HJÄLP! (Underlägg till selen, vart behövs det?)

C

CarolineLewin

Hej!

Jag har precis köpt en sele och ska åka in till stan idag och köpa "skydd".

Min fråga är, vart ska jag sätta skydden, runt bringan och under däckeln? Vad bör det vara för material? Ni som kan var vänliga och svara snabbt, då jag strax ska åka! :)

Har ni någon sort som ni rekomenderar(som jag kan köpa sen), skulle vilja ha ett som är som ett schabrak, alltså samma material.

Mvh Caroline

Sv: HJÄLP! (Underlägg till selen, vart behövs det?)

Jag har aldrig haft några skydd, paddar mm på mina selar, passar selen bra och det är bra kvalitet på lädret så behövs inga skydd.

Man kan använda skyddet för selens skull också, så att den blir mindre smutsig. Blir ju en del svett osv. där selen sitter.

Har du en väl inpassad sele så behövs inga skydd. Snyggare utan tycker jag....

Jag gillar dem som är i samma material som schabrack. De finns att köpa bla på Equilex. När det gäller teddyludd så hör det endast hemma på ponnytravare enligt mig :P

Man kan ju torka av selen, bra läder blir inte förstört av svett.

Jag har skydd under däckeln bara. Tycker det verkar skönare för hästen och det ser snyggt ut. Det finns ju jättesnygga små schabrak som man kan ha.

Ja, det är ju det. Kör man hemma och tränar spelar det väl ingen roll vad som är snyggt, utan vad som är praktiskt?

Jag skulle tycka det var mer praktiskt utan skydd men det är väl en smaksak, vi putsar bara selarna hemma inför tävlingar annars putsas dom aldrig och dom blir inte förstörda bara för att vi inte har paddar eller skydd under, men sämre läder kan jag tänka mig tar stryk av det.

Det beror på hur selen passar hästen. Jag använder endast polypad till däckeln, eftersom den inte passar perfekt pga att min häst är omusklad över ryggen. Sedan tycker jag även att det är ett bra skydd mot smuts och svett, selen håller sig väldigt fräsch! Och det skadar ju absolut inte... Har man lite ont om plats (polypads är rätt tjocka), så kan man ju använda underlägg i "schabrakkvalitet" dvs sådana som är rätt tunna och endast fungerar som skydd för selen. Samma sak gäller för bröstan. Har man en häst som svettas väldigt mycket på bogen så kan man ju ha skydd även på bröstan om man vill. En del hästar kanske har lätt för att få skav av olika skäl så det kan ju vara en orska. Jag har dock inte lagt pengar på det...

Eg ska väll inte "skydd" till selen behövas öht :angel::smirk:
Men selar av lägre kvalite kan ju bli fulare av svett...
Vissa selar passar inte hästen och den kan få skav...:crazy:
Kör med loksele o använder inte skydd.
Lokselarnas däcklar e inte dom bästa (på shettis selen har jag dock bytt till en bättre däckel) men jag kör tvåaxlat, om inte så kan jag lägga nått under däckeln, för att få större anläggningsyta mot hästen.

Orkar man inte putsa en sele ska man nog kosta på en sele i nylon istället:angel:
Är selen i bra kvalite och man gör ett bra jobb när man putsar å smörjer de första gångerna blir den bara lättare att göra sen sen:)

Roligt med färgglatt underlägg, matchande vagnen å benskydden visst:D;):angel:

Har inte heller några skydd till selen.Selen ska ju passa perfekt utan skydd tycker jag.

jag har skydd på min, vill inte putsa :)

Jag har både travunderlägg med ludd på och ett mera för tävling som är en körvojlock. Båda suger upp svett mycket bra och tvättas vid behov.

På bröstan ska det inte behövas om man inte vill ha det för att det är snyggt med tex fårskinn. Man kan köpa en sadelgjordstunnel och klippa hål för remmarna. Så har jag kommit undan billigare iallafall.

Sitter o kollar på vackra bilder från danmark Tex: http://www.allansfoto.dk/heste/070719 vm 2007/070719 c/index.html
och vissa där har underlägg av varierande art. Såg ingen med vanlig körvojlock, bara skydd som fyllde en funktion tex fårskinnspad eller neoprenskydd som skyddar mot skav o höjer däckeln lite.

/j

jag använder inte häller skydd under.... jo när jag inte fick tag i tillräckligt små selar och jag var uppbokad på julshow. då la jag fårskin under för att fylla ut, precis lagom blev det. nu har jag fått selar som passar. och föredrar att inte ha nåt under, då måste man ju hålla på å tvätta det, finns inget värre för pälsen än underlägg med gammalt svett. då torkar jag hällre av selen där den ligger an mot hästen när det behövs.
Men jag har funderat på att prova med schabrak i vagnens färger för å se om det är snyggt.... om de blir så används dom bara för fint. de e inte billigt med fyra stycken sån som jag vill ha, och är dom tvättade tio ggr så är dom ändå inte snygga.

här en bild på min körvojlock. Syns knappt, men suger upp svett bra under tävlingsdagen.
Även bra om man har en lite dåligt stoppad däckel som det blir lite rynkor i lädret på, då jämnar det ju ut.

Senast ändrad av en moderator:

Hör inte till tråden :angel:.

Men fan villken snygging :love::love::love:.

Mvh
Emma

och läcker sele vilka fina detaljer på bakselen..
Snigel är det där bulletrockarden??? Har precis lyckats tjata mig till att få köpa en till B-ponnyn...

Läcker sele, men det är faktiskt en hööks sele. Med dåliga skakelhållare :)
Ja det är en bullet. Jag kan skicka fler bilder om du vill. Jag har byggt den.

tack för alla fina komplimanger. Saknar honom såå!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 562
Senast: anna_panna
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 167
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker om detta: Jag har en häst på heltid som jag tränar och tävlar och som ägs av en person som...
Svar
6
· Visningar
1 628
Senast: Angel
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka