Hjälp oss-vad är rätt för ponnyn?

C

carnival

:confused: Vår ponny har fått diagnos; skleros mellan 2 bröstkotor,2 sista ländkotor sammanvuxna.Stel kroppshållning.Öm vid palp främre sadelstaden. Vi sålde henne i april köpte tillbaka henne juni. Ohalt men stel, kan inte gå samlad ovillig att hoppa.Har varit på Srömsholm+ Mantorp. Hovslagaren tyckte hon reagerade kraftigt när han skulle sko förra veckan.
Vet har skrivit i vet intyget för ersättning:
Diagnos.ryggömhet
Användbarhet som ridhäst-tveksam.användbarhet som avelshäst-god
Kan ytterligare konvalescens påverka förloppet-inte alls.
Har köpt ny häst så vi har inte råd att ha ponnyn kvar. Men frågan är vad som är rätt mot henne!!Triangelmärka henne för att sedan låna/hyra ut henne till höger och vänster resten av livet?Dömma ut henne med dåligt samvete då hon gärna lufsar i skogen?Hon är ungarnas första ponny - en riktig guldklimp. Jag vet inte längre vad som är rätt och fel..

Sv: Hjälp oss-vad är rätt för ponnyn?

Har hon något avelsvärde och rätt ålder för avel? I så fall kanske ett försök att sälja henne som T-märkt avelssto skulle kunna vara något? Man kan ju ge bort henne eller låna ut henne på livstid som promenad-sällskapshäst men om hon är B-ponny tror jag inte på det, ungar växer fort och hästen får inte ett livslångt hem. Om hon är rejäl D-ponny kan du göra ett försök att hitta en vuxen som vill ha henne att skritta i skogen med. Skulle göra ett försök att hitta ett hem om det vore min häst. Men inte tveka att ta beslut om att ta bort hellre än att hästen blir en vandringspokal. Det är inte snällt mot hästen att hålla den vid liv mot alla odds till en bra tillvaro men man kan ju inte heller ta bort hästen lättvindigt. Förstår att du våndas, det är ett svårt beslut. I en liknande situation (gällde inte en häst utan ett annat husdjur) tog jag bort djuret hellre än att låta den få ett nytt hem på ålderns höst. Det är svårt men jag tror att det var rätt för alla inblandade.
mvh
Lejonelle

Sv: Hjälp oss-vad är rätt för ponnyn?

Tack för svaret. Ponnyn är tolv år gammal 138 cm hög. Mejlade Sveriges alla Welshuppfödare igår kväll.Har fått trevligt svar från två att de tyvärr inte är intresserade. En tredje uppfödare var intresserad av hennes fina stam. Skickade kort och mer information sent igår kväll men har sen dess inte hört mer. Har precis pratat med barnen....vi avvaktar till måndag och ser vad som händer därefter åker brevet tii agria om utdömning på lådan.

Liknande trådar

C
Hästvård Nu behöver jag lite hjälp då beslutsångesten är enorm.Sålde barnens c-ponny i april och köpte en stor häst.Två månader senare är ponnyn...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama