HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

J

Jensan68

Har fått ett nytt problem som jag inte hade förut :confused: Köpte min Islandshäst i oktober. Valack född -98. Han har svårt med traven , väljer grisepass. Han är rang hög och vill gärna göra på sitt sätt. Försöker komma undan när det blir jobbigt tex i trav byter han gärna till pass. Han har svårt i höger varv. Han hade ca 160 kg övervikt när jag köpte han men nu har han gått ner ca 110 kg. Nu till problemet som börja för ca 3 veckor sedan- Man får inte sitta upp på honom för då gör han en riktig karater spark. Kommer man upp så sparkar han när man skänklar. Får man i gång han så kan det gå bra så länge man skrittar men vill man lite mer så kickar han. Oftast i höger varv. Har kollat tänder, haft ut en EQ terapeut som säger att han har lite ont i ryggen mellan ryggkotan och ländkotan. Han knäppte även till vänster hoven. Han fäller också och man får inte riktigt borsta han vid skänkel läget. Har gett han B vitamin. Har även köpt en ny sadel för min gamla var lite sne stoppad. När vi har ridit så har det varit barbacka och med sadel men inte så stor skillnad. Snälla, fins det någon som kan hjälpa mig :confused:
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Av vad jag kan läsa har du gett svaret...han har ont (rygg-länd). Vad har du gjort för att hjälpa hästen med det? Personligen skulle jag inte rida en häst som har ont i ryggen förrän det har åtgärdats. Tömkörning istället, kanske? Från att ha varit överviktig ner till normalvikt (?)..med tanke på övervikten saknas troligen muskler (???). Stärk hästen genom arbete vid handen, är mitt råd, efter en utredning gällande ryggen.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Svarar åt TS, vi står i samma stall och jag känner till problemet..

EQn har sagt att det går bra att rida. Han har varit ute vid 2 tillfällen och kollat på hästen.
Det dom gjorts för ryggen är behandling med laser, akupunktur, knäckt loss och linimentat/masserat efter benhandlingarna.
Ts köpte även ny sadel då den andra hade blivit dålig.

Det dom gör mest är just att tömköra just för att hästen blir bråkig vid uppsittning och även när man skänklar på.
Han är bra musklad även om det fortfarande finns några kilon kvar som ska bort.

Det är därför Ts och vi andra inte förstår vad felet är längre.
Är hästen fortfarande rädd att det ska göra ont eller är han smart nog att spela att han har ont för att slippa undan?
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Är hästen inte ordentligt uppkollad av en veterinär på klinik så skulle det vara det första jag gjorde. Det finns många ryggproblem en eq varken kan upptäcka eller behandla. Visst kan det vara nåt så enkelt som att hästen är öm i huden om den börjat fälla eller lärt sig att komma undan men att den har ont låter troligare.
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Jag är inne på Angels linje, hästen bör ju kollas av veterinär grundligt så att det så långt det är möjligt kan fastställas att det inte föreligger nåt mer fysiskt. Bara ET/kiro etc räcker inte för att söka problem och att efter endast 2 tillfällen säga att hästen kan ridas utan att veterinär kollat den??? Nej, det imponerar inte på mig...de ET jag känner har direkt hänvisat till veterinär vid problem och därefter har dom börjat behandla och komma med rekommendationer.

Hästen djäklas inte men kan mycket väl förvänta sig smärta om den haft det tidigare och därför slår ifrån sig. Har TS provat att sitta upp från andra hållet?

Bra att hästen jobbas på töm så länge.
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Jag har inte provat att sitta upp från andra sidan, ska prova det :)
Det jag också undrar är om han kan ha det jobbigt nu när han har börjat trava istället för grisepassat. Är det andra muskler som används?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

...när hästen är ordentligt kollad, förslagsvis.
Sedan, passar verkligen sadeln? Om han har samma sadel nu som när han var överviktig så är svaret mest troligt nej.
Så nej, jag hade inte ridit förän den är kollad och att en annan, väl anpassad, sadel är införskaffad.
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Mig veterligen har jag aldrig hört att man ska rida en häst som har ont i ryggen?
Rehabträning från backen är en sak men ridning?? Det klingar väldigt illa i mina öron:(

Hästen försöker ju uppenbarligen säga att något är fel, du vet att den har ont i ryggen och så undrar du varför den inte vill jobba? Tror du den får mindre ont i ryggen av att ridas och få tyngd på sig?

Ta hästen till veterinär! Om hästen har ont ska den naturligtvis inte ridas!:mad:
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Jag har inte provat att sitta upp från andra sidan, ska prova det :)
Det jag också undrar är om han kan ha det jobbigt nu när han har börjat trava istället för grisepassat. Är det andra muskler som används?

Det är klart att det händer saker i kroppen på hästen när den börjar jobba mer korrekt och det är därför väldigt viktigt att man håller den varm och mjuk. Träningsvärk känns ju även för dom och lite liniment skadar ju inte, massage o.s.v. Ta det lugnt och tänk på återhämtningen.
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Tror även att pälssättningen inverkar för han är allmänt tjurig. Får inte borsta på magen. Kickar när jag drar åt tömkörnings jorden (löst). Hur länge kan en pälssättning ta ?
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Mitt varmblod började fälla i början pa mars och kommer troligen halla pa till slutet pa april innan det kan anses vara klart. Dock brukar man räkna med att sommarpälsen börjar göra sitt antag runt nyar.
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

till ts

hur va hästen när du provred? sparkade den etc. då oxå?

Gjordes det en veterinärbesiktning?
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Gjorde väl dom flesta fel när jag köpte honom eftersom när jag skulle provrida honom så fanns det ingenstans att riktigt prova på. Deras paddock var full med skrot. Dom bodde på ett berg med bara backar. Så det var lite svårt att riktigt prova. Ägarna kunde inte själva rida för dom var sjuka. Veterinären gjorde en väldigt slarvig besiktning , förstår jag nu i efterhand. Det enda hon gjorde var att titta på han och sen gjorde hon böjprovet trots att han inte sprang på ( pga att han passa)så godkände hon det. Ingen longering. Tror hon hade bråttom pga älgjakten. Det här är min första häst och jag har nog gått på alla dom misstag man kan göra som förstahäst köpare :cry: Men han är en mysig kille med egen vilja. Han hade agerat gräsklippare dom 3 senaste åren med någon enstaka skogsridning/vecka.
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Gjorde väl dom flesta fel när jag köpte honom eftersom när jag skulle provrida honom så fanns det ingenstans att riktigt prova på. Deras paddock var full med skrot. Dom bodde på ett berg med bara backar. Så det var lite svårt att riktigt prova. Ägarna kunde inte själva rida för dom var sjuka. Veterinären gjorde en väldigt slarvig besiktning , förstår jag nu i efterhand. Det enda hon gjorde var att titta på han och sen gjorde hon böjprovet trots att han inte sprang på ( pga att han passa)så godkände hon det. Ingen longering. Tror hon hade bråttom pga älgjakten. Det här är min första häst och jag har nog gått på alla dom misstag man kan göra som förstahäst köpare :cry: Men han är en mysig kille med egen vilja. Han hade agerat gräsklippare dom 3 senaste åren med någon enstaka skogsridning/vecka.

Han var jätte mysig när jag provred honom,han gjorde inga försök till sparkar. Krånglet kom bara för 4 veckor sedan. Han har visserligen haft svårt i höger varv sedan vi fick hem han. Går utåtstäld med huvudet. Piskar med svansen när vi byter till höger varv.
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Med tanke på detta, så hade jag ABSOLUT valt att göra en ny besiktning på klinik. Det är ju jätteviktigt att hästen är fräsch om du ska sätta igång den.
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

Jag hade också ut Et på min ena häst, även där noterades ömmande länd.
Jag tog honom till Husa**y hästklinik för "säkerhets skull".. Ryggröntgen visade Kissing spines:cry: Alltså tornutskotten ligger och gnager mot varandra och ger smärta.. Så Jag tycker verkligen du ska åka till klinik..
Jag har även beställt sadelprovning på age*sta med denna häst, Om Jag nu förhoppningsvis får rida honom igen.. För tyvärr är det ju svårt att hitta en sadel som passar riktigt bra utan professionell hjälp...

Detta är också en islänning..
 
Sv: HJÄLP! Sparkar vid uppsittning.

trist när det blir så:(

Men jag skulle oxå åka till en klinik och få en ordentlig genomgång så du verkligen får veta om han har ont. Sen kan du utgå från det dom får reda på kliniken.

Innan dess skulle jag inte göra ngt alls med honom förutom pyssla, mysa och promenera:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Hästhantering Hej! Jag köpte nyligen en häst med vetskapen om att denne har problem med uppsittning, och det beskrivna problemet var att han gärna...
2
Svar
24
· Visningar
6 543
Senast: IngelaH
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp