Hjälp! Sadeltips!

mazariin

Trådstartare
Verkar som det är dags att bege sig ut i sadeldjungeln igen. Hästen har gått med en Thorowgood T6 dressyr två senaste åren, men nu har den börjat glida fram allt mer under ridningen och blir trång runt manken. Hästen har reagerat genom att bli allt stelare och mer låst under våren. :( Så sadeln får hänga på väggen tills vi hittat en som passar bättre och kollat upp hästen. Men nu behöver jag tips på märken som kunde vara värda att prova på herremannen!

Krav:
- dressyrsadel (17,5", bomvidd normal mot vid)
- budget runt 1000€ (10 000kr), begagnat helt ok
- rak bom

Under arbete:

Thorowgooden efter ett ridpass:

TACKSAM för alla tips jag kan få! :bow:

Sv: Hjälp! Sadeltips!

Hej! Din häst ser ut att bli väldigt rak under arbete så jag skulle vilja tipsa om en bates/wintec isabell werth dressyr. :)

Kan du inte prova att byta till ett vidare koppjärn i sadeln?

Tackar för tipset! Han har haft en wintec 500 hos förra ägaren och den var på tok för böjd, men kanske isabellen är betydligt rakare eller?

ameo - Min T6:a är av den äldre modellen som inte har utbytbara koppjärn, men jag testade ta ur FISH-bitarna så att den blev lite vidare vilket inte fungerade. Blev allt för vid och blev att trycka över manken. Så en ny sadel är nog ett måste..

Jag rekommenderar Star Trekk Dressage.

Jag ledsnade på att byta sadel "titt som tätt" när hästen musklat om sig...
Otroligt bekväm sadel, snygg, tävlingsgodkänd, enkelt att byta koppjärn själv, prisvärd. För mig finns numera inga andra alternativ till dressyrsadel om inte hästen skulle ha synpunkter, vilket min förra inte hade alls, utan trivdes lika bra med sadeln som jag. :)

Tackar för tipset! Han har haft en wintec 500 hos förra ägaren och den var på tok för böjd, men kanske isabellen är betydligt rakare eller?

ameo - Min T6:a är av den äldre modellen som inte har utbytbara koppjärn, men jag testade ta ur FISH-bitarna så att den blev lite vidare vilket inte fungerade. Blev allt för vid och blev att trycka över manken. Så en ny sadel är nog ett måste..
aha, jag visste inte ens att det fanns T6or som inte gick att byta järn på... :p
Men däremot är jag helt med på att det finns risk att sadeln ligger på manken när den blir vidare, för jag har haft samma problem med min...

De nyare modellerna av wintec är rakare i bommen, men jag vet inte hur de är över manken. Jag har lite känslan av att sadlar med utbytbara koppjärn funkar likadant på den fronten.

Ska kika på den! :) Upplever du att Star Trekken ligger still på ryggen? Min häst puttar gärna fram sadlar nämligen..

Jo, jag har lite samma erfarenheter gällande det där med utbytbara koppjärn tyvärr. :/ Hade precis samma problem med min T6 hopp.

En nyare wintec skulle kanske vara värt att prova, men är de verkligen lika raka som Thorowgood? Någon som har erfarenhet?

På min häst låg den precis lika still som vilken annan (passande) sadel som helst. Och då användes min även flitigt ute till exempelvis klättring i branta sandtagsbackar där hästen emellanåt galopperade upp. :)

Isabellen är väldigt rak. Har själv provat wintecs dressyrsadel, modellen du menar och den är precis som du säger svängd. :) Isabellen är relativt lätt att få tag i, ligger inom din prisklass och är en fin sadel.

Provade en Albion Style igår, men den lättade bak (för böjd i bommen?). Några utlåtande i övrigt på den? Har förstått att Style är en av albions mer böjda modeller, skulle det löna sig att prova en K2?

Den ser ut att ligga i framvikt, testa en smalare bom i k2 an :), den ser lite, lite för svängda ut också så en smalare K2 blir nog bra ^_^

Tack för tipset! Ska försöka få tag i en K2:a med något smalare bom, denna var med M-bom. Märkte också att den sjönk ner väl mycket fram, blev inte mycket utrymme till övers för manken.

Andra märken jag funderat på att testa är Globus the Turner/CliC, Supreme Stockholm och Otto Schumacher Dynamic. Någon som har erfarenhet av dessa?

Jag skule prova en K2a vet inte hur den modellen är men jag har en SLK och den finns iaf för både hög eller låg manke. och kanske en Morris & Nolan.

Tackar för tipsen! Är M&N verkligen RAKA i bommen då? Har bara sett en live och visst var den rak, men inte spikrak (vilket jag tror jag får lov att leta efter).

Hej igen govänner! Idag provred vi en Otto Schumacher Profi Dynamic, och så här låg den efter drygt en timmes ridning. Synpunkter och åsikter?? :) Tyckte den har legat bäst hittills, men borde jag ännu leta vidare eller är den nåt att satsa på?

lite lite för vid skulle jag säga, annars ligger den fint. testa att rida med en padd under och ta en bild efter :). tror att det bara är en halv grad smalare som behövs.

den släpper också lite för tidigt men det lilla är inget att bry om så länge den ligger an fint resten av vägen:).

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Buck
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 551
Senast: Design05
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix