Hjälp.....Super jobbig häst just nu:-(

majapia

Trådstartare
Ja som sagt min häst är inte rolig just nu....:cry:

Skulle vilja ha lite tips om det finns något bra att ge honom så att han blir lugnare...
När han står i hagen och maten har tagit slut så ställer han sig vid grinden och börjar springa fram och tillbaka hela tiden....blir så djupa spår vid grinden plus att han stressar upp min andra häst..:(
Sen kan han inte vara själv, han blir fullständigt tokig och inne själv så river han nästan hela stallet och där springer han också bara fram och tillbaka....Jag kan inte röra mig i stallet för han bara vill ha mera mat....

Och nu tror ni förståss att han inte får ngn mat alls...:oMen så klart att han får....;)
Förut gick han på fri tillgång på hösilage ute och massa inne, men sen när min sambos häst fick fång och vet. var här så sa hon att jag absolut skulle ta bort fri tillgång till mina då min låg i riskzonen.....han var vääääldigt tjock ..
Så nu håller jag på att banta honom och vet. tyckte att han såg jätte fin ut sist hon var ute, alla valkar är nästan borta och han orkar mera nu när jag rider/kör ...
Tot äter han 10 kg hösilage med en torrsubstans på 78 % och sen får han lite lusernpellets och lite fibergi och biotin och morötter varje dag.

Men min fråga är:

Finns det något preparat som får honom lugnare, han har alltid varit så här i alla fall i min ägo (3 år) men är mycket värre nu..
Finns det något som lugnar hans nerver och att han kan "komma" ner på jorden....:confused:

Sv: Hjälp.....Super jobbig häst just nu:-(

jag har inte provat själv men man brukar säga at magnesium ska göra hästen lugnare om den nu har magnesium brist

Jo magnesium är bra men tydligen så "biter" det inte på alla hästar och tyvärr så är min en av dem....
Men det kanske finns något annat liknande preparat som biter på honom...

Vad är det för ras och vad väger han?

Han verkar inte må bra i nuvarande situation, jag skulle definitivt sätta honom på fri tillgång på stråfoder igen. Beroende på vad han behöver få i sig så får du bestämma vilka värden som är önskvärda på hösilaget. Annars kan fri tillgång på halm + många givor hösilage vara ett alternativ.

Skulle ha fri tillgång ändå. Leta upp ett grovfoder med sämre värden, lr kanske ha munkorg på hästarna i hagen, så de inte äter så snabbt ?

Håller din häst på och springer sådär i hagen är det ju stor riska att den skadar sig själv och kanske till och med försöker springa ut ur hagen...:crazy:

Finns en örtblandning som heter Placid,det gör att de blir lite "lugnare" i huvudet men det påverkar inte framåtbjudningen.

Du skrev inte om han går själv i hagen? Kanske är han sällskapsjuk?
Så länge det finns mat är det ok att vara själv, men sen?

sämre värden/halm tycker inte jag är ett bra alternativ eftersom sockerarterna inte avtar och det är du det som oftast ger problem, tex. fång.
Hitta någon typ av lösning för att förlänga ättiden?
http://swedishhoofschool.com/Hay_feeder/iframe_BigBoy.htm
tycker denna eller liknande lösning funkar bra.
Har använt hönät med riktigt små maskor till mina,
har förlängt ättiden massor= lugnare pollar.

Han är en kallblods vallack på snart 14 år och väger 780 kg (160 hög)....

Vet tyckte verkligen att han inte ska gå på fri tillgång, han stod jämt vid foderhäcken och åt från morg till kväll...:crazy:

Men nu ska jag hämta hem halmbalar, har tre kvar sen i höstas som jag kan ställa ut till dem..

Och nej han går inte själv han har sällskap....

Ska också hänga in hönät med halm i inne i boxen, hoppas bara att hans luftvägar klarar det....är en hosthäst.

Ska pröva en gång till nu med magnesium som jag köpt idag och krafts B-vitamin pellets som sägs är bra vid stressiga situationer...

Men det är ju inte själva mängden hö i sig som gör hästen tjock, det beror ju på hur mkt energi det innehåller...

Innehåller dit hösilage 6 MJ och den får 10 kg får den ju i sig 60 Mj totalt, men innehåller det 3Mj får den ju bara i sig 30 MJ... Så det blir ju ganska stor skillnad...

Men det är ju inte själva mängden hö i sig som gör hästen tjock, det beror ju på hur mkt energi det innehåller...

Innehåller dit hösilage 6 MJ och den får 10 kg får den ju i sig 60 Mj totalt, men innehåller det 3Mj får den ju bara i sig 30 MJ... Så det blir ju ganska stor skillnad...

Det innehåller 7.4 MJ.....

då skulle jag försöka ge något annat, prova att ge halm det brukar ju ligga på 3-5 MJ, men tänk på att halm inte innehåller något protein, så kanske måste tillsätta protein då, om du byter ut mkt av hösilaget.

I dessa tider så är det inte lätt att få ett bra foder som passar ens hästar så bra....Har ringt och kollat med flera men det är slut eller så är det för långt bort. Och jag har massa foder hemma som dem måste äta upp till det ny kommer hem.

Jag ska byta bort 1 kg hösilage mot 2-3 kg halm inne på natten och sen ställa ut en storbal med halm och hoppas att det hjälper.

Jag vill redan typ inbillning att han har blivit lugnare av magnesium som han fick igår, jag tror att han fick för lite förra gången att det kanske var därför han var så nervig ändå.
Och om ca 2 veckor så ska jag återuppta körningen igen så att han får komma ut och arbeta mera...Det älskar han, att få dra tungt och arbeta varje dag. Dessvärre går jag själv och väntar på en operation och kommer bli sjukskriven ca 8 veckor, och det kan bli lite problem med ridn/körningen tyvärr....Men men

alla svarar dig om maten. Men inte kan det inte vara ngt annat som gör att han inte är nöjd? Rids han för lite? Måste han gå ute så länge? Trivs han inte med sin hagkompis? fryser han? är han rädd? stressad? hur är han vid skötsel och ridning?
har han blivit värre just nu så kan det ju oxå bero på att han påverkas av fällningen kanske? Min är till och från super jobbig i päls sätt o fäll tider- ger mkt b-vitamin då.

Vet tyckte verkligen att han inte ska gå på fri tillgång, han stod jämt vid foderhäcken och åt från morg till kväll...

Jag vet också att alla inte kan gå på fri tillgång, men det beror ju lite på som någon sa innehållet i höet också. Ofta är det så att de äter ständigt första balen eller första veckorna, för att sen trappa ner när de märker att maten inte försvinner. Så gjorde våra när vi började med fri tillgång eftersom allt gräs i hagen tog slut.
Första balen försvann i ett nafs, nu varar de mycket längre.

Man kan ha fritt ute i hagen och begränsa mängden inne lite mer. Om man inte vill ge fri tillgång på hö så tycker jag det var en bra idé med halm.

Kallblodshästar har ofta stort tuggbehov (det har ju alla, men kbl har ofta ännu större behov av att äta).

Mer motion gör säkert också susen.

Senast ändrad av en moderator:

Hoppas att det löser sig :) är ju inte kul när hästen håller på och kutar runt i hagen... Du har ingen annan som kan hjälpa dej nån gång i veckan att aktivera honom ?

Jag tänker som någon annan i tråden: Har du kollat upp andra saker än fodringen?
Om hästen alltid har varit sådär kanske det är något helt annat som gör att den blir stressad och otrygg i hagen. (Och stallet när den är själv)
Du kanske borde gå till botten med grundproblemet i första hand innan du försöker ge den massa preparat..

Sen så är ju 10 kg hös väldigt lite för ett kallblod i den storleken. Det blir ju bara 7,8 kg foder om jag inte tänker helt fel.
Så om hästen är stressad i sig själv och på det får stressamage (pga för kort tuggtid och för liten fodermängd) så är det klart den springer runt i hagen.
Men om det skulle vara magen/maten som är problemet så borde ju det vara löst snart iom att du ska ge halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 758
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 440
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar