Hjälp sökes..

Highfive

Trådstartare
Jag vet inte riktigt hur och var jag ska vända mig. Så det får blir ett inlägg här.

Jag har en okastrerad rottweiler hane på 5 år.
Den senaste tiden (läs: vinter) har promenaderna blivit lite ansträngda. Från att vandra ut och gå i koppel som vanligt, göra ifrån sig, leka lite och vandra hem vid mattes sida, till att nästan bokstavligen dra mig runt under promenaden.

Det känns som att båda börjar bli tokiga. När han har gjort ifrån sig går han på spänn, reagerar på människor som går förbi, han gör inte utfall, men han spänner sig.

Vissa promenader går han som en klocka, inomhus är han lugn och lydig, precis som förut. Men när vi går ut är han en helt annan hund.
Igår började han cirkulera runt mig, vilket han aldrig gjort förut.
Idag har promenaderna hittills gått relativt bra. Han drog då och då men jag kunde avleda honom vilket inte alltid funkar.

Men varför ? Han tar inte emot belöning i form av godis utomhus. Helt ointresserad. Vi har gått fram och tillbaka varje gång han börjar att dra i kopplet, massor av beröm och jag försöker att inte göra en stor grej av det hela utan att gå på som vanligt, ibland med spänt koppel ibland släppa. Jag brukar tänka på min sinnesstämning också för att se skillnaden på honom, men utan större framgång.
Jag börjar ge upp. Vad gör jag för fel?

Jag hoppas på tips och vill inte ha några onödiga påhopp.
Tack!

Sv: Hjälp sökes..

Tränar du något med hunden? Rottisar har ju mängder av energi som du inte kan göra slut på genom promenader. Spåra och söka kan vara en bra början om du och hunden har dåligt samarbete, att han inte tar godis.

Tränar du något med hunden? Rottisar har ju mängder av energi som du inte kan göra slut på genom promenader. Spåra och söka kan vara en bra början om du och hunden har dåligt samarbete, att han inte tar godis.

Ja, jag brukar släppa honom i skogen. Där får han söka, leka, vi upprepar grundkommandon ständigt. När han är lös håller han alltid koll på var jag är och om jag börjar gå och kallar, kommer han efter utan problem. Han springer alltid till kopplet och vill ha den på. Men då börjar han dra i den. Varför gör han så?

För det första ska du kolla upp hunden. Den kan ha ont! Om en hund plötsligt ändrar beteende är det oftast smärta eller sjukdom som ligger bakom.

Om hunden är frisk så är det bara att börja träna mera. Både lydnad och andra aktiviteter.

Kolla upp honom hos veterinären! Ledproblem är väldigt vanligt inom rasen.

Är han frisk tycker jag tycker du ska testa att aktivera honom mer, en skogspromenad med lite sökövningar räcker inte för en brukshund.

En bra början kan vara att gå t.ex. Canis online-klickerkurs, Rottisar brukar funka riktigt bra att köra med klicker, du får lite nya tips om inlärning som sådan och din hund får nya mentala utmaningar.

Annars är ett tips att försöka lära honom nya tricks, t.ex. rulla runt, spela död, bubbla under vatten osv osv. Det finns massa tips om du googlar på vilka tricks du kan lära in samt hur man lär in dem! Det som är viktigt är att han får lite mer hjärngympa.

Ska även tillägga att om han får mer motion kommer hans behov av aktivering att öka, det är den mentala stimulansen du ska prova att öka.

För det första ska du kolla upp hunden. Den kan ha ont! Om en hund plötsligt ändrar beteende är det oftast smärta eller sjukdom som ligger bakom.

Om hunden är frisk så är det bara att börja träna mera. Både lydnad och andra aktiviteter.

Jag ska självklart kolla upp honom.
Jag blev osäker över att bara han är förändrad i koppelväg. Annars är han precis som vanligt. Tänkte först på löptikar. Men eftersom det gått ett tag nu så känns detta orimligt. Han är pigg som vanligt, äter och dricker. Men det får bli en undersökning och förmodligen mer träning framöver.

Tack så mycket för era svar!

Jag missade att det kommit så pass plötsligt hans beteende. Visst kan det tänkas att hunden har ont någonstans i kroppen! Även t ex fästingsjukdomar kan vara värt att kolla upp.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Redfox
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar