HJÄLP! Vad är det som händer med hästen?!?!

I

Isssisen

Ska försöka skriva ner allt så bra som möjligt.

Min granne har en islänning här hemma som går ute på bete dygnet runt.

För ca 2-3 veckor sedan hittade jag hästen mycket trött och dåsig, ville inte gå, andades tungt, ville ligga ner mycket.
Kontaktade grannen och de kollade på den, ringde sedan veterinären.
Hästen är en islänning på ca 1.5 år, unghingst.
Hästen hade svårt att gå, dålig balans, kunde inte går frammåt och backade helst, hade 40,3 i feber.
Den var också konstigt svullen här och var på kroppen, som bulor/bucklor lite här och där.
Det är en skäck, vit och brun, på det vita partiet på ena sidan av kroppen är det som en linje ca 1 cm in på det vita som heller inte varit där innan.
Veterinären gjorde vad hon kunde, första natten verkade det inte som om han skulle överleva.

Nu gjorde han det, och nu idag när jag gick och kikade på honom så fick jag mig en rejäl chock!!!
Två av benen är rejält såriga, ser ut som om han har tappat skinnet?
På halsen på det vita, där det var en linje har huden/pälsen lossnat jäms med denna linje och är nu öppet otäckt sår, skinnet sitter halvlöst och skrynkligt ovanpå och går säkert att lyfta. *ryser*
Och det är bara där pälsen är vit.
Hästen har fortfarande svårt att gå men är inte vinglig eller så... Eller full som vi kallade det då, för han gick som om han hade druckit i princip...
Jag har bilder men vill inte lägga ut dem, alldeles för starka bilder för att synas här.

Finns det någon som har varit med om något liknande?
Veterinär har varit kontaktad, jag vet dock inte vad som sagts och gjorts mer än att ingen vet vad som är fel men jag tänkte att jag själv skulle luska runt.....

Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP! Vad är det som händer med hästen?!?!

Ta hästen till klinik så de får gå igenom den ordentligt. Låter nästan som nån slags förgiftning eller kanske jordgetingar eller nått, jag vet inte så noga

jag tycker också att det låter som att det skulle kunna vara fotosensibilitet. testa att söka på det här på hästvård så får du mängder av träffar!

Vad sa veterinären när han var ute?

Låter hel mysko att han i sin tur inte såg till att hästen åkte in för övervakning och diagnos :crazy:

Ormbett:idea:? Har varit med om en skäck som tappade allt vitt hår, och fick alla symptom som du nämnt. Hoppas det ordnar sig:bump:

Ni kan ju också kolla om det finns ngon björnloka i hagen eftersom det frammkallar fotosensitet eller hur det nu stavas...:angel:

Klockrena symptom på leverskada. Har ni giftiga växter i hagen? Fodrar med gorvfoder där det kan ha kommit med giftiga växter - skördat fr äng? Stånds?

Se till att få taget leverprover på hästen å det snaraste.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar