Hjälp stegrande 1 åring

S

Sofiebreman

Hejsan,
Fick hem min 1åring i måndags så känner honom inte så väl ennu. Han är snäll att leda och att hålla på med i boxen osv.
Men när man leder honom och vill att han ska stanna lite så ställer han sig på bakbenen och samma sak när man ska släppa ut honom i hagen, jag vill ju stanna upp och knäppa loss grimman medans han har bråttom iväg verkar de som.
Nu undrar jag hur jag egentligen ska agera när han gör så ?

Sv: Hjälp stegrande 1 åring

Säg åt honom att låta bli. Korrigeringen får anpassas efter individen.

Säga till ordentligt. Ha ev. med ett spö i ena handen som du kan rappa till lätt med, som älgen sa, se till individen. Vissa hästar lyssnar på minsta lilla, andra skiter i det mesta...

Vet inte vem som sagt det, och jag kan inte ens den exakta formuleringen, men jag tycker det stämmer så himla bra när det gäller hantering av unghästar: Du måste ha förmågan att blixtsnabbt växla mellan monster och gulligull. :D

Alltså, bestraffa det oönskade beteendet omedelbart, för att sekunden efter överösa hästen med beröm när den sköter sig. Unga hästar testar ofta för att de inte vet annat, alla hanteringssituationer är nya för dem och de kanske ibland reagerar på ett sätt som t.o.m. överraskar dem själva.

Jag gjorde som så att jag satte ihop ett kedjegrimskaft med ett vanligt så att jag skulle få en längre lina och satte kedjan runt nosen ovanvör grimkanten. Sen när han skulle upp på bakbenen så drog jag till jätte snabbt så han blev jätte förvånad och har inte gjort så något mer :)

Jag har också satt en kedja på ovansidan på nosen på grimman på min 1-åriga hingst.

I början ville han även tvära och springa på mig och då tog jag ett hoppspö med stor klatch på och daskade till honom på sidan av nosryggen. Då slutade han ganska fort. (obs! klatchade med spöt, inte slog!)
När han stegrade sig (efter att jag sagt att han inte fick beta..)så tog jag ett ordentligt tag i grimskaftet och när han "landade" igen så fick han rygga några steg. Reste han sig igen så fick han rygga några steg till. Nu behöver jag inte göra så "stora gester" längre utan han har nog förstått budskapet. Han är för övrigt så stadig i huvudet att han behövde bli tillsagd ordentligt för att han skulle reagera.

Jag hade varit för mesig och snäll och inte sagt till honom direkt när han började mopsa sig utan "skyllde" på att han hade överskottsenergi pga att han var konvalecent:o.

Korrigera, oftast är det tillräckligt med ett ordentligt "nej" (dov, lugn, bestämd röst) och att hålla emot i grimskaftet. Visa för hästen att det inte är ett accepterat beteende att resa sig på bakbenen.

Hade det varit ett föl hade jag överhuvdtaget inte brytt mig utan bara släppt ut på linan och fortsatt att gå. Sedan hade jag kolla upp om jag har gett hästen tillfället att ha jämnåriga kompisar som den kan leka med och därmed både tuktas samt göra av med överskottsenergi.
Är den överhuvud taget ledvan? Får den nog med utevistelse och motion

Korrigeringen beror ju på hur mkt man kan förvänta sig att den ska förstå.

Men en åring börjar bli så stor (jag hanterar själv 2 st dagligen, min egen och hans kompis och det finns inte på kartan att de skulle resa sig! Men de går å andra sidan i flock med jämnåriga och äldre uppfostrare på lösdrift) att det är dags att sätta ner foten.

Jag skulle antagligen rycka till i grimskaftet och säga nej och sedan fortsätta gå som att ingenting har hänt. Följer den då så får den beröm. Skulle det upprepa sig så hade jag antagligen utrustat mig med spö el lina och snabbt snärtat den i mage/skap samtidigt som jag ryckt till och sa nej och sedan fortsatt att gå. Det brukar lära dem att inte visa mage i onödan.

Ett bra tips kan vara att ha ett riktigt långt och tjockt grimskaft. Det ger hästen möjlighet att hoppa till el. dyl utan att du behöver ta någon riktigt notis om det och bara fortsätta med din "business" som att inget hänt och då ger du heller ingen signal om att något skulle vara farligt eller värt att akta sig för.

Hejsan,
Fick hem min 1åring i måndags så känner honom inte så väl ennu. Han är snäll att leda och att hålla på med i boxen osv.
Men när man leder honom och vill att han ska stanna lite så ställer han sig på bakbenen och samma sak när man ska släppa ut honom i hagen, jag vill ju stanna upp och knäppa loss grimman medans han har bråttom iväg verkar de som.

Min lilla har stegrat mot mig en gång, då var han två månader(är tre år nu)Han stegrade sig mot min rygg så han fick upp hovarna mot mina axlar. Min reaktion, innan tanken hann före, var att snabbt vända mig om, smocka till honom över nosen och sen en spark i baken! Jag träffade inte speciellt bra och jag är absolut INTE för våld i min relation till mina hästar! Detta gick bara på ren instinkt och han har inte gjort om det igen! Han är ALLTID snäll!

Jag blir förundrad...

...över hur många som svarar att det måste komma en korrigering av smärtsamt slag direkt en häst som är så ung stegrar.

Frågan för mig är, slår han mot dig? Självklart ska en sådan häst korrigeras. Stegrar han enbart för att få komma framåt eller att han är orolig, varför inte vänta ut hästen? Eller om hästen är av mindre stressad sort, lägga han i arbete. Exempelvis på ett litet longerspår runt dig, lära han att flytta undan för skänkel från marken. Alltså lägga in jobb så fort hästen visar oönskade tendenser, energin går till att lära sig något nytt istället.

Jag förutsätter att du ALLTID har hjälm på dej när du hanterar din häst!!!
Nej stegra är otyg o korrigera hårt så han slutar OMEDELBART. Då räcker det oftast med att korrigera en gång. Rent ut sagt livsfarligt att ha en stegrande häst brevid sej. Tycker du fått bra tips på korrigering i tråden.

En häst klarar av en korrigering! Detta ofog måste sluta omedelbart.

Sv: Jag blir förundrad...

...över hur många som svarar att det måste komma en korrigering av smärtsamt slag direkt en häst som är så ung stegrar.

En korrigering av en så ung häst behöver inte (läs: ska inte) vara smärtsam, men däremot mkt bestämd. Där konsten slutar tar våldet vid

Frågan för mig är, slår han mot dig? Självklart ska en sådan häst korrigeras. Stegrar han enbart för att få komma framåt eller att han är orolig, varför inte vänta ut hästen?

Varför acceptera något av en ung häst som man inte accepterar av en vuxen? Bättre att ta tag i problemet innan det blir ett problem, väntar man så krävs det mer arbete för att bryta cirkeln

Eller om hästen är av mindre stressad sort, lägga han i arbete. Exempelvis på ett litet longerspår runt dig, lära han att flytta undan för skänkel från marken. Alltså lägga in jobb så fort hästen visar oönskade tendenser, energin går till att lära sig något nytt istället.

Mina erfarenheter av unghästhantering (har sysslat med avel) säger att ju tidigare man korrigerar ett oönskat beteende, desto mildare korrigering kan man använda och desto mindre oönskade beteenden stöter man på. Jag sätter riktlinjer för vad som är acceptabelt från mina hästar redan från start, och har aldrig behövt ta till våld i min hästhantering, min röst räcker gott och väl.

Efter att jag sa till han ordentligt så har han inte stegrat sig något mot mig igen och det känns väldigt bra, dock har jag alltid hjälm på mig utifall att något skulle hända.
Det enda som jag ser som är lite jobbigt just nu är att han inte alls tycker om att stå inne i stallet själv utan blir jätte stressad och vill inte äta upp sitt kraftfoder. Men det borde han lära sig efter lite träning han har ju bara stått i det stallet i en vecka så det tar väll ett tag innan han landar oh så.

Bra att du använder hjälm. Till tröst kan jag säga att det vinns massor med äldre hästar som inte gillar att stå inne själv heller. O blir mer eller mindre tokiga. Skönt att stegrandet verkar upphört men försöker han igen så vet du vad du ska göra. Lycka till

Som sagt använd hjälm! Det spritter i de små benen på dom små, och även mitt ettårs sto kan vara en jäkel till att stegra/sparka när hon väl börjar. Försök säg till i rätt ögonblick. Håll ganska nära grimman och se till att hon itne får kraft med huvudet att kasta sig upp.
Lycka till!

Jag har lärt min häst att så länge jag håller en hand på hennes nosrygg måste hon stå still, i all sorts hantering. Hon var också sådan att hon ville rusa när man skulle släppa henne i hagen, men bara man ger sig attan på att de ska stå och vänta tills man släppt dem så brukar det lösa sig förr eller senare. :)

Efter att jag sa till han ordentligt så har han inte stegrat sig något mot mig igen och det känns väldigt bra, dock har jag alltid hjälm på mig utifall att något skulle hända.
Det enda som jag ser som är lite jobbigt just nu är att han inte alls tycker om att stå inne i stallet själv utan blir jätte stressad och vill inte äta upp sitt kraftfoder. Men det borde han lära sig efter lite träning han har ju bara stått i det stallet i en vecka så det tar väll ett tag innan han landar oh så.

Han kanske inte har lärt sig stå själv ännu. Försök köra korta pass i början, han får stå ett tag själv och sedan kommer det in en häst.
Sedan drar du ut stunderna.

Nu som 1 åring har min åring inga problem med att stå själv men bara för 4 månader sedan tyckte han att det var läskigt. Bara att fortsätta öva!

Hejsan,

Ett snabbt och snärtigt NEJ, att börja med och om han inte lyssnar på det så får man ju ta i lite hårdare. En unghäst har samma regler som en vuxen!

När du ska släppa honom i hagen så skulle jag låta honom tramsa på och inte släppa förrän han lugnat sig. Blir det svårt att hålla honom så får man ta med e kedja och lägga över nosen så du kan hålla honom. och då tar du tag och sen släpper, dra och hänga i vinner man aldrig. Hästen är alltid starkare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama