Hjälp.....Super jobbig häst just nu:-(

Sv: Hjälp.....Super jobbig häst just nu:-(

Du har fått många bra svar här!

Då han är hosthäst bör han vara ute så mycket som möjligt!

Som Vita_N_6520 skrev - så låter det väldigt lite med 10 kg hösilage på en så stor häst!!!

Men om det är bra i värden & uträknat för din häst så bör du ge halm som du tänkt, men inte inne - ge det ute för hostans skull - ca 2-4 kg kanske kan vara bra med 4-5 kg hös & 5-6 kg hös inne beroende på var han står mest /dygn
(jämntfördelat mat/tuggtid per dygn)
...det han för ute bör fördelas morgon / lunch / middag om möjligt.
Äts inte allt upp inne så ändrar du mängden...till mindre inne & mer ute.

Ev. kan mer protein behövas, kraftfoder minskas & lusern ökas.
(proteinet hör ihop med pälsfällning inte B- vitamin.....men en kur av det kan aldrig vara fel ändå....hitta en sort med så många olika B-vitaminer som möjligt -vitaminer & mineraler i överlag - kan kollas över & ev. ges.)

Om Magnesiumet fungerar så kan du ge upp till ca 1½ månader i ordentlig dos som en kur sedan ge en liten underhållsdos ett par veckor sedan ta ett uppehåll till sensommar höst & ge en normal underhållsdos (ökas ett par veckor om det inte fungerar igen) "normalt överskott" kissas ut men överdosera väldigt, hela tiden är inte bra. Ge kur 3-4 ggr / år på yngre/medelålderhästar....gamla kan behöva underhållsdos resten av livet.

Ev. kan mer protein behövas, kraftfoder minskas & lusern ökas.
(proteinet hör ihop med pälsfällning inte B- vitamin.....men en kur av det kan aldrig vara fel ändå....hitta en sort med så många olika B-vitaminer som möjligt -vitaminer & mineraler i överlag - kan kollas över & ev. ges.)

Det beror på vad man har för slags problem/behov. En häst som faller ur i fälltider behöver extra protein, men en som blir sur, grinig eller visar andra symptom av irritation vid fällning behöver B-vitamin. Min är knappt hanterbar utan ca 1dl B-vitamin/dag under fällning (men tappar inget så jag behöver ej ge extra protein)

Här kommer lite läsning som kan reda ut lite frågetecken !

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=52587&a=Ny%20p%C3%A4ls%20kr%C3%A4ver%20mer%20mat

I pälsfällningstider pratas det vilt i flera forum på internet och inte minst ute i stallar om vad man kan göra för att hjälpa hästen att hantera pälsfällningen på bästa sätt. I denna diskussion nämns nästan alltid B-vitamin som svaret på hästens pälsfällnings-trötthet, men argumenten för varför B-vitamin skulle vara bra är mer eller mindre obefintliga. I senaste numret av Foderbladet (skrift som SLU ger ut som handlar om hästar och utfodring) talas det om just detta.

Här kommer några fakta som har med päls och B-vitamin att göra:

1. Päls består utav ca 90 % protein, resten är fett och mineraler (Observera; inget B-vitamin). Proteinet består främst av svavelhaltiga aminosyror, däribland cystien och metionin.

2. Hästen har vid själva pälsfällningens början redan avklarat pälssättningen, vilket är den energi och proteinkrävande delen i pälsprocessen.

3. Det krävs mer energi och protein för att bilda 1 kg päls, än 1 kg muskler.

4. Hästar som har ett ouppfyllt proteinbehov kan ses koprofagera (äta träck) för att öka sitt proteinintag, vilket alltså kan vara vanligare vid pälssättning.

5. Hästar som äter tillräckliga mängder fibrer i form av grovfoder får en god tarmmiljö med mikroorganismer som producerar B-vitamin, som alltså endast i undantagsfall behöver tilföras genom fodret.

Vad kan man då dra för slutsatser av detta? Jo, hästen har under pälssättning ett större behov än vanligt av protein och energi. Om man alltså inte redan innan pälsfällningen har ökat på hästens intag av protein och energi finns risken att hästen måste utnyttja sina egna reserver till att bilda päls. När pälsfällningen börjar har då hästen redan hamnat i en negativ energibalans och kan falla ur i hull och upplevas som trött och retlig.

Vad man alltså ska göra är att öka protein- och energigiva redan innan jul, så att hästen inte behöver bygga päls av sina kroppsreserver. Bra tillskott att ge är exempelvis foderjäst, som innehåller massor av protein. Givetvis ska hästens foderstat i övrigt vara balanserad och täcka hästens behov av alla näringsämnen.

Kommentarer(0)http://blogg.horseluck.se/#post15

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 758
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 440
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar