Hjälp sår med svullnad, inte lymfangit???

karolinakempe

Trådstartare
Ja nu var det dax igen.
fullblodet har skadat sig.
fick ett sår för 3 veckor sedan och vet kom direkt då det verkade som att han fått lymfangit dagen efter. hippotrim 5 dagar inget hände. Dubbel hippotrim 7 dagar samt finadyne inget hände. In på klinik och ultraljuda. Hitta INGET. sa nu få finadyne i 10 dagar.
men han är fortfarande svullen och varm runt det lilla lilla såret samt svullen insidan av benet.(såret sitter på insidan av bakbenet och är 1 cm långt och brett)
fick en tid på täby på onsdag. men tänkte bara fråga om någon har någon ide på vad det kan vara.
benhinneinflammation?
blod förgiftning?
böld?

Sv: Hjälp sår med svullnad, inte lymfangit???

nej!
kan vara så att han slagit i gaffelbandet ytligt men det syntes inget på ultraljudet.
finadyl 10 dagar,liten hage och sedan tillaka om 3 vecker var deras svar. suck!!
men som sakt nu åker jag på onsdag till täby med honom.

Det kan ju vara en sårinfektion med bakerier som är resistenta mot Hippotrim. Har man tagit någon bakterieodling?

En annan tanke är att något annat i såret stör läkningen; lite grus kanske eller t om en mikrofraktur i skenbenet.

Eller är såret läkt?
Svullnader kan kvarstå länge på ett ben eftersom det finns så lite vävnad; reparationsprocessen är en aktiv inflammationsfas och kan pågå några veckor.

svårt att säga när man inte sett hästen men om en häst får ett sår som är ganska allvarligt så kan det benet bli rätt svullet och det kan ta 1-2 veckor innan svullnaden försvinner. kanske värt att prova Metacam istället för Finadyne annars?

jag är helt säker på att det är någon bakterie i såret då han är varm runt det lilla lilla såret.
nej ingen odling eller röntgen trots att jag bad om det. bara ett blod prov och ultraljud.
slutade ge honom finadylen igår så den nya vet får se honom som han är, dessutom så har varken svullnaden eller värmen försvunnit med den.
ja tyvär chockade han på det vanliga penicillinet förra gången. :( drog till bäckenet kraftigt då han gick om kull flera gånger och det var nog det värsta jag sätt:cry:
men men i morgon bär det iväg.
jag har sedan 1 år tillbaka haft minst en vet i månaden. tacka vet jag mitt underbara försäkrings bolag som inte gnällt en enda gång.:D

svårt att säga när man inte sett hästen men om en häst får ett sår som är ganska allvarligt så kan det benet bli rätt svullet och det kan ta 1-2 veckor innan svullnaden försvinner. kanske värt att prova Metacam istället för Finadyne annars?

såret är jätte litet fick raka benet för att hitta det.
satte direkt spritbandage för att dra ut skiten men tydligen så lyckades jag inte. dagen efter hippotrim då han var jätte svullen.

ok då är det lite konstigt att det inte vill gå ner när du ändå satte in behandling så tidigt. men om du blir ordinerad antiinflammatoriskt igen prova Metacam istället.

Hej! Du vet väll att det tar ca. 14 dagar innan finadylen går ur kroppen.

ja helt ja. men eftr 2 dagars så försvinner väll den direkta smärtlindringen eller???:confused:
ja ja nu åker vi :confused:snart så då får vi väll se vad de säger.

nu har vi kommit hem och de hittade inte häller något.......... suck!!!!!!
han kunde inte förstå varför han var svullen men inte halt.
Han trode på en spark och att jag skulle rida på som vanligt så länge han inte är halt.
fanns ingen infektion eller några tecken på skada på benet.
men men nu gör jag som de säger och rider på(dock lite lungt)

nej bara runt det lilla lilla såret
men idag tömmade jag honom igen samt att han stått med BOT båda bak i natt. svullen men inte lika mycke.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix