Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du ska ju inte släppa ihop de två stona!
Tyvärr får man se till det bästa för fölet, och då kanske stalla upp modern i ett annat stall, eller föl och amma i ett annat.
Fast något du måste tänka på är kostnaden för att föda upp ett föl på mjölkersättning. Jag gjorde det för åtta år sedan i år och då fick mitt föl ändå råmjölk och kunde dia i två veckor innan stoet dog. Redan på den tiden kostade det mig 40 000 i mjölkersättning till detta föl. Tänk då på att råmjölksersättning är dyrare än den vanliga och jag använde inte ens den dyraste som fanns på marknaden utan en mellan variant.
Nästa bit du måste tänka på är att fölet behöver mjölk ofta i början precis som en baby. Vilket innebär att det blir precis som att ha en baby i huset man får inte sova så många timmar åt gången och den ska ha mat dygnet runt. Med andra ord att ordna med så att stoet kommer bort och fölet får en amma är betydligt enklare än att föda upp fölet på mjölkersättning.
Men om du stallar upp stoet i t ex lösdrift, alt helackorderad box, så kan det ju vara på lite mer avstånd, om man inte behöver åka dit jämt. Klart att det isf kommer vara trist att inte se hästen jämt om man är van vid det, men det är ju inte föralltid...
Här, gratis och för alla raser:knapplån.
Finns det någon sida/tråd för ammor?
Eller hur går man snabbast till väga om man behöver en amma?
du kanske inte behöver hänga den här hästägaren - om hästen är betäckt så har det hänt innan hon köpte hästen och hon fick inte veta det.Ditt sto verkar inte vara ett lämpligt avelssto, varför blev hon betäckt från början?
Svårhanterlig, kan bara hanteras av en person, sjuk och eländig....
kl
Man kan hoppas på att detta är en trolltråd...
Ditt sto verkar inte vara ett lämpligt avelssto, varför blev hon betäckt från början?
Svårhanterlig, kan bara hanteras av en person, sjuk och eländig....
Jag fattar tydligen trögt också, var veterinären som kände efter fölet en seminveterinär eller en "vanlig" veterinär d v s har hon/han erfarenhet av ston? Var det i samband med det undersökningen som det konstaterades att hon har ljuverinflamation?
Jag vet fall där stona varit skendräktiga. De har blivit tjocka och fått mjölk men där det inte varit något föl förhoppningsvis är det så med ditt sto.