Hjälp! Stel i ett bakben, vill ha svar!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Judelaw
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 417
J

Judelaw

Har en 16årig häst som gått svår hoppning innan jag köpte honom, vi har tävlat upp till 130 än så länge (har bara ägt honom i ca 6-7 mån). När jag köpte honom berättade dom för mig att dom har s k "underhållssprutat" honom, dvs behandlat honom för att hålla honom fräsch ( kanske även i onödan ibland). De berättade också att han har en kota som ligger fel i ryggen men det är inget som han störs av. För tre veckor sedan var vi och tävlade och han gick jättebra (vi vann en klass), men två dagar senare när jag tömkörde upplevde jag att han var stel på ena bakbenet, inte halt men han rörde sig stelare. Det värmde ur efter ett tag och jag tänkte att han kanske hade träningsvärk el liknande. Dagen efter kom min hovslagare ut och skulle sko, då berättade han för mig att han tyckte att min häst var sne bak, att han var bättre musklad på ena sidan och när jag tittade så stämde det. Den mest "välmusklade" sidan är den som har blivit stel, kan detta ha något samband tror ni? Min hovis pratade om att sätta sula på det andra benet så att det får trampa igenom ordentligt, synpunkter?

Jag har bokat en tid hos veterinären men dock är jag VÄLDIGT skeptisk till att böja så gamla hästar... Känner mig helt förvirrad, någon som varit med om liknande eller kan spekulera lite?
Sorry för långt inlägg.

Sv: Hjälp! Stel i ett bakben, vill ha svar!

En sextonårig häst som har gått svår hoppning kan man såklart inte bedöma på samma sätt som en sexårig häst som man gör böjprov på. Det vet alla veterinärer också så jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket för det. Normalt sett, om inte hästen hade haft några problem, tror jag inte ens att de hade böjt den om det inte var en besiktning eller för en utredning av något slag. Eftersom du inte har ägt honom så länge så är det väl inte så länge sedan som du gjorde en besiktning? Hur gick den?
Om du skall ha sula på bak så skall det vara på båda bak i så fall. Men att det skulle göra så att hästen trampar igenom bättre är inget som jag kan något om. Här skor vi hästarna med lädersulor när vi vill skydda hovarna mot sten och/eller för att få en viss stötdämpning.
Jag tror inte att en häst blir stel för att den har mer muskler på en sida. Att den musklar sig ojämnt är en sekundär sak som beror på något.
Som hästägare kan man bli väldigt obenägen att visa sin häst för veterinär för man är rädd för att vetten skall hitta något som man sen lastar sig självt för att man inte såg tidigare. Jag tror att det är det undermedvetna som styr det där. Men faktum är att hur det än går så är det ändå alltid en lättnad när en vet har kollat igenom hästen, oavsett vad vetten säger. Då vet man att man har gjort sitt bästa för att kolla upp sin häst åtminstone. Man får se det som en bilbesiktning helt enkelt. Alla hästar borde kollas rutinmässigt minst en gång om året. Då kan man mota många Ollar i grind.

Som ovan tror jag också att din veterinär tar med i beräkningarna att din häst är sexton år och har presterat i livet. Du får ju dock en indikation på hur det står till med hästen och finns det fel så ska de väl åtgärdas så gott det går?

Vad gäller sulan på den omusklade sidan så är det vanligt inom travet (där jag jobbat) att man gör så och har den på tills du/hovis ser att hästen börjar muskla på sig. Sedan tar man bort den. Den är alltså ett hjälpmedel.
Hästen har inte använt den sidan av någon anledning och jobbat med den andra för att klara sitt jobb.

Den mest "välmusklade" sidan är den som har blivit stel, kan detta ha något samband tror ni?

Det vanliga är att det starkare bakbenet (mera muskler) gör ett tyngre arbete för att avlasta antingen det diagonala frambenet eller det andra bakbenet. Eftersom det gör ett tyngre muskelarbete är det naturligt att stelhet och muskeltrötthet visar sig där.

Jag har varit många svängar till veterinären det senaste året med min nu 20-åriga häst och böjt. Alla har tagit hänsyn till åldern (tre-fyra olika vet.), så det ska du inte behöva oroa dig för! Det är mycket bättre att du åker till kliniken och får ett svar än att sväva i ovisshet och oro. I de flesta fall går det ju att göra något åt (eventuella) problem. Jag skulle dock inte bara ta ut vet. till stallet, utan åka till klinik.. Att bara böja säger ju inte så mycket.

Att en sula skulle göra en större skillnad för trampet har jag mycket svårt att tro. Att vissa skor hjälper överrullning köper jag, men en liten gummibit njaa..

För mig låter det där med "underhålls"sprutandet väldigt konstigt (är inte jätteinsatt i tävlingsvärlden dock) men ska man verkligen behöva behandla en häst för att den inte ska vara halt? Eller - om den inte är halt, varför behandlar man den då? (o.t kanske men är lite nyfiken..)

Hoppas allt löser sig!

Som de andra också sagt tar ju vet. ofta hänsyn till ålder, vad hästen gjort och vad den ska prestera. Att böja skulle jag inte vara rädd för, den böjdes väl när du besiktigade?
Jag orkar inte gå in på vad jag tycker om att underhållsspruta, men det är ju knappast ovanligt. En del ser det som rundsmörjning för att underlätta för hästen. Den behöver inte vara halt men 16 år och har gått svår hoppning är ju inget som inte bara bygger upp hästen, missförstå mig rätt ;)
Så när du kollar upp den, berätta allt sådant, du kan ju säga att du ÄR skeptiskt till böjprov så kan ni diskutera det också, vet. kan säkert lägga fram det så det blir vettigt (haha, dålig ordvits!).
Hoppas det går bra för dig, det kanske är så pass enkelt att du efter vet.besöket kan anlita en kiropraktor eller liknande för snedheten!

Om Hästen är sned kan du ju låta kiropraktorn kolla den, eller det har du kanske redan tänkt på ?

Hej från Hambo

För mig låter det där med "underhålls"sprutandet väldigt konstigt (är inte jätteinsatt i tävlingsvärlden dock) men ska man verkligen behöva behandla en häst för att den inte ska vara halt? Eller - om den inte är halt, varför behandlar man den då?

Hälta är inte ett antingen-eller tillstånd. I kroppen pågår hela tiden reparationsarbeten, celler som är skadade eller döda bryts ned och nya byggs upp. I den perfektaste av världar är det balans mellan uppbyggnad och nedbrytning. Men när kroppen slits och det uppstår inflammation sker nedbrytningen fortare än nyproduktionen. Hästen blir inte omedelbart halt men kanske inte presterar riktigt på topp. Sen börjar man kanske känna att den går lite knackigt. Och när det här förloppet har pågått ett tag kommer man till slut till den punkt när hästen inte går rent.

När man sprutar en led tar man ned inflammationen. Tanken är att man hjälper kroppen att (trots ett ganska stort slitage pga tungt arbete) hålla den här balansen. Varje injektion innebär en viss risk för infektion och problem men man kan också vinna något, en skadefri säsong eller en förlängd karriär. En sporthäst på svår-klass-nivå representerar ju en ganska stor satsning i pengar och engagemang från ägaren.

Om vi tar en jämförelse: Peter Forsberg och hans många fotoperationer. En vanlig hockeylirare i division fem kanske hade gått längre med problem och nöjt sig med enklare insatser. Men för en spelare på Foppas nivå så behövde hela kroppen fungera för att spelet ska fortsätta vara i världsklass. Operationerna förlängde sannolikt karriären med ett antal år och varje år representerade stora ekonomiska värden för klubben och spelaren.

En tävlingshäst som är 16 år är förstås förbi sin topp och kommer förstås med tiden att visa tecken på förslitningsskador. Det vet man när man köper en sådan häst och man gör det ändå, för att man vill åt hästens erfarenhet och kunskaper som läromästare. Man tänker att kapaciteten ska vara något att växa i för ryttaren och att det trots allt ska finnas några tävlingsår kvar i hästen. Och oftast gör det ju det.

Tack för förklaringen, den var väldigt utförlig! :)
Nu när du förklarar det i sitt rätta sammanhang kan jag
förstå varför man gör på det viset.

Det är också välkänt att kortisoninjektioner (om det nu är det vi pratar om; vilket det måste vara eftersom du skriver att injektionen dämpar inflammationen) skyndar på artrosutvecklingen.
Liksom ett flitigt opererande av exempelvis Peter Forsberg visserligen eventuellt förlängt karriären men jag tror inte han har roliga leder att använda nu. Peter Forsberg lär heller inte ha utsatt sig för förebyggande kortisonsprutor i lederna utan att lederna varit problematiska.

Personligen tycker jag att det är förkastligt att spruta eller operera eller göra vadsomhelst i syfte att förlänga en hästs tävlingskarriär. Jag vet dock att proffsen nog inte har samma åsikt.
Det är ju inte så att elitidrottarna får ett smärtfritt liv med välfungerande opererade leder när de avslutar sin karriär. Skillnaden är att de kan välja själva.

I TS specifika situation skulle jag bli lite misstänksam mot affären: 16 år gammal tävlingshäst som är snett musklad och regelbundet sprutad "sådär i största allmänhet i förebyggande syfte" låter inte som en helt fräsch eller hållbar häst i mina öron.

Liksom ett flitigt opererande av exempelvis Peter Forsberg visserligen eventuellt förlängt karriären men jag tror inte han har roliga leder att använda nu. Peter Forsberg lär heller inte ha utsatt sig för förebyggande kortisonsprutor i lederna utan att lederna varit problematiska.

Personligen tycker jag att det är förkastligt att spruta eller operera eller göra vadsomhelst i syfte att förlänga en hästs tävlingskarriär.

Jag lägger ingen värdering varken för eller emot. Det mesta vi utsätter våra hästar för, t ex ridning, är tveksamt ur någon synvinkel. Jag kan mycket väl förstå att den som betalat 1-2 miljoner för en häst vill ha ut värdet av sin investering. Om det är bra hästvård - ja den utförs i alla fall av hästkunniga människor och veterinärer och på vetenskaplig grund, i syfte att hästen ska vara frisk att prestera sitt bästa.

Okej, tack för alla svar!
Det visade sig vara en vanlig hälta, han är nu behandlad och vi ska på återbesök. Vet trodde inte att det var något att bry sig om. Ang det snea verkar folk har missuppfattat HELT vad jag menade men jag orkar inte gå in på det nu, huvudsaken är att jag och vet kom fram vad felet var :)

Skönt att det inte var något allvarligt! Hoppas h*n blir bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: Jerseyite
·
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 740
Senast: Lurvig
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 923
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 177
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka