han en tappsko, men inget sår eller dyligt. kände igenom honom och han kändes bra.. så ja tänkte longera honom lite och se hur han rörde sig, och han rörde sig jätte bra i skritten, men sen i traven så var han oren..

han hade tappat höger fram, men gick kort på vänster fram.. han längde lixom inte steget på vänster sida som på höger, va kan detta vara? tog in honom och kände på rygg, senor och hovar, inge varm någon stans.. dock så har han hemska fötter ifram, lite sprickor och dyl, felskodd med fel vinkel å allt. i morgon kommer hovis ut och skor om båda fram, han blev skodd förra veckan :S men han har mkt att sko i, dom måste ha haft en värdelös hovslagare dock..

Men nu till frågan, va tror ni de är som gör att han inte länger på vänster fram som på höger? han är ju inte varm eller svullen någon stans?

om han är ömfodad borde de väl vara höger fram han gått kortare i steget med? eller?

med kan de vara så att han tycker de är äckligt med tyngd skillnaden?

snääälla hjälp mig.. han verkar inte ha ont då han sprang iväg och lekte så fort ja släppte ut honom i hagen..

Sv: HJÄLP! vad kan detta vara?

Jag skulle gissa att det är pga tappskon. Det lär du ju märka efter att hovis slagit på skon igen.

Tänker du logiskt så blir det faktiskt precis som din går, är den öm i höger fot så vill den ha så lite tyngd på den som möjligt alltså kortar den ner steget på vänster för att så snabbt som möjligt få över tyngden på den. Längden på steget kommer ju i svävmomentet, i svävmomentet på höger fram så har den ju inte ont för då belastas vänster och därför blir då omvänt att i svävmomentet på vänster så gör det ont för då är belastningen på höger = den ömma fossingen så hästen avbryter snabbt detta moment = får kort steg på vänster vid öm fossing på höger.

Tänker du logiskt så blir det faktiskt precis som din går, är den öm i höger fot så vill den ha så lite tyngd på den som möjligt alltså kortar den ner steget på vänster för att så snabbt som möjligt få över tyngden på den. Längden på steget kommer ju i svävmomentet, i svävmomentet på höger fram så har den ju inte ont för då belastas vänster och därför blir då omvänt att i svävmomentet på vänster så gör det ont för då är belastningen på höger = den ömma fossingen så hästen avbryter snabbt detta moment = får kort steg på vänster vid öm fossing på höger.

Jo men visst stämmer det, pratade med förra ägaren å hon sa att han är jätte ömfotad, så de har nog med tappskon att göra...
får hoppas på det.. han får ny sko om någon timma ;)

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 767
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar