Hjälp, strålen smulas bort!

M

mesini

Hon har haft rätt så dåliga hovar under sommaren och nu efter regnet så kom det här. Har aldrig sätt det förut och vet inte vad man ska leta efter.

Det blir som ett vitt smuligt pulver i hoven. Själva strålspetsen är snart borta och själva strålen kan man bara skrapa bort med nageln. Det luktar illa, infekterat, men hon visar ingen hälta och inte heller är hon öm/ svullen.
Har kollat på nätet och bläddrat i böcker men hittar inget. Lite svårt när man inte vet vad det handlar om.
Någon som vet vad det heter? Hur botar man det? Hon har det runt om.

Tacksam för svar.

Sv: Hjälp, strålen smulas bort!

Nej för det här är mer smuligt än "kladdigt".
Inte min häst men ja vi får kolla med hovisen. Tänkte kolla här först om det fanns något man kunde göra åt saken.

Min shettis har fått samma sak! Det gick på bara några dagar och nu är strålen på 3 av hovarna i princip borta. Vitt, smuligt, luktar illa...

Vill också veta! :confused:

Hittade det här på nätet:

http://www.bukefalos.com/f/printthread.php?t=473343&pp=30&page=1

Och det låter precis som min situation just nu. Har aldrig sett en häst byta stråle så här kraftig och ärligt talat så visste jag inte ens att dem gjorde det (ändå läst det mesta i genom mina 14 hästår).
Det står att dem byter när hösten kommer så det är väl dags.
Men vill man vara på den helt säkra sidan så bör man kontakta en hovslagare.

exakt så som du beskriver såg min ponnys hovar ut när hon var iväg skickad i 10 dagar, och ingen hade kratsat hovarna på henne :grin:

Jag kratasde rent hennes hovar ordentligt 2ggr dag och satta på hovtjära, efter någon vecka var dom som vanligt igen, tack o lov.

Det kanske inte alls är samma för dig, men i detta fallet var det ju att strålen hade förmultnat lite eftersom hovarna hade varit fulla med skit så länge.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 826
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 019
Senast: Starstedt
·
K
Hästvård Veckan för midsommar skrapade mr Kokopellihäst upp en till ytan synes minimal sårskada på höger bak precis under där hovskägget skulle...
Svar
2
· Visningar
1 486
Senast: Kokopelli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna