HJÄLP! Svullet knä! *LÅNG*

C

Charlotte

Jo så här ligger det till:

Min häst blev sparkad på sitt högra framknä innan sommaren förra året. Han svullnade upp som en ballong i knät, men det fanns inget sår. Han var aldrig halt eller öm och hade aldrig svårt att böja knät.
Det hände precis innan vi skulle släppa honom på sommarbete. Men väl under betet så gick svullnaden ner helt och knät blev som vanligt.

Men... sen när vi hade tagit hem honom igen så blev han så klart sparkade igen. Och tro det eller ej på exakt samma ställe på knät. Och ännu en gång blev knät stort som en ballong. Men inget sår, aldrig halt, inge öm, inge svårt att böja knät, ingen feber.
Jag ringde så klart veterinär och ville att dom skulle komma och titta på knät. Men dom sa att så länge han inte var halt eller hade svårt att böja benet så var det ingen fara. Så han fick vila lite och svullnaden gick ner lite. Sen dess har jag ridit på som vanligt och han har gått jätte bra och varit jätte fräsch hela tiden.

Sen var vi till en klinik för att raspa hans tänder och då bad jag vet. att titta på knät. Och hon sa då att en slemsäck i knät hade antagligen blivit irriterad och svullnat upp. Och det kunde ta lång tid innan det kunde gå ner. Det man kunde göra var att smörja med liniment och massera. Nu har lite olika personer titta på knät och dom har sagt samma sak att det går nog ner med det kommer ta tid.

Jag undrar om någon vet något om slemsäckar. Jag vill veta allt! Och om någon har något tips på vad jag kan göra?
Är det någon som har haft samma problem som jag?
Svullnade på knät sitter på framsidan, mitt på knät helt enkelt.

Hjälp nån, snälla!

Sv: HJÄLP! Svullet knä! *LÅNG*

Min gamla nordis, 23 år, har ibland hårdare gallor på sina framknän och de beror enligt vet. och ET på att det blir små inflammationer, har för mig att det är det som heter Bursit. Kan också bero på senskideinflammation men troligare slemsäckarna. Dessa gallor är helt oömma och hästen är varken varm eller halt.

Jag använder Back on Track knäskydd och de hjälper faktiskt riktigt bra. Hon har en knuta som inte vill försvinna men hon har inte ont i den och visar inget utan är mjuk och fin i steget.

Men om det är små inflammationer är det inte "farligt" då?

Ja Back on Track har flera rekommenderat mig. Ska nog skaffa mig det.

Tack!

På äldre promenadhästar som min gör dom tydligen inget eller lite åt det (pratat med Eurovets och enligt dem så var det inte mycket att göra på just min häst, då hon inte har ont av det och hon är pensionär). Annars kan man nog behandla som vanligt genom att spruta men jag är tyvärr inte säker!

Bäst någon annan svarar på det så det blir rätt.

Söker man förresten på Bursit och senskideinflammation (heter Tenosynovit på människa iaf) så står det att det är ömt och man har ont, men det har inte min häst men det kanske kan vara olika.

Senast ändrad av en moderator:

Är knäet ultraljudat? Om inte, gör det, för att se hur tåsträckaren mår, den löper genom senskidan nämligen.

Oftast, om det bara är senskidan, så brukar det inte vara mer än kosmetiskt problem. Men kan behandla senskidan om det är en inflammation, men man brukar få dras med en permanent förtjockning av den, och ofta fyllnad.

Men eftersom jag förlorat en pga sträcksenskada, där det började just med en tenosynovit, så rek jag absolut UL-koll.

i våras så gick min häst om kul å drog h. framknä i en sten å blev svullen. hon har inte varit halt pga knät, inte varm, inte öm...inget fel. hon har oxå irriterad slemsäck. blir som en piphas fast på knät. e ingen fara bara att det inte ser så roligt ut. antingen går svullnaden tillbaka helt eller oxå blir det som på mitt sto att det blir som två små bullar mitt på knät. du har fått rätt råd att masera men du behöver inte använda linement går jätte bra med vanlig tvål eller såpa :)

Hej! (jag är ifrån Norge, så jag hoppas du fattar vad jag skrivar)

En slemsack är det samme som en bursae. De är till for å minske friksjonen mellom bl.a sene og ben.
Carpal hygroma är en svullnad lokalisert till den dorsale overflaten (framsiden) av hästens framknä. Det är vanligvis en förvärvad bursae som ofte är ett resultat av trauma. Senekjeden till M. extensor carpi radialis + M. extensor digitorum communis (senekjeden till 2 muskler) kan bli involvert.
Flexibiliteten av carpus (framknä) kan bli nedsatt. Det är inte vanligt att hästen blir halt, men ibland kan man se en svak hälta.
Carpal hygroma kan va akutt och kronisk. Om svullnaden är liten behövs sällsynt någon behandling.

Lycka till ;-)

Nej jag har inte kollat knät med ultraljud ska nog göra det. Men tre olika vet. har kännt och klämt på knät och dom sa att det är ett skönhetsfel så jag hoppas att det är så.

Men som sagt att göra en ultraljuds koll skadar ju inte.
Tack för tipset!

Samma sak med "min häst".
Hon har aldrig haft ont av den eller varit halt.

Min veterinär sa att det gick att behandla, man droppar liksom ut vätskan genom ett rör, och hon gjorde det, men den gick inte ner. Det är inte alltid den går ner öht sa hon, men det skulle inte vara några problem att rida så länge hon inte ömmar/haltar eller är varm och mer svullen.

Så, jag rider som vanligt och min pålle verkar må bra, ändå har vi stenhårda veterinärkontroller på varje tävling.
Jag litar på att det min veterinär sagt stämmer, och kollar förstås benet så att det inte sker några plötsliga förändringar.

/Anna

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: cherie
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Redfox
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama