Hjälp spyr skum

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 20 764
S

Sannis

Det började med att valpen på 5 månader spydde upp lite av sin mat för en halv timme sen. Sen dess har han spytt jag vet inte hur många gånger. Men det ser ut som skum blandat med slem för det fastnar så jag får torka bort det. Stakarn har slem i hela skägget och ner på benen. Bör jag kontakat vetrinären? eller kan det vara vanlig magsjuka han åkte på. SKa även tillägga att han är lite stressad och flämtar mycket.

Sv: Hjälp spyr skum

I det fallet skulle jag ringa veterinären. När hunden är ung finns stor risk att den blir uttorkad vid upprepade kräkningar, och om den verkar orolig och allmänpåverkad kan det vara värre än lite magsjuka. Så ring för säkerhets skull.

Ska försöka ringa och hoppas på att någon svarar.

Vad visar dom för sympom om dom har svalt något? ska ta och kolla lite i min pärmar här hemma. Han har lugnat ner sig och sover för tillfället har även fått i han lite vatten med en sked. Vi får se hur han mår efter tuppluren om han fortsätter spy kontaktar jag genast vetrinären.

Precis sådär betedde sig min unghund tidigare i höstas, spydde och spydde hur mycket som helst och bara skum, galla och genomskinligt. Vilade allt mellan 5-15 min och sen ställde han sig upp och spydde. Lugnade ner sig på kvällen och under natten var det helt lugnt men morgonen efter så väckte han mig genom att stå och hulka i sängen och sen spydde han skum blandat med blod. Ringde och vi fick akuttid hos veterinären och pga. hans ålder och symptom så ville veterinären direkt röntga magen på honom eftersom det inte är ovanligt att valpar och unga hundar plockar i sig nåt olämpligt som kan fastna.
I allafall så fick min hund efter första röntgen, äta kontrastvätska och sen ta blodprov + ligga med dropp hela eftermiddagen medans kontrastvätskan (förhoppningsvis) gick igenom och så röntgades han om sent på eftermiddagen.
Som tur var, för hans del så var det "bara" akut mag och tarmkatarr, troligtvis utlöst pga. att han ätit nåt äckligt ute på promenaderna då han ofta springer lös. Så han fick komma hem med lite "magmedicin".

Hoppas det går bra med din vovve!

Senast ändrad:

Kanske det. Men jag tror att han vart vaccinerad mot kennelhosta när jag vaccinera han.
Men jag är inte säker, för jag vet att jag valde till något och tror det var kennelhosta.
Usch nu kännerjag mig hemsk vet inte ens vad jag vaccinerat valpen mot :o

Tyvärr ger bara kennelhostavaccinet 80% skydd så det är inte omöjligt att en vaccinerad hund får det ändå...

Vart i kontakt med djursjukhuset tidigare idag. Som gav mig rådet att ge en tsk grötrisavkok i kvarten för att se om han fick behålla vätskan. Och så skulle jag göra så i 1-2 timmar. Sen även ge lite sempers vätskeersättning. Och nu börjar den lilla krabbaten piggna till efter en dusch. Och några teskedar.
Skulle dock kontakat han om han började spy igen, eller vart dålig i magen också. Men det ser bra ut. Går tydligen magsjuka bland hundarna nu :devil:

Just nu hoppas jag att dom 2 stora hundarna inte blir sjuka, räkte med en liten shih tzu som kräktes mycket och var ynklig. 2 leonberger med samma problem nej tack.

Lilla valpen har blivit bättre men tyvärr så har dom 2 stora hundarna blivit dåliga i magen istället. Vilket jag verkligen inte orkar med ut stup i kvarten 3 super hungriga hundar som kommer som ett skott när man är i köket.
:(

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 478
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 734
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 732
Senast: s957
·
Hästvård Hej! Först vill jag bara tillägga att vetrinär är boka och inkopplad i ärendet( ska dit på fredag) men vill kolla lite vad ni tror...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka