Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

R

reindeer

Jo... för 7 veckor sedan lämnade vi bort våra katter till en ny ägare då vi fått en bäbis och det börjat kissas runt om i hela huset!
Dessutom kände vi att våra två katter inte fick den tid de förtjänar eftersom vi också har hund som tar väldiga massa tid!

Vi har haft två honkatter som är syskon i över 7 år och det har aldrig varit några problem! Dom har alltid fått bra foder (veterinärsfoder) och därtill har vi även erbjudit tonfisk på burk och vatten så klart!

Den ena katten har alltid varit ganska rultig och älskat allt i matväg medans den andra varit liten och smal och inte varit lika matglad men ändå alltid ätit!

Igår när vi ringde och skulle kolla hur allt gick i det nya hemmet så berättar den nya ägaren att vår lilla smala katt plötsligt somnat in på soffan... VA???? var vår reaktion... va fasen har hänt... märkte du inget innan... "Njaa... hon åt ju aldrig lika mycket som den andra "tjocka katten" men jag trodde inte det var såå illa... åh kanske att hon varit något segare dom senaste dagarna men jag visste inte att det var så här!!" Hon hade inte kunnat med att ringa oss eftersom hon tyckte det kändes så hemskt/dumt eftersom hon haft katterna så kort tid och dessutom sa hon att hon visste att hon inte gjort nåt fel!

MEN... vi kan inte sluta tänka på OM vi kunnat göra något om vi bara fått veta att hon mått dåligt... Nu känns allt som vårt fel, vi lämnade bort dem för att de skulle få det bättre och så händer det här!

Är det någon som vet vad som kan ha hänt... om hon alltså kan ha fått nån form av sjukdom? Kan man ha diabetes som smal katt... det kanske var därför det kissades inomhus mycket innan vi lämnade bort dem?! Vi vill ha en förklaring... för man tycker väl att en människa med sunt förnuft ser om en katt inte mår bra... och i så fall ringer veterinären... Om det nu inte gått väldigt fort och hon inte verkat må sådär jättedåligt innan! Vi har frågat om allt från förgiftning/farliga växter ... kräks/diarée m.m. men inga sådana symptom visade sig ...

Hon som tagit hand om katterna är hemma hela dagarna och tar hand om sin man som fått en hjärnblödning...
Dom är i 45-års åldern och har velat skaffa barn men det är svårt nu... därför sa hon att detta skulle vara hennes små "bäbisar" när hon tog över dom...
Hon har köpt en stor klösställning, bäddad kattsäng i sovrummet och på soffan... låter Smilla (som är den stora katten) ha tillgång till hela klädgarderoben med massa mjuka sovplatser... Hon hade köpt ett katthalsband också (ett nytt fast vi skickat med två) och låter Smilla gå ut korta stunder på altanen!
Allt detta verkar ju tyda på en snäll djurvän med lagom vett i skallen... MEN... man undrar ändå... är det något vi missat?
Min sambo var där igår och kollade så att allt stod rätt till... han kunde inte hitta något att klaga på... MEN... är det som sagt något vi inte ser... Vår lilla smala katt... det är så hemskt... Vad hände egentligen???

Någon som kan se detta med lite mer utomstående ögon och komma med andra eller nya uppfattning i detta fall??

Tacksam för alla möjliga tankegångar!

:confused:
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Det är omöjligt att säga varför katten dog. Det enda som är säkert är att den nya ägaren inte har tagit sitt ansvar som kattägare. Katter som verkar må dåligt (en katt som inte äter är inte frisk) ska till veterinären.

Detta är inte ditt fel, det är ägarens!

Katter kan få diabetes, men om någon av katterna har det är det mer troligt att det är den tjocka eftersom diabetes anses vara en följdsjukdom till fetma även hos katt. Diabetes måste behandlas.
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Ja... det är ju det som känns så hemskt... Varför reagerade hon inte och åtminstone ringde oss...

Hon sa att vi ju sagt att hon alltid ätit mycket mindre än den tjocka... så hon tänkte inte att det var nåt konstigt... för hon hade tydligen varit framme och ätit...

men som du säger... jag hade ju reagerat direkt om katten verkat seg/slö... då åker man ju alltid in med dom och kollar läget!
Hon känner inte katten på samma vis men efter 7 veckor borde hon ju ändå kunnat se skillnad och reagera...

I alla fall ringa till oss... så att vi kunde fått ta beslut om veterinär eller inte!

Det är ju detta som gör oss så arga... Vi fick ju ingen chans att aggera... När vi lämnade katterna för 7 veckor sedan sa hon ju att hon älskade katter men aldrig haft några... att hennes syster hade och att hon inte alls tyckte om folk som valde att avliva sina katter istället för att leta nya hem! Det tog ju vi som ett bra tecken...

Min sambo ska dit nu vid lunch och snacka/kolla läget igen...
Han är så orolig för den andra katten... om nu personen i fråga inte reagerar tillräckligt fort... vad gör hon dom om Smilla blir sjuk!?
Igår när han var där så mådde hon jättebra och rullade och den nya ägaren kelade med henne och hon verkade gilla detta!
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Jag tror inte att de har vanskött katten på något vis. Däremot så kan kissandet ha varit ett problem, det kanske bara var den smala som kissade och hon hade fel på njurarna.

Jag har varit med om en katt som bara somnade. Pang, poff.
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Jag tror att katten blev sjuk redan hos er tyvärr. En katt börjar inte kissa överallt helt plötsligt om det inte är något som är fel.
Men det är ju försent att göra något nu, om ni vill kan ni låta obducera katten för att få reda på vad som var fel.
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Okej... men hur går man till väga för att få detta gjort...
Den nya ägaren har begravt katten i skogen!
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Jag tror inte att de har vanskött katten på något vis. Däremot så kan kissandet ha varit ett problem, det kanske bara var den smala som kissade och hon hade fel på njurarna.

Jag har varit med om en katt som bara somnade. Pang, poff.

Okej... men hur gick det till med din katt... var den underviktig?
Fick du reda på vad som hände efteråt? *nyfiken*
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Okej... men hur går man till väga för att få detta gjort...
Den nya ägaren har begravt katten i skogen!
Oj, då är det försent tror jag. Annars åker man med sin katt till veterinären och ber om obduktion. Dom vanligaste sjukdomarna när dom börjar kissa inne är UVI, njursten, struvitsten, cystit (kronisk inflammerad urinblåsa). Men nu vet vi ju inte, det kan lika gärna bero på något annat. Men katten har det ju bra nu på andra sidan, så var inte ledsen. Du visste ju inte att katten var sjuk, så det är inte ditt fel.
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Jodå, bara förändringen att det kom en bebis kan få en katt att börja kissa utanför. Det behöver inte vara medicinskt, det kan lika gärna vara en protest mot någonting.
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Jodå, bara förändringen att det kom en bebis kan få en katt att börja kissa utanför. Det behöver inte vara medicinskt, det kan lika gärna vara en protest mot någonting.

Det var vad vi tänkte också... eftersom det först blev likadant för drygt 3 år sedan när vi skaffade hund...
Sedan gick det över... (nästan helt)
och nu 3 år senare började det när vi kom hem från BB!
När man läser om njurproblem m.m. så låter det som att det oftast dyker upp hos överviktiga katter...

Men nu har vi åkt och hämtat den andra katten, imorgon har vi en hälsokontroll inbokad så då ska dom göra en helkoll!
De misstänkte en infektion hos den andra katten... njurarna eller hjärtat... som visst kunde ta stryk av undervikt också!
Inatt ska hon sova hemma hos oss... så vi får observera henne lite!
Den nya ägaren tog det jättehårt att vi hämtade katten... vi känner oss ganska taskiga... men om katten mår bra så antar jag att hon får tillbaks henne!

Tack så mkt för alla svar!
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Den nya ägaren tog det jättehårt att vi hämtade katten... vi känner oss ganska taskiga... men om katten mår bra så antar jag att hon får tillbaks henne!

Det hade jag också gjort!

Om förra ägaren till någon av mina katter skulle komma och hämta den så skulle jag bli helt galen tror jag.
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Nej, den katten var av normalvikt.
Den hade gått och lagt sig. Och vaknade inte.

Har du förresten sett indian-charlies tråd här ovanför. Hennes ena katt har också dött pang bom.

Jag hade för övrigt också blivit vansinnig om en fd ägare till något av mina djur kom och hämtade djuret. Det är faktiskt inte okej att göra det.
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Jag kom på att din katt kanske hade utvecklat fettlever.
Om katter inte äter ordentligt börjar kroppens fett att brytas ner och lagras i levercellerna. Cellerna blir inflammerade och kraftigt skadade och katterna dör oftast om det gått för lång tid utan behandling.
En tanke bara eftersom din katt inte åt så mycket.
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Kontaktade ni inte er veterinär när er katt åt så dåligt och började kissa överallt hemma hos er? Tycker det är lite hårt att dömma nya matten då ni inte gjorde något själva... Jag skulle kontaktat vet innan jag gav bort "problemet" till någon annan.
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Kontaktade ni inte er veterinär när er katt åt så dåligt och började kissa överallt hemma hos er? Tycker det är lite hårt att dömma nya matten då ni inte gjorde något själva... Jag skulle kontaktat vet innan jag gav bort "problemet" till någon annan.

Håller helt med, sluta skyll på den nya matten katterna verkar ha fått ett bra hem hos dom. Sen så händer det att djur dör plötsligt, både hundar och katter utan att det funnits några symtom innan.
För övrigt så rusar inte jag iväg med mina katter till veterinären för att dom visar sig lite hängiga nån dag.
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Ja... det är ju det som känns så hemskt... Varför reagerade hon inte och åtminstone ringde oss...


I alla fall ringa till oss... så att vi kunde fått ta beslut om veterinär eller inte!

Det är ju detta som gör oss så arga... Vi fick ju ingen chans att aggera...
Men varför skulle NI fått en "chans att agera"? Det är ju inte era katter längre, det är hennes!
Han är så orolig för den andra katten... om nu personen i fråga inte reagerar tillräckligt fort... vad gör hon dom om Smilla blir sjuk!?
Igår när han var där så mådde hon jättebra och rullade och den nya ägaren kelade med henne och hon verkade gilla detta!
Jamendåså? Varför skulle även den katten plötsligt bli sjuk?

Men nu har vi åkt och hämtat den andra katten, imorgon har vi en hälsokontroll inbokad så då ska dom göra en helkoll!
De misstänkte en infektion hos den andra katten... njurarna eller hjärtat... som visst kunde ta stryk av undervikt också!
Inatt ska hon sova hemma hos oss... så vi får observera henne lite!
Den nya ägaren tog det jättehårt att vi hämtade katten... vi känner oss ganska taskiga... men om katten mår bra så antar jag att hon får tillbaks henne!
Men herregud. Ni har ju gett bort katten! Då kan ni väl inte åka och hämta tillbaks den!
Klart hon tog det hårt. Det VAR rätt taskigt gjort :crazy:
"Så att vi får observera henne lite"... Varför tror ni att även den här katten skulle vara sjuk? Verkade katterna sjuka innan ni lämnade bort dem eller???
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Men hallå? Ni kan ju inte bara åka och ta tillbaka en katt som ni gett bort? Det tycker jag var väldigt ruttet gjort. :cry:
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Väldigt drastiska ord...

Det tycker jag inte. Om en katt segar av sitter man inte bara och gör ingenting. Då tar man den till veterinär. Är katten dessutom redan väldigt smal krävs det inte mycket hjärnaktivitet för att inse att om katten äter mindre och segar av så pallar den inte med så mycket.
 
Sv: Hjälp oss någon... Vi är helt förstörda!

Kontaktade ni inte er veterinär när er katt åt så dåligt och började kissa överallt hemma hos er? Tycker det är lite hårt att dömma nya matten då ni inte gjorde något själva... Jag skulle kontaktat vet innan jag gav bort "problemet" till någon annan.

Precis min tanke.
Varför anklaga de nya ägarna när katten har ätit dåligt innan.
Och har man också sagt till de nya ägarna att katten är smal och äter inte så mycket, så förstår jag om de inte reagerar direkt.
Jag anser att problemet redan fanns innan katten flyttade.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
721
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 371
Senast: Kaching
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 295
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp