Hjälp!!! Panik!

Megs

Trådstartare
Kan en liten kattunge sitta I en bur en dag utan att ”lida”?
Vi har ju som sagt tagit in en liten svanslös halvvild kattunge som är minst sagt skygg.
Imorgon kommer det byggubbar och ska sätta in nya ventiler i all rummen i huset, varken jag eller mig pv kan ta ledigt utan har fixat med hyresvärden så att han kommer att vara där och släppa in/ut dem.
De kommer ju att vara i alla rum + toa och gå in och ut hela tiden osv, risken finns att den lilla antigen får hjärtslag eller att han smiter ut och då kommer vi aldrig att få tag på honom igen.

Vi trodde först att hantverkarna bara skulle jobba i kök, toa, vardagsrum och hall så vi hade tänt låta honom vara i sovrummet en dag men nu när de ska in i alla rum så går det inte…?
Om inte annat så får jag fejka sjukdom från jobbet och vara hemma och passa honom….

Kan han vara i transportburen en dag? Hur gör man med toabesök? Mat och vatten kan man ju ha i buren utan problem.
Vad ”lider” han minst av? Trauma av bur eller att riskera att smita ut och kanske inte få tag på igen och bli vildkatt igen?
Han är bara 2 månader gammal.
Vi är borta mellan 9-17.

Sv: Hjälp!!! Panik!

Hellre en transportbur hela dagen än att han ska riskera att smita ut, då har han det bättre i buren.

Annars kanske ni känner någon som har en större hundbur som ni kan låna och ha honom i, vår katt satt i en sådan hela dagen när hon skulle hem till oss och det gick jättebra.

Finns det ingen som ni kan ta hem honom till annars då, även om han sitter i buren hemma hos någon annan så har dom i allfall koll på honom.

Lycka till!

Att ta honom till nån annan är nog inte mycket bättre, han har bara varit hos oss i 3 veckor och har knappt vant sig vid oss, så skygg är han. Stackarn är väldigt rädd för det mesta så jag tror att det skulle vara jobbigt för honom att ”flytta”

Vildisar, och faktiskt även skyggisar, är ju vana att trycka nånstans bortåt ett dygn om det behövs.

Så bara han får ligga bekvämt och känner sig trygg i buren går det ingen större nöd på honom.

Ja, allting är relativt.

I övrigt instämmer jag med föregående talarna.

Lycka till!

Min katt har som kattunge suttit i bur kväll => morgon i väntan på veterinärbesök.
Så länge jag hade buren i min säng var hon nöjd, annars tjöt hon något hemskt.

Då hade jag också lagt in lite lakan för att hon skulle få mindre yta att röra sig på, så hon kunde ligga och stå, men inte gå.

Kan ni inte låna någon större hundbur som sagt där låda får plats också?
Och täcka över den med lakan så det blir mörkt och undangömt.
Jag har fått intrycket av att du bor på en gård? Finns det inget uthus eller stall buren kan stå i?
Om en skygg katt ska sitta i en transportbur hela dagen med liv och rörelse, ja då tror jag den lider ganska mycket.

Kan ni inte låna någon större hundbur som sagt där låda får plats också?
Och täcka över den med lakan så det blir mörkt och undangömt.
Jag har fått intrycket av att du bor på en gård? Finns det inget uthus eller stall buren kan stå i?
Om en skygg katt ska sitta i en transportbur hela dagen med liv och rörelse, ja då tror jag den lider ganska mycket.

Tja, om han ar i bur kommer den att sta i rummet som de andra djuren (chinchillorna o degusarna) bor i. Dar ska bara in en ventil dar sa det blir bara spring och liv runt nar de gor just detta rummet. Vi ska satta en lapp pa dorren sa att den halls stangd nar de inte ar dar inne da stors de inte nar byggjobbarna ar i resten av huset.

Jag har kollat om nan har hundbur men har inte hittat nagon.

Ja, vi bor pa gard men det ar kallstallar och ganksa dragit nu nar det borjar bli kallt ute, hade det varit en hund hade den kunnat klara sig bra i en av boxarna en dag men en liten kattunge blir det svarare med...
Ev kan han vara vara pa "vinden/skullen" ovanpa huset, dar brukar de andra katterna halla till vid daligt vader och vi har filtar o kattsang etc till dem dar, aven om han da ar i bur sa brukar ju vara andra vuxna katter ocksa vara dar uppe sa han har lite sallskap.

Tycker vinden låter som ett bra alternativ, det skulle iaf jag välja om det inte är jättekallt där uppe.

Hon skadade sig sent en lördagkväll, när vi kom till Blå Stjärnan (bodde i Skara då) hade dom stängt en halvtimme tidigare, och vi fick inte komma in.
Hon hade ett stort sår över bröstet (V-format, vardera "streck" var ca 3-4 cm). Ytligt som tur var!

Efter rekommendation av Agrias jourvet skulle vi göra en provisorisk tratt, men den vägrade hon ha utan drog av den direkt.
Då rekommenderade hon att katten skulle hållas på så liten yta som möjligt tills vi kunde komma in på BS på morgonen.

Nu har jag lärt mig att alltid ha en tratt hemma.

Aha. :)

TS: Gick det bra idag?

Det gick bra!
Det var dåligt väder igår så han fick vara i buren i "chinchillornas rum", det hade varit förmycket drag på vinden för honom, hade torrfoder o vatten och verkade ganska nöjd med det, kurrade som bara den när jag kom hem och var jättekelig :love:

Tyvärr var byggarna tvugna att komma tillbaks idag för allt blev inte klart igår, men det är iaf klara i "chinchillornas rum" så idag är han där inne lös (dörren är låst) med mat, vatten o toalett. Han verkar bli kompis med chin'iasarna :D, han är för liten för att förstå att man kan äta dem och verkar mest tycka att de är lite intressanta.

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 468
Senast: Kaching
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 181
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 650
Senast: LevelSkin
·
Övr. Katt Vi har 3 katter. En av dom har vi haft sen hösten 2010 då hon var unge. Hogger är 3 nu, innekatt, ej kastrerad. Sedan har vi...
Svar
1
· Visningar
1 222
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka