HJÄLP STORA problem

K

Krulidut

.. elr ja hyggliga problem
jag ska ha en sommar häst som heter Okey han är en 18 årig Connemara och vallack han har lite problem med fång så han ska gå i vinter hage i sommar med mklt lite gräs, men efter som att han inte får i sig mkt gräs måste ju han ha foder, några tips??
ALLT MOTAGES!!
oavset om du bara har en lite syn punkt så är det super bra!

vad jag vet nu så ska han få :
Mineralder varanman dag
sedan ska jag prata med ord. ägare om vad han får för foder (jag mistänker sådant vanligt Ko foder. typ alla sortes säd..)
SVARA!! :bow: :bow:
 
Sv: HJÄLP STORA problem

Ja det är nog bäst att kolla med ägaren vad han ska ha för foder först. Du kan ju alltid sätta ut honom på ett bete med mindre, näringsfattigare gräs och så.. klart det finns olika fodermedel som lämpar sig mer för fånghästar, men som sagt, hör med ägaren först! :idea:
 
Sv: HJÄLP STORA problem

tack :D
fast han ger sinahästar så kallat Ko foder.. jag vill inte ge det, det är inge fel på dte men det känns lite hmm o fräckt typ :)
han är ju 18 = gammal gubbe så..

:bow: till ALLA svar :bow:
 
Sv: HJÄLP STORA problem

dodson&horrel säljer bra fång foder,jag skulle inte låtit hästen gå på något gräs alls,ge fjolårs hö mm.
 
Sv: HJÄLP STORA problem

Varför fjolårshö?

Det enda det saknar jämfört med "färskt" hö är vitaminer, och sådana har mig veterligen aldrig gett någon häst fång...
Har några andra näringsämnen försvunnit är det för att någon process har förbrukat t.ex. proteinet, typ mögeltillväxt.
Och då är fodret inte tjänligt som hästföda, speciellt inte åt en känslig häst!

Till trådskaparen:
Ge ett bra, analyserat hö, så att du vet precis vad hästen får i sig. Tillräckligt av allt och i rätt balans, då ska du inte behöva vara orolig. Var försikigt med bete vid väderomslag som kan ändra gräsets sammansättning.
 
Sv: HJÄLP STORA problem

tack alla :D
nmen jag ska INTE ge hästen fjol årets hö efter som att i ladan där höt ligger snöar det in och jag vill inte ha en mögel förgiftad häst :D
Dodsel&horel hmm låter intressatn :D
E-vitamin i villka foder former är det (dvs. ex. Hö?, Morötter?? fniss i vad :D )

kan man ge lite betfor??
Havre??

vilka foder ger Fång??

han kommer att gå i en hafe med typ 1 cm gräs i hagen bredvid är det bara lervälling och den måste bli lagad (dvs. att den är fin till nästa vinter :) )

ALLA TIPS OM FÅNG HÄSTAR HIT!!!
:bow:
 
Sv: HJÄLP STORA problem

Dom där jag ska ha hästen skör´dar nån gång i Juli..
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 648
Senast: axel
·
Foder & Strö Jeg har en 5-årig Pinto, som på grund av skada/skador inte gjort någonting sen inridning i sommras. :( Han är ca 1.70 cm och en slank...
Svar
4
· Visningar
962
Hästvård Nu vill jag ha era råd angående min fångshettis. Just nu går hon i sin grushage med en kompis på dagarna och hon får komma in på...
Svar
9
· Visningar
1 682
Senast: ogres
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp