Hjälp sökes för stallfridens skull.....

Raggartass

Trådstartare
Blev ägare till en unghingst för några månader sedan, och har problem med att han biter o nafsar allt som oftast. Det har hitills gått i vågor, men tycker nu det har blivit värre sista tiden :eek: . Är detta ett "typiskt" hingst beteende eller kan det vara som med hundar att det kliar i tänderna? Han biter ju inte bara i folk utan även i allt annat han får tag på: grimskaft, täcket, boxväggen (när han står uppbunden-aldrig när han går lös) m.m.
Det klart att han har fått sig en smäll på nosen då och då, och han är mycket medveten om vad följderna kan bli om han håller på, men det är liksom som om han inte kan låta bli. Han är i övrigt mycket snäll och väluppfostrad: går på löst grimskaft bakom, stannar när vi gör det, står still o backar utan problem, står i stort sett lös i stallgången - så vad är problemet :confused: . Har ägt flera unghästar och även tränat andras och har aldrig varit med om att dom inte slutar efter några tillsägelser. De har ju dock inte varit hingstar.

Någon som har någon :idea: för att bli av med dumheterna???

Sv: Hjälp sökes för stallfridens skull.....

Om han inte redan har det, en flock jämngamla att gå med, och så inte överhantera honom.

Frågan har varit uppe ett antal gånger innan. Flera användare har då sagt att de upplevt att det enda som hjälpt mot just nafsiga hingstar är att direkt när de nafsar ge dem en liten kick på smalbenet. Inget rytande och ingen smäll på nosen eller så. Det behöver inte vara hårt, bara konsekvent.

Känns kanske inte så kul, men om det är det enda som funkar så är det kanske värt att pröva.

Blir de inte bara drygare och kaxigare av det? Trodde att den bästa uppfostran annars var att gå bland vuxna hästar som kunde lära dem vad som gäller.

Jag vet en hingst som dock var äldre men han bet i allt han med. Väldigt trevlig i övrigt men han skulle bita i grimskaftet när man gick ut. Bita i täcket när man skulle sätta på det osv.
Hoppas han ger sig med det snart.
Lycka till....

Blir de inte bara drygare och kaxigare av det? Trodde att den bästa uppfostran annars var att gå bland vuxna hästar som kunde lära dem vad som gäller.

Det största problemet för unghingstar är att inte ha likasinnade att leka med.
Hade dom det så skulle dom inte bitas och vara jävliga..

Att sparka på en sådan unge är hur korkat som helst

AM

Slå och sparka gapa och skrika är brist på kunskap.
Han behöver en riktig kompis att leka av sig ordentligt med. Han har mkt överskotts energi.

haha känner igen det där beteendet!!!
Lilla B-Bus var helt tokig med sitt naffsande i allt och alla.
Men det gick över med tiden och det verkade som att det vart mindre av dumheterna när han hade fått jobba.
Några kickar, smisk på nosen osv hjälpte inte på honom.

Tyvärr har han inga kompisar att gå med, då vi är enda inhysningarna i ett litet stall. Ett ilsket hb sto, en snäll shettis tjej o en valack som har liknande symptom som min :smirk: . De två gick ihop tills för några veckor sedan, då min började rida på honom och vi fick sära på dem :( .
Men ska försöka få tummen ur och ringa vet. så han blir kastrerad snart. Har inte gått tidigare då han bara har haft en "kula" nere. Efter det så kan han ju få ganska häftiga smällar av hb. stot skulle jag tro - om vi nu vågar släppa ihop dom!! Hon har snart rivit halva stallet för att visa honom att här ska han minsann inte sticka upp - tur att ägarna är snälla i alla fall :banana:.

Tack för de andra tipsen, men några sparkar på benen blir det inte då det inte skulle kännas rätt för mig. Han är en hysteriskt snäll och lugn häst (blivande ämne för ranchtrail kanske) förutom detta lilla diskussionämne varje dag. Jag ska nog försöka ignorera honom så kanske det inte blir lika roligt längre och sedan försöka vänta ut honom och se om han tröttnar - eller kanske jag gör det först :rofl:

Du gör rätt i att kastrera. Nafsande och bitande är ett typiskt hingstbeteende som jag tycker man får ha lite överseende med. Man får akta sig och se till så att han får utlopp för sin energi i hagen istället.

Ge han en borste att halla i munnen nar han star uppbunden, det brukar de flesta hingstar vara nojda med som fibbelverktyg.

Jag tycker inte det gor nagot om dom tar lite i tacken eller grimskaft etc. Vara hinstar 15 och 20 ar brukar fibbla lite men dom ar mycket forsiktiga med vad dom gor Dom vet att det ar tillatet att sta och ta i ens jacka, men strangt forbjudet att ta i skinnet pa en.

/KT

Jobbade i ett stall som födde upp travare, och ett år fick de bara en hingst, resten ston. Gissa om han blev jobbig när han sedan inte hade någon att busa av sig med. Överskottsenergin bara flödade och han var väldigt påfrestande. Han såldes när han var 2 så jag vet inte hur det gick sedan..

Ge han en borste att halla i munnen nar han star uppbunden, det brukar de flesta hingstar vara nojda med som fibbelverktyg.

Japp, just det brukar vara en bra lösning för hästar som har lite för mycket energi för att stå avslappnade på gången... en liten apportbock helt enkelt. :)

Det har jag gjort många gånger med bråkiga, överenergiska tävlingshästar.

Tänk också på att inte handmata honom!! Skall man alls göra det skall man ha extrem timing och endast i samband med träning, men har man inte det är det enklast att låta bli helt.
Slå på nosen är frestande när nån gör en illa, men funkar inte, de blir bara snabba på att först nafsa och sen hoppa undan. Finns tom med djurstudier på hur man enklast släcker ut beteenden och bestraffning är inte vägen dit..
Ignorera - distrahera - bli av med överskottsenergi.

Ellen Ofstad intresserar sig för liknande saker. Kanske du kan få hjälp från henne (kurser)?

Blir förtvilad då jag läser att det är så många som rekomenderar att man ska slå till hästen eller sparka på skenbenet. Det visar vilken okunskap det finns bland hästägare. I ett stall som jag stått var det en tjej som sparkade sin häst i magen tre ggr vid olika tillfälen, Jag polisanmälde henne!!!
Att man ska slåss, med människor, djur och barn är HELT oacceptabelt. Om vi inte kan låta bli sånt mot våra älskade djur- ja då är det inte konstigt att världen ser ut som den gör.
Nu blev det djupt men jag blev tvungen att skriva av mig!
:banana:

Nu blev det djupt men jag blev tvungen att skriva av mig!

:bow:
Skrivet på en skylt i en av Strömsholms ridhus.

"när kunskapen tar slut, tar våldet vid"..
Ungefär.

Ligger nåt i det.

Fast idag kallas det inte våld utan Ledarskap i stället..:crazy:

AM

Jag tycker att du har fått massa bra tips,men framför allt behöve rhan hingst elel rinte, en gärna jämnårig kompis att leka av sej med.. vi har en tvååring i stalelt som var helt vild i höstas, bockade i boxen o levde rövare.. nu har han en kompis att springa runt med hela dagarna och han är lugn som en filbunke.

kanske behöver din kilel lite extra halm o sådär inne oxå? vi har ett sto som oxå ska undersöka allt =P och hon e inte dum, utan hon vet bara inte vad som gäller så henne får man helt enkelt inte ge chansen att bita en.. sen om det had evart min häst hade jag nog kastat in lite halm så man vet att dom får sitt tuggbehov tillgodosatt.

och de där med borsten i munnen e sååå guld värt =P gjord elikadant på mitt snälla, men otåliga sto förrut =)

Det där var nog inte riktat till mig va??

Jag har 12 unghingstar som har fullt upp att fostra varann och skulle aldrig komma på tanken att varken bita eller sparka mig...:D

AM

oj nej, det var ritkiat till trådskrivaren =) jag verkar alltid trycka på fel skriv-knapp haha!

kanske jag kan fråga dej en annan sak, vi har ett ungsto i stallet som itne är mycket hanterad, men mycket rädd som sina bakben som har råkat(tror jag) sparka en tjej istallet när hon har försökt kratsa hovarna..

Jag hade kanske hellre sett att dom hade lrt henne att bli borstad innan o kanske, klämma, ha en handduk till hjälp när dom lär henne att det inte är farligt att bli tagen på benen..

elelr e de kanske lika bra att liksom ta tag i det med en gång? tror knappt hon har blivit borstat 15 gånger i sitt liv än.. blir bara hanterad nån-några gånger i veckan.. fruktansvärt snäll och eftertänksam dam detta.. så tror inte för mitt liv att hon gör de för att vara taskig..

vad tror du?

sorry att det blev lite offtråd...

nå nu är jag ingen unghäst beetende vetare ,men ska väll försöka ge mig in på detta ämne lite gran.

i alla unghäst hantering är det ju viktigt att vara koncekvent och ALDRIG ljuga för hästen.

alltså unghästen kommer ju inte med några olater utan vi som ägare ger ju dom olaterna i birst på kunskap i många fall :crazy: (duckar fär eventuell pajkastning :D )
personligen skulle jag skita i att ta handuken om benen och försöka göra hästan trygg med hanteringen om sina ben

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 185
Senast: purity_666
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 992
Senast: Efwa
·
Hästhantering Varning för långt inlägg! Blir inte klok på om mitt ena sto (9 år) bara är sur eller om hon har ont. Håller på att utreda henne med...
2
Svar
39
· Visningar
5 956
Senast: acj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar