hjälp! vad är detta?

I

ilyiako

Min 14 åriga D ponny har något som jag inte begriper mig på. Som ni kan se på bilden nedan sitter det på båda armbågarna på frambenen. Kan detta vara eksem eller svamp? allergisk mot något?

Var för ca ett år sedan jag upptäckte det och då var det inget märkbart. Men för ca 4 månader sen började de bli värre och päls ramlade av och mjällade gjorde han kring det drabbade området.

Tog ut en veterinär och bad honom kolla på det och han sa att det var eksem, han rådde mig att prova klorhexidin schampo, men det hjälpte inte. Sen skrev han ut en cortison salva som skulle mjukgöra det samt behandla. Efter salvan blev det nästan värre och området blev större.

Har läst att det kan bero på socker så har provat att ta bort betforen. Samt tagit bort saltsten då jag läst att det också kunde på verka. Inget av detta har hjälpt.

Undrar om någon av er haft problem med liknande och om ni har någon aning om var det kan vara ? :confused:

Blir glad för alla tankar och åsikter kring detta :rofl:

CIMG1526.jpg

Sv: hjälp! vad är detta?

Om det beror på att pälsen är borta eller om pälsen är bort på grund av det kan jag inte säga genom att se på bilden. Men det ser ut som om hästen har förhårdnader i huden för att den har legat på hårt underlag. Lite som valkar vi kan få i händerna om man blir utsatt för något som trycker på ställe ofta och länge. Hundar som gärna lägger sig på hårda golv brukar också sådana hårlösa fläcka/valkar på samma ställe som din häst.
Så om din häst inte ofta lägger sig ute, hur ser det ut där den ligger? Är det tillräckligt mjukt/tjockt?
Men som jag skrev innan så kan ju valkarna komma av den tappar pälsen. Något du kan prova som är ofarligt och som kan hjälpa vid vissa saker, är att tvätta det med Vircon några gånger och se om det blir bättre.

Inne har en tjockt och rikligt med halm så jag tror inte det kan bero på det! Jag är väldigt noga med att han har ett tjockt täcke med strö. Möjligtvis om han lägger sig ute i hagen att den kan bli så? Huden är inte hård tvärt om väldigt mjuk. Det bara mjällar och pälsen ramlar av. :S

Ska prova virconet och se om det kan funka :)

Intressant!
En av mina hästar har liknande - på sidorna om magen. En av 12 hästar. Övriga är helt normala i pälsen. Verkar inte så smittsamt, även om jag har fått ågren och tror det kan vara svamp så jag har skaffat Canesten (kräm mot svamp) och ska börja smörja idag.

Är canesten receptbelagt eller hur får man tag i det? Värt att prova! Min andra häst är också helt normal i pälsen så det verkar inte vara smittsamt nej.

Ja, det är receptbelagt.
Möjligen kan du prova Lamisil, som är receptfritt, som används mot ringorm på människa. Jag vet dock inte om man kan använda det på häst så en telefonkontakt med veterinär kan vara lämplig.
Hittade inga medel mot hudsvamp i veterinärFASS när jag kikade igår. Veterinärerna använder preparat ur människoFASS.

Japp, har sett det. Vissa hästar är känsligare än andra för svett och när de blir så här så är de av den känsligare typen. iktigt att efter varje ridpass tvätta noga med vatten i området och verkligen tvätta med handen för att få bort all svett. Svårt med bara svamp, viktigt att skölja. Sen smörjer man med MASSOR av helosansalva på den blöta huden.

Har du fler kloka förslag? Min häst får inte sin pälstappning pga svett. Är en 2-åring som inte jobbar än. Men det är klart, hon kanske busar med kompisarna i hagen :p
Vet du om det kan vara "bara" blöta och fukt som kan ge liknande? Det börjar ju sprätta upp klet från marken nu när det töar, om de springer (för hon busar en del i hagen, kommer som ett skott när jag ropar och vill bli hämtad först trots att hon aldrig blir det)??

Min häst tappar inte heller päls pga av svett då jag inte kunnat arbetat honom eftersom underlaget inte varit det bästa i vinter :) och det var sen i julas de blivit såhär!

Pratade dock med hovslagaren idag han sa att han sett detta på många hästar förut både vid armbågen, magen och på rumpan. Han sa att pälsen blivit avskavd och att en del hästar är känsligare under vinter halv året när de fäller päls och allt. Det bästa enligt honom var att låta det vara så skulle det bli bra av sig själv. Och det låter ju faktiskt vettigt? :laugh:

Ja, jag hoppas verkligen det!
Jag har som sagt inga problem på de andra hästarna men min lilla 2-åring ser inte rolig ut på buken. Hennes mamma är också lite känslig i hud och päls, och har tappat lite fläckvis men så har mamman gjort alla år. Och inte i närheten av ditt foto eller min unghäst.

Suck, det är nästan så jag överväger täcke bara för att ingen ska se hur "skabbig" min lilla sötnos ser ut.

Lycka till med din, jätteintressant att se att fler än jag är drabbade.

Är canesten receptbelagt eller hur får man tag i det? Värt att prova! Min andra häst är också helt normal i pälsen så det verkar inte vara smittsamt nej.

nej canesten är inte receptbelagt, inte pevaryl heller så det kan du åka och köpa.

Livar upp tråden.
Hur har det gått med din "nakenhäst"?
Jag blev lat och min gillade inte smörjandet så jag gav upp (jag vet att det egentligen är urkorkat) efter totalt tre smörjningar.
Nu är hon ordentligt pälsbelagd igen. Med min var det alltså bara extremt ful fällning.:crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 142
Senast: tott
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 125
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 969
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka