Hjälp, överbett på föl?

Zoya

Trådstartare
Jag brukar kika rätt ofta i munnen på mitt föl, bara för att vänja honom vid det och igår när jag tittade så hade han överbett!! :eek: Bara ca ½ cm men ändå.

Är det så att underkäken växer långsammare än överkäken eller kommer han att ha överbett som vuxen också?
Jag vet att hos hundar kan det ena växa snabbare än det andra.
Jag har inte sett något överbett på honom tidigare.

Någon som vet, pliiz? :crazy:

Ja på hundar är det ju så att den kan växa så det kanske är så på hästar också?
Inte vet jag.

Hmmm... har han haft "normalt" bett tidigare?
Mitt stoföl iår hade ca 4-5mm överbett när hon föddes, men nu är hon 2½ månad och överbettet är i princip borta.
Men jag kan inte svara på hur det går om det har kommit nu...

Ja, jag har då inte sett något överbett på han tidigare.

Hmm... ja, den som lever får väl se hur det i slutändan blir antar jag. Ingen verkar ju veta något om detta ämne i alla fall... :p

Det är nog ingen fara...lite överbett kan de har och det brukar rätta till sej.Låter väl ganska normalt.

Vet om ett föl som föddes med hela 2 cm överbett och där överbettet hela tiden växte...tyvärr blev det ohållbart till slut eftersom han inte kunde äta till slut.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 495
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 881
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 317
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka