Hjälp, råttungar!

Sv: Hjälp, råttungar!

Svarade bara på det hon skrev. Tyvärr är ju djuraffären inte här så jag kan citera deras inlägg. ;)

Var inte alls min mening att vara sarkastisk mot TS. Hon verkar ju göra det bästa av en dålig situation.

Men när jag var och titta på råttorna så var killarna för sig och tjejer för sig.

Jo, det är ju det jag är rädd för, så jag ska i första hand försöka sälja dem själv. Om det verkligen inte går så lämnar jag in dem.

Ok. Ja då kan jag nog bara tipsa om http://djurtransport.ifokus.se om du inte redan är medlem där, så slipper du begränsa dig till folk som bor i närheten typ. Även r8forum som jag länkade till tidigare i tråden har transporthjälpsannonser.

Men när jag var och titta på råttorna så var killarna för sig och tjejer för sig.

Tittade du då på alla råttor i buren? Det händer nämligen väldig ofta att de säger att de har könsdelade djur men när man tittar på dem stämmer det inte alls. En kompis som är duktig på sånt kollade på en djuraffärs hongerbiler och påpekade att hälften var hanar, vilket hon såg tydligt. Nehej sa personalen, det är visst honor! Då undrar man ju om de bara har tagit hälften av varje och bluffar eller hur de gör.
Tacka vet jag privata uppfödare!

När vi köpte möss i affär så skulle vi ha en hona, och gissa vad affärsbiträdet tar upp ur "hon-buren"? En hane :cool: Tur att vi hann se att det inte var en hona, det skulle inte ha varit kul att råka få bebisar.

Liknande hände oss, fast då var honan en hamster köpt från en uppfödare. Hon var bara 8 veckor så vi tog ungarna (8 st) till veterinären som avlivade dem. Kändes lite grymt men det var det bästa för honan som ju bara var en bebis själv. :(

KL

vilken klok mamma som flyttade ut ungarna ur akvariumet. det är ingen bra lösning på bostad ens utan ungar, då det inte blir bra syre tillförsel och ventilation därinne utan aldeles för instängt.

Klok mamma :love:

Jag undrar hur gamla ungarna borde vara till när man kan börja lyfta de och vänja dem vid människor?

Jag undrar hur gamla ungarna borde vara till när man kan börja lyfta de och vänja dem vid människor?

Jag började plocka med min tjuvparningskull när de var 6 dagar. Då satte jag mamma råtta i en transportbur med god mat medans jag plockade med och vägde ungarna. Dock inte för länge, 10-15 min max. Annars kan d nog frysa ihjäl.

Man kan börja kolla bebisarna osv redan när de är några timmar gamla. Det beror på mamman, om hon klarar av det. Gör hon inte det så är hon dock en dålig avelsråtta, då får man snällt vänta eller locka ut mamman ur boet och flytta henne till transportbur eller nåt.

*kl*
... och när man ändå pysslar med de små liven kan man ju ta några bilder på dem, för att sedan lägga ut här. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka