Hjälp oss!

H

_Hannzo_

Vet inte vart jag ska lägga tråden.

Men rider en pensionerad ridskolehäst ibland när jag får tid över.

Ägaren har haft henne i lite mer än ett halv år. Hon rids max 2 gånger i veckan. Fullblod, 17 år.
I början har allt gått bra att rida ut själv när hon köpte henne.
Men på senhösten så började hon konstra.

Kan berätta de jag varit med om (har ridit henne max 6 gånger.)
Men VARJE gång man rider från stallet, oavsätt om man har sällskap eller ej, så vänder hon o vägrar gå. Hon kan backa i 100km/h bakåt. Hon skiter i vad hon går in i. Hon bara vänder om o vägrar gå. Stuttsar o fjantar sig.

Igår blev hon knäpp o kasta sig ut på en åker o reste sig. (DET kan iof ha varit överskottsenergi.) Men innan det höll hon på o vände sig och VÄGRAR gå framåt.

Hur ska man lyckas få henne att bli som förut igen? VARFÖR har hon börjat med detta?
Jag tycker det kan vara ganska obehagligt. Man vet aldrig vad hon kan hitta på.

Ägaren & jag är tacksamma för ALL hjälp vi kan få! :bow:

Sv: Hjälp oss!

Antingen kan hon ha ont. Kolla igenom henne av veterinär.
Hon kan också ridas för lite. Min häst blev jobbig när jag red henne för lite.
Det sista som jag tänkte på är att hon testar er....

Hon kan ju ha problem med att ni är flera, men med tanke på att hon är en fd ridskolehäst så borde inte det vara ngt problem :rofl:

Verkar som om hon testar vad hon får göra för er, vad som händer när hon gör det..
Rids hon bara två gånger i veckan så är det mycket överskottsenergi som ska ut...

Börja med att kolla igenom hästen så hon är fräsch och kolla om foderstaten kanske behöver ändras.

Sen är det markövningar som gäller, följa stanna osv. så att hon vet vem det är som bestämmer.

Har hon dessutom varit ridskolehäst är det ju en stor omställning att bli "vanlig" häst igen, det är ganska vanligt att just ridskolehästar blir förändrade när de säljs till privatpersoner...

Lycka till och umgås på marken först och ta sen en duktig tränare till hjälp!

njä, hon började hålla på såhär innan jag började rida henne.

Det är en trevlig häst men jag vet inte om jag vill riskera mitt liv..

Rids för lite gör hon nog. Men varför vill hon då VÄNDA o gå hem för? Låter konstigt..

Jag är inte feg egentligen, vänder upp henne och går på henne så fort jag känner en tendens.. Men hon blir bara ännu argare då.

Tack, ska tänka på det med markövningar.

Men vad ska man egentligen göra när hon gör så? hon vänder sig om och bara backar tills det tar stopp i något.. =S

Dessa fullblod som backar.Alltid lika dant!
Jag tror att hon testar er. Det är helt normalt efter ca ett halv år. Då har hon blivit så pass säker med er och stallkompisarna och stället att hon börjar kolla vem som har högst rang igentligen. Pluss att hon får för lite motion. Ta hjälp av nån mer erfaren, tror inte ni klarar detta bara med hjälp från ett internet forum.

Jo, hon är ju högst i rang i hagen.. Hon är verkligen bossen.
Jag kan tycka det är lite läskigt när hon backar för hon skiter ju i vad hon backar in i. Igår backade hon in i min bil. Eller rättare sagt, kastade sig bakåt.

Men någon som kan ge tips om vad man ska göra när hon gör såhär, hoppa av och leda henne förbi eller? Hon VÄGRAR verkligen gå förbi. Bara kastar sig i sidled m.m

Jag är inte feg egentligen, vänder upp henne och går på henne så fort jag känner en tendens.. Men hon blir bara ännu argare då.

Tack, ska tänka på det med markövningar.

Men vad ska man egentligen göra när hon gör så? hon vänder sig om och bara backar tills det tar stopp i något.. =S

Fortsätt backa;) när hon slutar backa så fortsätter du lite till:)
Det är vad du säger som gäller eller hur;)

Jo, men hon slutar inte backa vad jag än gör. Bara man tar i henne så går det 100km/h bakåt. In i brevlådor, bilar, vad som hellst. ner i diken m.m

Ingen mer som kan ge oss tips???
Man kan inte gå på henne när hon börjar, då blir hon bara ännu surare.

1: se alltid till att ha en säker hästhantering. Ett människoliv går alltid före ett hästliv. Riskera inte din eller hästens hälsa, att - om än i låg fart - få ett intimt möte med en bil kan vara slutet för er bägge.

Hästen är ranghög och vill inte gå från sin flock (som hon är satt att vakta och skydda). Ni har inte rett ur er flockrelation (människa/häst), ni är inte henne ledare och hon litar inte på ert omdöme. Det är min snabba tolkning av situationen.

Kan ni vänta ut henne? Vad händer då? Bara sitta still och vända runt till hon står still. När hon börjar backa, fortsätt vända runt.

2 gånger i veckan är inte speciellt mycket att rida en häst, om den gått som ridskolehäst (Jag antar att den gick ett par lektioner om dagen) så är den van att röra på sig mycket.
Inte heller om man har en väldigt pigg häst som vill ut och röra på sig är det bra att rida så lite.

Börja med att ta hjälp av en bra tränare, och träna både från marken och dressyr från ryggen.
Rid regelbundet helst 5-6 dagar i veckan.

Det kan ju hända att /mer regelbunden ridning kan hjälpa er ur situationen.
Min häst skulle bli galen om hon bara fick ridas 2 dagar i veckan.
Vissa hästar får tappar "förtroendet" för den som rider om den blir riden så lite.

Sen när hon backar: "släpp" tyglarna och låt henne backa. Aldrig åt sidorna, hon får BARA gå bakåt. rakt bakåt! Vill hon stanna upp - driv genast på henne bakåt. Hon ska sluta när du slutar.
Börjar hon snurra runt - fortsätt snurra henne tills du själv vill att hon ska sluta.
(UTAN att låta det gå för långt. När hästen väl slutat, och man själv fortsätter ska man inte fortsätta så länge)

Hoppa aldrig av hästen (om det inte skulle bli ngt jättefarligt då..) eftersom då visar du hästen att den får göra som den vill.

Men som sagt. Ta hjälp av en bra tränare!
Kan du inte rida ut med någon annan? Eller ha någon som går med dig? En ridskolehäst är van att gå i grupp, alltså ha någon framför eller bakom sig.
Vissa hästar räcker det med att en människa går bredvid.

Tack för svaret!
Jag har bara ridit ut med sällskap. Men hon var ju inte såhär när ägaren köpte hästen. Då red hon alltid ut själv och det gick alltid bra vad jag har förstått.

Ska förklara hur hon gör. För det första känner man när hon börjar, hon blir seg & man känner att hon kommer göra något. Sen vänder hon runt & om man då hinner gå på henne så backar hon istället.
En gång vände hon runt o backade ut i diken & allt möjligt och reste sig. Jag är rädd att om jag börjar backa henne att hon kommer resa sig. Hon har lite temperament..

Var ute & gick med henne idag, det gick hur bra som hellst. Så red min syster med på en annan häst. Travade med henne & hon var hur cool som hellst. Tyckte det var jättemysigt.

För ett tag sedan läste jag tråden du hade i forumet "fritidsridning. Eftersom jag har lite av samma problem som du hade med ponnyn så var jag mest nyfiken att höra hur det gått för dig. Är det så att den även har börjat att konstra med att backa? Visst hade du väl ridhus? Provade du med att släppa den lös så att den fick rusa av sig. Försöker att snappa upp alla tänkbara tips så att jag kan prova mig fram. Min ponny är för stunden hopplös, sååå pigg, sååå pigg. Fast jag har inget ridhus att släppa honom lös i, men det skulle behövas. Om du hittat en lösning på erat problem så berätta gärna.

TFör det första känner man när hon börjar, hon blir seg & man känner att hon kommer göra något.

Egentligen vid det här tillfället ska du mana på henne direkt så hon får andra tankar i skallen. Hon ska inte ens hinna vända innan du är på henne. När hästar börjar tänka själva blir dem farliga ;) (tolka inte fel nu)

Longera/tömkör mycket i veckan också så kanske hon får ut lite energi- det är väll vad det mest beror på. Hon känner väll mest att hon har "orken" att testa (min ponny var extremt energifull och när jag började träna henne kunde hon hitta på samma saker, upp på bakbenen, bocka etc. men så fort hon fick ur den energin i kroppen la hon av).

Ett tips när hon stegrar sig är att direkt ta i ena tygeln och korsa över den till andra sidan halsen (t.ex. ta i höger tygel och lägg över handen på hästens vänstra sida) så att hon snurrar i en pytteliten volt. Det är "bestraffningen" för att hon gör så. Sen ska man inte snurra i all evighet utan ett varv eller två. Hur bra det funkar är lite individmässigt men det kan gå.

Tack för svaret.
Jag försöker gå på henne direkt när jag känner tendenser. Men hon är för smart.. Hon gör så ändå. & hon blir bara ännu argare.

Longerade idag för första gången och hon var sååå duktig och positiv! Är så glad.. Nu är det bara ridningen som inte klaffar..

Det är faktist rätt lätt att få hästen att backa åt det håll man vill. Om hästen vägrar gå förbi nåt och börjar backa. sväng runt den och rygga den åt "rätt" håll och fortsätt backa tills hon ger sig. Vet en känd Nh tränare som backade 2 km med ett fullblod en gång.

Men problemet är att hon svänger runt. o backar MOT det hon är rädd för....

jag är inget proffs eller så, men jag tror att det skulle kunna va bra att "bryta mönstret" lite ? Så du kan ju göra nåt annorlunda som att rida en annan väg eller kanske rida ca 10 meter, göra halt, klappa och berömma, rida lite till, göra halt... eller det kanske är helt fel? Som sagt så kan jag inte riktigt sånna saker :crazy:

när du känner att hon blir segare, driv inte enbart på utan gå i serpentiner eller skänkelvikning eller vad som helst som får henne på andra tankar. om hon konstrar för att hon vill hem, jobba med henne tills hon går snällt framåt några meter bara, och vänd hemåt sedan, på ditt kommando. det blir hennes belöning för att hon slutat. det funkade på en häst jag red som gjorde precis likadant. tänk bara på att allt ska ske på ditt kommando (det behöver man ju inte ta så allvarligt på men det är bra att ha i huvudet).

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama