Hjälp, unghästen ofräsch. Nervskada? Fläkningsskada? Annat?

Alexandra_W

Trådstartare
Tips: Sälj inte transporten, hästarna kommer omedelbums hitta på nåt jävelskap. (För er bukefalister: Jag sålde min transport i söndags och skämtade om att nu kommer väl hästarna ha behov av att åka till klinik som aldrig förr)

Skämt åsido, jag är väldigt bekymrad för Kele för stunden.

I slutet av förra veckan så noterade jag att hon rörde sig väldigt lite i hagen och inte busade (vilket även märks på Vision som studsar fram såfort man gör något med honom av överskottsenergi, han busar ju med Kele liksom). Nåja, jag oroade mig inte så mycket, underlaget har milt sagt INTE varit busvänligt. En käck röra av is, frusen knölig lera och stundtals upptinad lera.

Sen igår när jag tog in tyckte jag att hon var ofräsch. Men jag orkade inte börja fippla i det då i mörkret så jag kollade bara så hon inte hade sår eller svullnader, men nada.

Nåväl, imorse hoppades jag att min strutsteknik skulle ha fungerat, men icke då. Hon är helt klart inte som hon ska. Men jag kunde inte sätta fingret på VAR felet satt, bara det att hon inte rör sig bra.

Beslöt mig för att sätta lite fart på henen i hagen och damen ville INTE springa. Lyckades få henne att springa lite dock, och jodå, nog var hon ofräsch. Fast inte så jag kunde säga var det kom från. Min första känsla var att det var fram, typ öm bägge fram. Men efter en stunds tittande till så ville jag nog faktiskt ha det till att det kom bakifrån.

Gick in och klurade lite, och höll ett öga på hästarna. Och Kele har förutom när hon ätit eller druckit stått på ett och samma ställe i princip i hagen. Stundtals med benen under sig, ihop liksom.

Så, plockade in lilla damen och kände igenom. Ingenting förutom en halvläkt skråma nedanför kotan på ett bakben. Dock varken svullet eller ömt eller något. Ingen värme i några hovar, inga främmande objekt i hovarna och inte trycköm någonstans.

en när jag lyfte bakbenen för att kratsa tyckte jag att hon var lite annorlunda än vanlig, och jag tyckte hon had elite problem att återfinna balansen när jag ställde ner VB. Där började en liten alarmklocka ringa..

Så jag bad henne vända snävt på stallgången, och hon har problem bak. Ibland flyttar hon rätt, men ibland blir det okoordinerat och ibland så snurrar hon bara bakbenen, dvs lyfter inte utan står kvar med den i marken och vrider dem..

Där någonstans började jag som sagt bli bekymrad på ALLVAR. Kom inte och säg att vi har en nervskada pga fläkning.

Gick en sväng med henne på grusvägen och det är ju svårt att titta själv, men hon rör sig vad som närmast kan beskrivas som 'stappligt'. Travar dock utan problem med, men stappligt. Men mest märks det i vändningarna, det är uppenbarligen något som stör i bak.

*en lång rad censurerade svordomar*

Jag har tänkt försöka få hit hovslagaren att kika på henne, jag vill ha ett par till hästkunniga ögon, så jag inte nojar alldeles. Lämnat mess på hans svarare och hoppas han dels ringer tillbaka och dels har tid att komma och kika.

Men om mina farhågor är korrekta, så lär det ju bli en klinikresa. Och den oroar mig enormt, och då inte så mycket för att jag inte har en jävla aning vad för transport jag ska köra henne i, utan för att det här känns INTE ALLS så himla kul..

Synpunkter och tips mottages gärna, inte så mycket på 'äsch då, hon har säkert bara fått en spark' (det har hon fö garanterat inte, enda jag utan tvekan kan utesluta) utan mer vad man kan typ kolla eller så för att bekräfta/utesluta något lite mer?

Sv: Hjälp, unghästen ofräsch. Nervskada? Fläkningsskada? Annat?

Tillägg.. Hon hade inga problem med att bocka och slå bakut imorse när jag försökte få igång henne förresten.

mild grad av slinger? *vill dock inte oroa i onödan*

Nä, usch du. Vill inte vara nån pessimist, men får flashbacks då jag har träfaat ett antal "wobblers" (vad det nu heter på svenska, vinglare kanske??) i mitt liv (nervskada i halskotpelaren). Samtliga efter att ha gått omkull på något vis. Fast det verkar ju inte vara riktigt lika allvarligt med din pålla. Å andra sidan kan ju sånt vara lite till och från, om du förstår... med symptomen alltså.

Du har ju haft sån otur med dina hästar, så jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Hör med vad de andra tror, men nu vet du vad jag tror iaf.

Lycka till och krya på Kele

/Z

Just det! Det är ju så det heter!

Lånar knapp..

Ingen 'fara' att ni oroar i onödan, det är ju just det jag är rädd för. Och jag har tyvärr sett några sådana hästar genom åren och det har alltid slutat på samma sätt i slutändan..

Nu har ju damen inte så stora problem om man jämför med en del jag sett. Samtidigt minns jag ju halvblodsvalacken som gick till himlen fem år gammal, pga en fläkningsskada (bambi på hal is) som halvårsgammal. Problemen visade sig inte förrän han var tre, var då rätt milda men tävlingshäst skulle han ju aldrig bli. Sen blev det värre..och värre.. och när han var fyra år gick han i förtidspension som ridhäst för han var farlig att rida för han kunde gå omkull helt plötsligt. Men när han fick problem tom i hagen fanns det inte mer att göra än att låta honom somna.

Nu är ju unghästar segt virke och med gott läkkött och jag vet inte om vissa typer av sådant där elände kan läka ut etc.

Men det är just slinger, ataxi, nervskador, halskotpelarskador etc som jag är RÄDD för och oroar mig för. Just för de där problemen att vända. Samtidigt är det ju (försöker muntra upp sig själv) i väldigt mild grad.. Fast jag är ändå oroad.

Såg fö en tvååring med uttalade sådana problem i höstas när jag var in och vacc min. Den var (jag tjuvlyssnade) 'myyycket bättre än för ett år sedan' men samtidigt var den så dålig att JAG inte skulle kunnat klara av att gå och se den dag ut och dag in..

Sitter och försöker komma ihåg det jag en gång lärde mig i skolan om det här....
Men om det är "kläm" och man får bort "klämmet" i god tid, så kanske det kan läka ihop och bli bättre? Kanske ger förutsättningar för att det inte ska komma senare, värre symptom iaf??

Jag hyser hur som helst massa hopp för Kele och hoppas hon blir bra.

/Z som förbannnar sitt dåliga minne.....

Kan hon ha ramlat och slagit huvudet eller nacken?
Jag hade en unghäst som blev sådär fast mycket värre efter en kullerbytta.
Den tog sig knappast fram alls.
På klinik så kunde man inte hitta något alls och det gick över av sig själv på ett halvår.
Och på en unghäst som inte skall göra något, så spelar det ju ingen roll med ett halvår hit eller dit.

Det blev inga men alls efteråt trotts att jag minst trodde att hästen skulle dö.

Inte_Ung skrev:
Kan hon ha ramlat och slagit huvudet eller nacken?
Jag hade en unghäst som blev sådär fast mycket värre efter en kullerbytta.
Den tog sig knappast fram alls.
På klinik så kunde man inte hitta något alls och det gick över av sig själv på ett halvår.
Och på en unghäst som inte skall göra något, så spelar det ju ingen roll med ett halvår hit eller dit.

Det blev inga men alls efteråt trotts att jag minst trodde att hästen skulle dö.

Med tanke på att det är en unghäst, jag har kuerat hage och det varit trist underlag så kan hon mycket väl gjort både en och tre kullerbyttor.

Hon har inte haft minsta lilla lerfläck eller annat på sig, men hon kan ju ha gått ikull när det varit hårt i backen (dvs inget 'kletar av sig'). Kan ha rullat fast i boxen (men tagit sig loss själv innan morgonen) med. Eller halkat till och fläkt sig eller.. Tja, det kan ha hänt nästan vad som helst faktiskt, det enda jag säkert och utan tvivel kan säga INTE har hänt ät att hon garanterat INTE har slängt sig i en uppbidning eller fått en spark av hagkompisen. (Han är fullbroddad så en spark skulle vara mycket synlig). Men i övrigt kan vad f*n som helst hänt.

Sen kan hon ju fått nåt virus eller vad som helst med.

Suttit och surfat lite om wobblers, och hon har ju tyvärr 'rätt ålder' för att det skulle kunna visa sig. Samtidigt har hon ju ändå väldigt små problem jmf med vad som beskrivs.

Bah, vad jag hatar att inte ha en aning. Men jag hoppas jag kan locka ut hovis att kika på henne ikväll (inte så mycket för att han är hovslagare, men för att han är hästmänniska, han bor närmast och han har under sin tid som klinikhovslagare sett både det ena och det andra. Och jag vill ha någon annans syn på det hela med, och inte bara min egen oro). Men jag hoppas jag kan få det fixat ikväll, och om hovis håller med mig om att det allt är något jäkla skit, så ringer jag klinik imorgon bitti och hör vad de tycker (dvs avvakta eller åk in). Men som alltid när man inte vet känns en timme som en evighet och ett par dagar som flera evigheter :crazy:

:idea: Korsförlamningssymptom. Eller kanske fläkning. Du får nog greja fram en transport i alla fall - eller varför inte ringa en vet. omgående?

trolljahn skrev:
:idea: Korsförlamningssymptom. Eller kanske fläkning. Du får nog greja fram en transport i alla fall - eller varför inte ringa en vet. omgående?

Jag kommer ringa kliniken imorgon (idag är ingen vits, det var vid tre jag hade kollat klart, och de stänger vid fyra - halvfem. Så om jag ringer idag eller imorgon gör ingen skillnad i realiteten) och höra om de anser avvakta eller kom in. vill gärna ha ett par andra ögon på det hela med innan jag åker in dock (därav hovis roll i det hela, han kommer imorgon på dagen och kollar).

Men greja fram transport är klart jag gör, däremot så kan jag inte göra mer förrän imorgon, men det är alltid trevligt med åsikter och erfarenheter etc tills dess sas. Jaga vskyr just det här att inte veta, det kan vara en rad grejer liksom.

Ringa en vet omgående antar jag att du menar en vet på fältet då? Sådana har vi inte spec gott om här. Dv är hästrädd och således rätt inkompetent till häst, och går för den delen övht inte att få att komma hit. Sedan finns det en privatpraktiserande som är BRA, men som bara är här vissa dagar i veckan, så där brukar det vara en väntetid på två veckor. Finns tydligen en till som nu börjar ta lite häst, men om jag ringer honom elle rkliniken imorgon känns hugget eller strucket. Jag åker lika gärna till klinik direkt där de har all utrustning de kan tänkas behöva.

Kanske är det inte alls så ..men symptomen Du beskriver är så lika de som min valack hade för två vintrar sedan...att jag i alla fall måste berätta...Du vet själv om det kan vara applicerbart på Din åring...

Min valack fick i februari precis sådana odefinerbara "ofräshhetssymptom"...inte halt...men stapplig..och ovillig/oglad helt emot hans livliga glada natur,rörde sig ogärna i hagen som precis som Du beskriver Din då var en mix av is/lera/knöggel. Mina andra hästar var dock inte ett duggb esvärade av underlaget och då var de ändå till skillnad från valacken oskodda.

men..det visade sig tråkigt nog att den där "stappligheten" var begynnande fång..orsakad av just den där knöggelhagen. En mycket svårdefinierad hovböld orsakade överbelastningsfång som gav symptom på alla hovarna. Att orsaken till fånget var hovbölden som vindlade under hovväggen fick jag klart svar på först 8 månader senare när hovväggen sprack upp.

Jag borde omedelbart ha ställt honom på mjukt underlag...men gjorde det inte eftersom jag aldrig ens kunnat tänka mig att det var fång...och ett mycket kraftigt fånganfall bröt ut ett par dagar senare.

Han är idag helt återställd...och fungerar alldeles utmärkt..men jag har blivit livrädd för knöggliga hagar...och pusslar frenetiskt för att alltid ha en hage som är helt slät till honom när det är fruset.

Pisan skrev:
Kanske är det inte alls så ..men symptomen Du beskriver är så lika de som min valack hade för två vintrar sedan...att jag i alla fall måste berätta...Du vet själv om det kan vara applicerbart på Din åring...

Min valack fick i februari precis sådana odefinerbara "ofräshhetssymptom"...inte halt...men stapplig..och ovillig/oglad helt emot hans livliga glada natur,rörde sig ogärna i hagen som precis som Du beskriver Din då var en mix av is/lera/knöggel. Mina andra hästar var dock inte ett duggb esvärade av underlaget och då var de ändå till skillnad från valacken oskodda.

men..det visade sig tråkigt nog att den där "stappligheten" var begynnande fång..orsakad av just den där knöggelhagen. En mycket svårdefinierad hovböld orsakade överbelastningsfång som gav symptom på alla hovarna. Att orsaken till fånget var hovbölden som vindlade under hovväggen fick jag klart svar på först 8 månader senare när hovväggen sprack upp.

Jag borde omedelbart ha ställt honom på mjukt underlag...men gjorde det inte eftersom jag aldrig ens kunnat tänka mig att det var fång...och ett mycket kraftigt fånganfall bröt ut ett par dagar senare.

Han är idag helt återställd...och fungerar alldeles utmärkt..men jag har blivit livrädd för knöggliga hagar...och pusslar frenetiskt för att alltid ha en hage som är helt slät till honom när det är fruset.

Belastningsfång var faktiskt det FÖRSTA jag tänkte när jag studerade henne imorse, och först tyckte jag ju att hon verkade öm fram, men när jag tittade vidare kom jag ju fram till att det nog snarare var bak som var grundproblemet. Men jag kände noooga på hovarna (ingen värme), ingen förstärkt digitalpuls, ingen ömhet för visitertång etc. Nu vet jag tyvärr av bitter erfarenhet att det inte behöver betyda att det inte är fång. Men när så de där problemen i vändningarna upptäcktes kändes det ännu mindre troligt med fång,s pec som hon iaf vid ett par tillfällen idag har stått med benen ihop, som en bergsget, dvs inte försökt avlasta fram.

Men det var som sagt det jags pontant tänkte på först, tills jag studerat lite mer. Och jag kommer ju be hovis kolla hovarna minituöst imorgon när han ändå är här.

Och damen står fö inne på bädd nu. Jag tog in dem vid tre (normalt går de in nio) och lät dem stå inne. Mest för jag inte säkert vet vad det är, och konstaterade att jag tycker det är bättre hon står på fast men ändå mjukt underlag, kan ligga som hon vill osv.

borrelia/erlichia...jag hade en häst som fick typ korsförlamningssymptom..han var vinglig och ostabil....han hade borrelia..bara ett tips..du bor väl i såna trakter där viruset finns??
min häst var upppfödd på gotland..och det gick i skov på honom...hade det 3 ggr innan vi fattade vad som vart fel....

När du skriver om stapplighet så tänker jag direkt på fång.

Min häst har kronisk fång. Hon har inte uppvisat några direkt klassiska fångsymptom när hon varit dålig, utan det är just stappligheten som jag reagerat på och som sedan vid röntgen visat sig vara fång.

Jag kanske kan komma med nå´n liten fundering om jag får veta lite mer:
Är det bara bakdelen som är stapplig/vinglig när hon går?
När hon står med "benen under sig" - kröker hon ryggen eller "väger hon" framåt? Hur är svanshållningen?
Hur känns hon över ryggen (alla delar av ryggen) hud:värme/kyla, ryggsträckarnas muskelanspänning? Böjn./sträckn. av hals?

Hur gammal är hon? Hur är hon i psyket (är hon annorlunda än vanligt), ser urin & avföring ut som vanligt, har hon normal aptit?
(20 frågor... :D )

Har du känt igenom henne över rygg och länd kotorna, hur ser hon ut bakifrån ?

Min unghäst har i ett par dar varit stapplig ute och stått mer stilla men jag tänkte nog att det trots allt var underlaget men fick som du fångkänsla.

Jag tycker du ska lita på din egen grundkänsla, det är alltid svårt att ge tankar när man inte har sett hästen

Svarar många i samma..

Jag har svårt att tro på erlichios/borrelia eftersom den akuta fasen då helt uteblivit (dvs den med hög feber etc). Sen med hästar är ju nästan ingenting omöjligt, men..

Jag har sett två fånghästar, båda med atypisk fång (foderrelaterad) och den första drog ner på aktiviteten som första tecken (men helt fräsch även vid vetkoll), den andra var just första tecknet en aning stapplig (och mest mattes känsla som sat att det är klippt igen). Men lilldamen här kännas annorlunda. Därmed inte sagt att det inte är fång, men känslan säger att problemet är bakdelen och inte primärt framdelen, utan att det jag upplever som problemet fram är ett resultat av att bakdelen inte riktigt är som den ska.
Jag har dock inte eg uteslutit någonting, inkl galopperande djungelsjuka ;)

Det som är är att hon känns överlag inte fräsch när hon rör sig, och bästa ordet jag kom på är stapplig, dvs hon är kort och flack. Men det är himla svårt att själv försöka titta på en häst som man springer med i andra änden av ett grimskaft. Skulle vara lättare tror jag om någon annan kunde springa med henne och det är också därför jag vill ha ett par andra ögon och själv kunna titta på henne från 'håll'. Rent spontant så kändes hon 'bättre' när jag sprang med henne på HÅRT underlag än när jag försökte få fart på henne i hagen (som för dagen är upptinad men inte geggig, däremot inte jämnt). Men återigen, svårt att se på 'grimskaftslängd'

När hon stod med benen under sig så vägde hon inte åt något håll och hade inte ryggen krökt eller något utan hon hade 'bara' ställt ihop benen, möjligen frambenen npågot längre in under kroppen än bakbenen. Jag får dock inte känslan (mycket känslor blir det) att att hon hade ONT av att stå eller har ont av att stå, bara att det var bekvämt att stå så.

Hon hade heller inga problem att gå uppför och nerför brant backe, och ett av tillfällena stod hon faktiskt i lutning (men 'på tvären' i lutningen) när hon stod med benen ihop.

Hon känns inte vinglig när hon går rakt fram, utan bara inte fräsch. Och hon vinglar inte heller egentligen när hon vänder, men hon sätter inte alltid ner bakbenen korrekt. Ibland gör hon det, ibland så sätter hon bakbenen lite hur som och ibland snurrar hon på dem. Ju snävare vändning dessto mera 'felisättningar'. Drog tå en aningens aning i skritt på stallgången, inte hela tiden men då och då. Kan dock lika gärna vara 'lathet', men när man börjar titta sådär blir man ju snart nojig för allt.

Drar jag i svansen från sidan åt vänster så svajade hon till en aning men tappade inte balansen, dock rättade hon inte direkt heller. Åt höger normal reaktion. Jag kan sätta ner vänster bakhov med bara tåspetsen i, och hon korrigerar den inte direkt utan först när hon ska röra sig (då hon korrigerar utan problem). HB korrigerar hon om jag sätter i bara tån. Dock om jag lyfter och sätter ner bakbenen så kan de hamna lite hursomhelst, t ex som Charlie Chaplin, ett ben vridet, ett ben för långt bak/fram utan att hon gör något åt det direkt. Dock upplever jag INTE att hon inte har känsel i eller riktig koll på var benen är sådär generellt.

Backa har jag försökt men det är svårt att säga något, hon hatar även i normalfallet att backa, men ibland blir det rätt, ibland flyttar hon bara bak frambenen och inser sen att 'ojdå, bakbenen med'. Men om det har med något annat än att hon inte gillar att backa vet jag inte.

Hittar inget (det betyder dock inte det inte finns och skulle upptäckas av någon duktigare) några konstigheter i muskler eller liknanade. Står jag och stirrar på henne kan jag tycka hon har tappat lite muskler på bakdelen och generellt sett borde ha mer. MEN.. står man och stirrar för mycket kan man inbilla sig båda det ena och det andra. Så det kan vara jag som intalar mig.

Hon är exakt på dagen 20 månader (född 14/4 - 03). Normal aptit. Ang urin och avföring så bajsade hon bägge gångerna jag kollade henne på stallgången. Det är nog första gången hon övht gjort det. Dock normalt bajs. Kissat som en flodhäst och stup i kvarten har hon alltid gjort och så även nu. Färgen ser normal ut och hon verkar inte ha problem med urineringen.

Inga humörförändringar eller annat.

Hmmmm...
Jag är ledsen, det låter tyvärr omöjligt att säga nå´t vettigt här utan att se och klämma på hästen. Låt oss veta hur det går!

zesel skrev:
Hmmmm...
Jag är ledsen, det låter tyvärr omöjligt att säga nå´t vettigt här utan att se och klämma på hästen. Låt oss veta hur det går!

Jo, fattar det, det är svårt noga tt säga nåt vettigt efter att HA klämt och känt på hästen, så ;)

Hon har iaf utan problem legat och kommit upp (var nyss ute och nattade och hon hade spån på ryggen och boxen såg ut som vanligt).

Självklart kommer jag uppdatera!

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 171
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Jaha, då ska jag dra min story :) Jag ska försöka att dra detta kortfattat så får ni själva fråga om ni saknar ngn info men nu börjar...
Svar
11
· Visningar
1 779
Senast: Madick
·
Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 340
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
6 070
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar