Hjälp, råttungar!

MiiaLi

Trådstartare
Hej, jag kom in till råttorna (två honor, en brun och en grå/vit) som vanligt och skulle ge dem ny mat och vatten..Så när jag närmar mig matskålen för att ta ut matskålen så naffsar den bruna mig. Jag blir lite förvånad men inte mer med det. Sen när jag ska ge dem en bit gurka var och lite bröd så kommer bara den vit/gråa fram och den bruna sitter fortfarande kvar där bakom matskålen bortvänd från mig. Men efter ett tag kommer den brun fram till mig och tar gurkan men springer tillbaka dit bakom matskålen..Så tänkte jag att "Oj, vad den bruna låter/piper mycket"
Då märker jag att när den bruna kommer till mig för andra gången för att hämta sin brödbit så ligger 8st små varelser där nergrävda i spånet..Råttbebisar!
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!:confused::d

Och till varför jag satte in en tråd.

Det är mina första råttor så jag behöver så mkt tips som möjligt!!
Det jag har gjort hitills är att dela på de stora råttorna eftersom den grå/vita kom och börja bråka med den bruna och tog en unge och la den på andra sidan buren :O
Jag vill helt enkelt veta allt om allt!
PS. Det är inte den grå/vita råttan som är pappa eftersom det är en hona och vi har haft råttorna i ca. 3veckor..Så den bruna råttan har blivit med ungar innan vi köpte dem.
Tack på förhand! :)

Sv: Hjälp, råttungar!

Iaf med hamstrar så ska inte pappan vara i samma bur som med mamman och ungarna! Pappan kan bita ihjäl ungarna har jag hört?! Men med råttor vet jag inte om pappan kan vara i samma bur! :/

"Under den sista veckans dräktighet ska hon inte bo tillsammans med hannen eller några andra råttor som kan störa och stressa henne. Under de sista dagarna ska man också flytta henne till en egen bur så hon i lugn och ro kan bygga ett bo åt de kommande ungarna."

Här kan du läsa om råttavel:
http://www.r-at.net/rattfabriken/avel1.htm

Se till att alla ungar har mjölkband, dvs är typ vita i magen. Ev döda kan du ta bort om inte mamman redan städat bort de.

Ge mycket näringsrik mat till mamman varje dag, flera ggr/dag. Dels tallriksmodellen men även tex välling med rått ägg nervispat odyl. Hon behöver mycket näring när hon ska dia småttingar.

Kan tipsa om http://r8forum.kanske.net, det finns några ganska nya trådar i avelshörnan där om hur du ska göra med bebisarna :laugh:

Se till att honan får i sig mycket näring! Det tär på en kropp att föda upp 8 bebisar.

Ge henne leverpastej, blodpudding, räkor(med skal), så mycket färska bladgrönsaker hon vill ha, självklart torrfoder (ex. euroshoppers musli 'är bra som grund).
kokt ägg (framförallt gulan), keso, vetegroddar, solrosgroddar... Så mycket supernäring du kan komma på!

Hur gammal är mamman?

/Migo

Hon kan inte vara så jätte gammal för hon var ca. 8-9 veckor när vi köpte henne och vi har haft henne i 3veckor så hon är väl 11-12 veckor bara. Men hon var ju som sagt redan gravid när vi köpte henne. (det visste jag inte då) :confused:

Jag har ju flyttat honan till en annan bur (akvarium)för att hon skulle få lugn och ro, sen på kvällen när jag kom hem skulle jag bara gå och se så att allt var bra med henne, ne då ser jag henne springa bakom buren så jag stoppar in henne igen och ber pappa ge mig nått som jag kan lägga uppe på buren/akvariet så jag får en planka men sätter den så att det är en ca 2cm tjock springa så att det går att andas där inne..
Och nu på morgonen när jag ska gå och hälsa på råttorna igen så ser jag först ingen mamma med bebisar. Men jag trodde bara att hon hade bäddat in de ordentilgt in i boet. Så jag går till den andra honan och hälsar henne godmorgon, så hör jag hur det piper..Då tänker jag : Ne, säg inte att en av råttbebisarna är här i ( det jag har glömt att säga till er är att det är bara 7st kvar, så jag antar att en inte klarade sig och att mamman åt upp den eller nått..för jag har inte hittat den ). Jag står där och tittar in i buren men ser ingen bebis. Bara grå/vit råttan som nosar på mig. Jag fortsätter kolla runt i buren men så ser jag vänster om buren, mot väggen, inne i hörnet där ligger Tequila (mamman) med sina 7bebisar. Så hon har alltså kämpat hela natten med att ta sig ut ur akvariet och på något vis tagit sig upp på byrån, sju gånger.
Jag gissar att hon har klättrat upp på fönsterbrädan eller klättrat upp för gardinen.
PS. Akvariet ligger på golvet och byrån är ca. 80cm hög.

Så nu har jag bytt så att Tequila får bo i sin vanliga bur medans Laura ( grå/vita) får bo där jag hade tänkt att Tequila skulle få bo med ungarna.

Iaf med hamstrar så ska inte pappan vara i samma bur som med mamman och ungarna! Pappan kan bita ihjäl ungarna har jag hört?! Men med råttor vet jag inte om pappan kan vara i samma bur! :/

(Lite OT)

Är det dvärghamster (iaf rysk vintervit) går det bra. Jag har inte haft en enda incident bland mina avelspar, pappan hjälper till att ta hand om ungarna. :) Likadant har jag hört från en uppfödare som hade roborowskihamstrar. Det klart, man kan ju ha otur. Både mamman och pappan kan döda ungarna om något går fel.

När det gäller guldhamster ska ju inte föräldrarna bo tillsammans över huvud taget, så där stämmer det. Fast de lär ha hunnit bita ihjäl varandra innan det kommer några ungar kan jag tro.

Råtta har jag ingen erfarenhet av.

Senast ändrad:

Hon kan inte vara så jätte gammal för hon var ca. 8-9 veckor när vi köpte henne och vi har haft henne i 3veckor så hon är väl 11-12 veckor bara. Men hon var ju som sagt redan gravid när vi köpte henne. (det visste jag inte då) :confused:

Har du talat med djuraffären/uppfödaren? Jag tycker absolut att du har rätt att lämna ungarna till dem sedan, för blev hon dräktig där så är ungarna deras problem, inte ditt.

En råtta är dräktig i ca 22 dagar vad jag vet, så det måste ha hänt precis innan ni hämtade henne.

Senast ändrad:

En grej jag glömde fråga är att, Måste de två stora honorna vara ifrån varandra hela tiden. Kan inte Laura( grå/vit) få träffa ungarna nått eller Tequila (mamman) nånting under tiden ungarna bor hemma hos oss?

Åhh, vilken snäll djuraffär som tar emot grattis ungar de slipper föda upp i affären efter att de dessutom varit okunniga/ignoranta och inte separerat könen. *ironi så det dryper om det*

Åhh, vilken snäll djuraffär som tar emot grattis ungar de slipper föda upp i affären efter att de dessutom varit okunniga/ignoranta och inte separerat könen. *ironi så det dryper om det*

Jag förstår inte alls anledningen till ironin.

Det är inte så enkelt som man kan tro alltid. Alla djuraffärer har inte hur mycket plats som helst, och är inte alls glada åt en oväntad kull. Har varit med om en affär som, trots att det var DE som hade slarvat, vägrade ta emot en kull hamsterungar. De tyckte inte att det var deras problem.

Så varför sarkasmen?

Senast ändrad:

Därför att en sån här kull råttor är ren misskötsel från affärens sida.
Det är lagstadgat att råttor ska säras på innan de är könsmogna, och ändå är det så otroligt vanligt med dessa "bebsigraviditeter".

Fruktansvärt frustrerande och jävligt illa skött av djuraffärerna!

/migo

*knapp*

Personligen förstår jag inte hur man ens kan ha hjärta att lämna iväg ungarna till zoo, ffa inte när det är till en affär som uppenbarligen inte ens har klarat av att skilja könen åt.

På zoo öht så har man ju ingen koll alls på var de hamnar sen heller... Jag kan säga som så att svag som jag är för omplaceringar så har det blivit en hög råttor som flyttat hit när de inte kunnat bo kvar hos förra ägaren. I flera fall har råttorna vanvårdats och alla vanvårdade råttor jag fått hem kommer från just zooaffär innan det. Bland annat har jag fått hem en rexad hona som var så mager att man såg revbenen på henne - från zoo, givetvis... Hur kan man ens tänka tanken att riskera att ens små bebisar hamnar i ett sånt hem? :crazy:

Därför att en sån här kull råttor är ren misskötsel från affärens sida.
Det är lagstadgat att råttor ska säras på innan de är könsmogna, och ändå är det så otroligt vanligt med dessa "bebsigraviditeter".

Fruktansvärt frustrerande och jävligt illa skött av djuraffärerna!

/migo

Ja, naturligtvis är det misskötsel, och naturligtvis har affären skyldighet ta ungarna. Det håller jag helt och hållet med om!
Tyckte bara det var lite onödigt att vara så sarkastisk... TS har ju inte gjort nåt fel menar jag.

Därför att det är fruktansvärt dåligt av djuraffären precis som Migo säger och tyvärr är det alldeles för vanligt. En 3 månaders hona är dessutom inte färdigväxta och ska inte behöva ha egna ungar. Tydligen har djuraffären ingen kontroll på sina djur och sin avel eftersom de säljer dräktiga djur, någon som man som kund inte ska behöva hantera. Risken finns väl dessutom att bebisarna är inavel endera med bröder eller pappan och könen inte delats.

Hade det varit jag hade jag inte givit ungarna tillbaka till djuraffären eftersom de bevisligen inte kan sköta sina djur och dessutom anmält dem till djurskyssdmyndigheten.

Migo, det är heller inte trådskaparen jag är arg på utan djuraffären. Var har du fått det till något annat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka