Hjälp!! Snälla

Sv: Hjälp!! Snälla

blev han utdömd för lynnesfel eller liknande (kan dom bli det?) så det gick på försäkringen eller fick ni betala själva?

Jag tror att djur, precis som människor, kan ha panikattacker.
Som en följd av en längre tids stress. Man vet ju inte alltid vad djuret varit utsatt för innan man köper det.
Kan vara en från början känslig individ, som inte klarar hård press.
"Proppen" har gått.
Boten, såvida det inte är något fysiskt fel, tror jag är lugn miljö, fasta rutiner, trevliga hästkompisar, lugn träning, gärna att man "backar" i utbildningsgrad. Inte flyttar hästen på ganska lång tid.
Nyckeln är trygghet. Gärna regelbundet tränar hästen, men känner efter, så att den verkligen klarar alla uppgifter utan att känna sig orolig.
INTE för stora utmaningar. Det kommer att ta lång tid. Men jag tror att den kan repa sig.
Har nån kollat att hon SER bra? Jag var med om en häst som bar sig åt liknande, tills den upptäcktes ha dålig syn, varpå den överreagerade på de mest konstiga saker på ridturen, eftersom allt som kom i hans väg kom så överraskande, då han inte kunde se på långt håll.

Tölva skrev:
Jag tror att djur, precis som människor, kan ha panikattacker.
Som en följd av en längre tids stress. Man vet ju inte alltid vad djuret varit utsatt för innan man köper det.
Kan vara en från början känslig individ, som inte klarar hård press.
"Proppen" har gått.
Boten, såvida det inte är något fysiskt fel, tror jag är lugn miljö, fasta rutiner, trevliga hästkompisar, lugn träning, gärna att man "backar" i utbildningsgrad. Inte flyttar hästen på ganska lång tid.
Nyckeln är trygghet. Gärna regelbundet tränar hästen, men känner efter, så att den verkligen klarar alla uppgifter utan att känna sig orolig.
INTE för stora utmaningar. Det kommer att ta lång tid. Men jag tror att den kan repa sig.
Har nån kollat att hon SER bra? Jag var med om en häst som bar sig åt liknande, tills den upptäcktes ha dålig syn, varpå den överreagerade på de mest konstiga saker på ridturen, eftersom allt som kom i hans väg kom så överraskande, då han inte kunde se på långt håll.
Hon har en lugn miljö med fasata rutiner och går i stora fina hagar med hästkompisar som hon trivs jätte bra med. Foderväden började istort sett om med att rida in henne trots att hon kan väldigt mycket och hon har inte stor press på sig.
Synen är kollad och den är bra.

Om du tränar alla de här sakerna från marken, i olika miljöer, hur är hon då? Skyggar hon och visar rädsla någon gång ?
Eller händer de här attackerna bara vid ridning?

tränar villka saker? hon har bara skenat vid ridning

mm, det var det jag funderade på, om hon faktiskt ändå har ont nånstans..
Tom på människor som kan prata kan det ju ta evigheter ibland innan man hittar orsaker till smärta. Smärta i inre organ tex, kan ju skapa psykiskt stress hos djur och människor, och överhuvudtaget smärta. Kan man felsöka hos en equiterapeut tex?
Ibland kan man ju tom behöva röntga. Veterinärer kan inte se allt. Ibland behövs apparatur också..

Får man lov att fråga vad det är för ras?

nepp, inget lynnesfel så vi fick inte tillbaks något på försäkringen......fick honom "gratis" om vi lovade att ta bort honom om det inte gick vägen. Och efter att ha haft honom hemma i lugn miljö i 1½ år utan någon som helst förbättring insåg vi att det inte skulle funka, han var helt och hållet livsfarlig när han fick sina anfall *snyft* ...... men gud vad jag saknar honom nu när jag tänker på det :cry: :cry: :cry: :cry:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Senast: Stergo
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 490
Senast: Tuggben
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar