Hjälp !! Öm i hoven vad gör jag

F

France_Girl

Jag har en 14 årig varmblods valack som jag har haft i 1 månad. När vi köpte han hade han långa hovar och nu när vi har Verkat han så är han så öm i sina hovar så att vi har fåt ställa in han i boxen där han får stå på en tjock bädd med halm. Han hade inte ont alls i hovarna innan hovslagaren kom och verkade och nu har han så ont så att han hälst inte vill gå alls.

Min frågan är nu. Kan det vara så att hovslagaren har tagit på tok för mycket så det är därför han har ont eller kan det vara nått annat. Han Är inte varm i hovarna och benen är bra på han.

Snälla skulle behöva lite tips på vad det kan vara och hur man lindrar hans smärta så mycket som möjligt.

Sv: Hjälp !! Öm i hoven vad gör jag

jag skulle antingen tagit dit en annan hovslagare för en bedömning och en mkt grundlig koll på hovarna, kanske har hovböld ?

hovar e ju trotts allt a och o så hjälper det inte med en ny hovslagare som kollar och klämmer igenom så skulle jag åkt till veterinären..

Är hästen oskodd eller skodd? Det låter ju troligt att hovslagaren har tagit alldeles för mycket så mitt råd är att få tag på en duktig hovslagare som kan sätta på hästen skor om den är oskodd.
Är hästen skodd så får hovslagaren kolla om den har fått ett sömstick eller en hovböld.
Om inte hovslagaren hittar något så är det veterinären nästa. Det kan lika gärna vara fång.
Se till att få tag i en hovslagare som kan komma genast för om det visar sig att det är fång så ska hästen ha behandling genast för att kunna häva fången så att det inte blir bestående skador. Om inte hovslagaren hittar något så ska du alltså kontakta veterinär omgående. Det kan faktiskt bli så illa att hästen inte kan överleva så det är bråttom.

Det du kan göra under tiden är att ställa hästen på ett riktigt tjockt lager spån eller torv så att det är så mjukt under hovarna som det går. Du kan också ge hö i hönät istället för på golvet så att hästen slipper belastningen som blir på frambenen när den äter ifrån golvet.

Han är barfota och har varit barfota enligt den andra ägaren i 4 år utan några problem och han blev öm i hovarna efter hovslagaren hade varit här innan dess var han helt kanon. Han har fått stå på halm bädd nu i 2 dagar med bara en liten runda i stallgången för att sträcka ut sig och det verkar som om det hjälper för idag var mycket bättre fortfarnade öm men bara när han går utanför stallet så tänkte sätta han på box vila nu 1 vecka och se om det blir bättre.

Bevisligen behöver han ju skor nu och då ska han ju få det. Har du kontaktat en veterinär? Det är emot djurskyddslagen att på eget bevåg sätta en häst på boxvila i en vecka. Det kan man göra enbart i väntan på veterinär och då ska denne komma omgående. Det är också att bryta emot djurskyddslagen att inte sätta på skor på en häst som ömmar barfota.
Det hjälper inte särskilt mycket att sätta hästen på boxvila i en vecka heller. Det tar längre tid än så för hovarna att växa ut såpass att han inte ömmar längre om hovslagaren har tagit för mycket.

Ta ut en duktig hovslagare som dels kan sätta på skor men också känna igenom hovarna. Hittar inte hovslagaren något fel så är det veterinären nästa. Som jag skrev tidigare så kan din häst lika gärna ha fått fång och då ska den behandlas omgående.

Man kan inte bara vänta ut en sådan här sak för hästen lär felbelasta sin kropp under tiden som den har ont. Det i sin tur blir dyra veterinär räkningar i slutänden.

Låter ju som han blivit verkad för hårt. Får hästen svårt att gå efter hovslagarbesök och har kunnat gå utan skor i 4 år så är det ganska tydligt att hovslagaren gjort fel.
Tråkigt!!
När hästen återhämtat sig så lär den säkert klara sig utan skor igen men den behöver skydd för hovarna nu, antingen med boots eller skor, vilket är synd och så onödigt bara för någon klantat sig.

Han är redan mycket bättre tror det är det kalla vädret och den knutiga och hårda underlaget som finns i hagen som gör att han är öm. Han var ute i padocken 1 timme idag mäst för att få sträcka ut sig och det klarade han fint. Tror inte det är fång då han inte är varm i hovarna eller när man testar han mot hov fång reagerar han inte. Jag kan inte se nått fel med att ávvakta med vetrinär nu när han är betydligt bättre än innan. Hovslagare ska komma i morgon och se om det behövs skor på för att underlätta ytterligare för han. Hästen har inte blivit verkad på mycket länge då förra ägaren inte skötte detta tror det kan vara en kombination av det kalla vädret och för kraftig verkning som har gjort detta.

Hästen har inte blivit verkad på mycket länge då förra ägaren inte skötte detta tror det kan vara en kombination av det kalla vädret och för kraftig verkning som har gjort detta.

Om hästen varit vanskött tidigare, kanske du inte ska i första hand skylla nuvarande hovslagare för problemen? Antar att du inte har före- och efterbilder på hovarna? Det hade varit superintressant att se!

Jag skyller ingenting på hovslagaren förrän jag vet vad som är fel med han. Men jag kontaktade min gamla hovis som tyvärr har gått i pention och han misstänker att det kan vara så att den nya hovslagaren har tatt för mycket på en gång i stället för att dela upp det på 2 gånger men som sagt jag skyller inte på nån förrän jag vet vad som kan har gjort detta för det är trots allt jag som ägare som har hela ansvaret.. I morse var hästen mycket piggare och han verkar inte vara öm alls men tänkte behålla han inne tills helgen iaf då vädret är lite kämpigt.

Just nu är det fruset , ingen snö ( i södra sverige ) min häst blev också öm efter verkning , i samband med att det frös till , hovis kommer och skor .
Lycka till.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär...
2
Svar
25
· Visningar
5 562
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 094
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka