Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Masse

Trådstartare
Eftersom tråden till vilken hingst skulle handla om de som hade bestämt sig så gör jag en ny till mina sto (och givetvis även andras) som definitivt inte har något bestämt alls :confused:
Jag tycker att det är väldigt svårt att hitta passande hingstar som inte är för nära släkt. Får dessutom olika råd var gång jag frågar någon. De flesta verkar inte bry sig om inavels graden men det gör jag. Känns inte OK att ligga upp på 14 för mig. Är väl mycket, även om två av årets ligger där omkring, är därför som det blir så svårt att hitta någon.
Är ju själv ny på travavel och det jag har förstått är att det är en risk att blanda franskt och amerikanskt. Går det hem så gör det det ordenligt men oftast blir bara inget alls av avkomman. Vet inte om det är rätt uppfattat?

Mina ston har övervägande amerikanskt blod och vad jag hittar ger hör inavelskoff. med de flesta hingstar som verkar vara något att ha. Vågar man gå på franskt eller finns det annat amerikanskt blod tillgängligt som inte redan ligger i massor på stona?
Mina ston:
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?trotter=118214&breed=warm
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&trotter=Bea+tempest+g.l.

Får in ett sto till men hon levereras betäckt och med det blivande fölet redan sålt. Men jag antar att det blir liknade frågeställning med henne nästa år, fast hon har redan ett betydligt bättre utgångsläge med bara 8 i koff :confused:
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&trotter=offensiva+liss
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Sugar trader fungerar till båda stona om man kikar på inavlen.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Det här med att blanda franskt och amerikansk råder det delade meningar om. Många hävdar att man ska hålla sig på ca 25% franskt blod i avkomman. Där hamnar du lätt om du betäcker en helamerikansk märr med många av frankoamerikanerna som finns tillgängliga.

Andra hävdar att det bästa är att korsa frankoamerikan med frankoamerikan.
Det är vad vi gör med hälften av våra ston. :D
De av våra som är helamerikanska betäcks i år även här samtliga med frankoamerikaner.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Tack för det tipset. En hingst som jag helt missat! Fast när jag läser om honom är mycket tveksam till om det verkligen är en hingst som jag vill använda i avel.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Jag har funderat i de banorna redan förra året och från början helt säker på att det skulle bli Juliano Star till stona. Men det var så många som avrådde och som nybörjare kände jag att man gör klokt i att lyssna på mer erfarna. Men ni har ju onekligen fått fram bra hästar så jag kanske ska ta upp de tankarna igen ändå. Fast kanske inte Juliano den här gången.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Det finns ju mycket intressant att betäcka med. Julianos far Buvetier KAN lämna lite knepigt. Säger jag som har en märr efter Buvetier i stallet.)

Däremot så finns det inte så himla mycket att franskt att tillgå om man vill seminera med färskt i landet. På fryst finns en uppsjö, eller om man kan tänka sig att skicka märren till frankrike. Dina ston har väl dock föl vid sidan, så där är väl en utomlandssemester inte aktuellt.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Den ena, den yngsta kan jag helt klart tänka mig att stå över ett år med för att just kunna skicka iväg henne nästa år. Den äldsta är ju i den åldern att det börjar bli lite kritiskt att låta henne gå tom. Men om det skulle inträffa är jag inte främmande för att skicka henne också.
Jag har funderat en hel del på Zerberus men det finns så delade meningar om honom att jag som nybörjare blir lite tveksam. Att jag sedan föll pladask för Conny Nobell gör ju inte saken bättre.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Zerberus lämnar bra men lite heta avkommor. Har du hetta på mödernet kanske han inte är så bra. Personligen gillar jag honom, men tror inte att det går att få sådär väldigt bra betalt för dem.

Conny Nobell själv ska ju vara ett hår av hin.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Typiskt mig då, behöver bara åka förbi ett stall och se hästarna i hagen för att falla för den värste.
Finns det någon motsvarighet till SWB:s Nobel bland travhingstarna? En som ger kapacitet till sina avkommor med ett lugnt och hanterbart temperament.
Har förstått att det finns en hel del humör i vissa av dem och kanske det behövs också för att nå toppen.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Nu kan jag ju bara svara för de tre (fyra om man räknar med det två dagar gamla hingstfölet) Daguet Rapide avkommorna vi har och vet inte hur DRavkommor är generellt, men det är nog de trevligaste unghästar jag har råkat på. Helt underbara är de!

Vi har Offshore Dream avkomma nummer två i stallet, också mycket trevliga.

En avkomma efter Orlando Vici har vi fött upp, mycket trevlig och enligt hans tränare som har en till efter samma hingst är de båda två talangfulla och trevliga.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Intressanta förslag!
Thai Tanic funderade jag på förra året men helt ärligt hittade jag inte kontakt uppgifter på honom. Turbo Sund är en hingst som jag också var inne på och inte trodde var tillgänglig i Sverige längre.
Tills sist till Offensiva LIss är det ett intressant förslag med Order by Fax eftersom hon kommer att leveras dräktig med Igor November. Vilket är en hingst jag själv inte ens hade funderat på med det omdöme han fick vid premieringen. Men OBF ger lite av samma blod fast i mitt tycke då bättre kvalité.
Så det var intressanta förslag som jag tycker visar att jag är lite på rätt väg att förstå lite om travavel. Det är ju en helt ny värld för mig.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Intressant att de verkar vara lätta att hantera. Jag vet att Rotation tillsammans med mitt blod ger svåra hästar men de har löphuvud. Men som med min andra ras så kan man ju inte alltid enkelt hitta köpare till de kapabla hästarna som kräver lite mer. Så man får kanske tänka på den biten också.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Nu blev jag nyfiken... på vilket sätt lämnar Rotation svåra hästar? Har bara hört gott om dem (och har en själv)

En hingst som skulle kunna passa fint till dina är Wellino Boko. En snygg, kapabel, trevlig och cool hingst med en liten gnutta franskt blod. Kombinationen Alf Palema - Express Ride och tvärtom har på två avkommor gett två 1.13-hästar.
Make It Happen är en annan intressant hingst men du kanske tycker det blir för hög inavelskoff med honom?

Sedan tror jag inte du ska vara alltför rädd för lite humör/temperament. Generellt kan man nog säga att travaren är en väldigt lätthanterlig ras om man jämför med t ex halvbloden. Och eftersom du har vana av sådana så kommer du nog finna travarna överlag väldigt tacksamma... (nej jag är inte rasist)
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Ett av mina ston, ett som ska tillbaka till sin ägare igen i år, har en avkomma efter honom. Den avkomman är allt annat än lätt utom när den väl kommit i sulkyn och ut på banan. Tydligen är allt annat ett litet helvete. Men springa på banan är det bästa som finns.
Nu har jag kanske lyckats samla på mig speciella travston. Ett av dem slutade sin karriär på banan med att sparka kusken ur sukyn sina två sista starter. Finns en naturlig orsak till det som gör att hon ändå är värd att ha i avel. Skriver inte mer här men den som undrar kan PM.
Ett annat av dem är en mycket speciell dam som verkligen har både hjärna och glimten i ögat. Hon tar alla chanser och det är helt klart inte en häst för vem som helst. Satte sin sista tränare på plats så att de varken köra henne i sulky eller transport. Finns inge ont i henne men kräver mycket av den som ska hantera henne. Tror ingen som har med henne och gjort sedan hon kom hit har klarat sig utan att åka dit minste en gång. Kan säga att den stora semistationen var ganska glad när hon äntligen åkte hem. Tror inte de har vågat tala om alla gånger hon varit lös där.
Tittade faktiskt i hingstboken just idag på Wellino Boko men kollade inte upp honom riktigt. Make It Happen ligger på gränsen när det gäller inavel. Min andra ras säger att 5 - 6 är högt så jag har lite svårt att ställa om till vad som OK inom travaveln rent mentalt. Även om årets alla tre ser väldigt bra ut och ligger mellan 10.6 till 14.8 så vill jag gärna har ner det lite i framtiden.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Här skulle jag välja något med franskt. Alf Palema har fungerat klart bäst med franska ston. Nu blir det "tvärtom", men jag tror det är "rätt". Då får du ner inaveln också som sagt. Alf Palemas bästa avkommor har samtliga inavel under 12,5%, se här: http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=13444678&postcount=27
Jag skulle välja Arnie Almahurst-blod till henne. Fungerat bra tillsammans med Jobie Tempest/Garland Lobell. Blir "bakvägen" även här, men ändå ett intressant spår att testa.
Gammal stam, så jag skulle nog försöka testa med en yngre hingst med "modernt" blod.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Tack för detta helt klart intressant synvinkel som jag ska studera mera.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

En hingst som skulle kunna passa fint till dina är Wellino Boko. En snygg, kapabel, trevlig och cool hingst med en liten gnutta franskt blod. Kombinationen Alf Palema - Express Ride och tvärtom har på två avkommor gett två 1.13-hästar.

Vi valde Jocose i år och han stämmer nästan exakt med den här beskrivningen förutom priset (15 istället för 30)
Bra exteriör, kapabel, trevlig och cool med en liten gnutta franskt blod.
Efter Express Ride.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

Jag har varit inne och tittat på Jocose, magkänslan sa det kunde vara något. Men jag vet inte ett dugg om hingsten.
 
Sv: Hjälp och råd för oss som inte bestämt oss

kl
Jag har inte heller bestämt mig riktigt men det lutar mot att vi betäcker vår svarta efter ännu en besvikelse igår när hon hoppade i ledning 10 meter från mål. Hon har en jäkla speed, en jäkla trav, en jäkla kapacitet... Och ingen skalle för fem öre... Hon är väldigt lik Mack Lobell både till gång och utseende, ganska liten (150 cm däromkring). Stammen finns här. Hon har bra syskon i övrigt, tyvärr har hon haft mycket otur i loppen, och de senaste fem starterna har hon hoppat bort en tredjeplats, två förstaplatser, stannat som trea, så nu ger jag upp med henne. Däremot är hon ju intressant att betäcka för mig, för jag vet ju att hon i alla fall har kapaciteten.

Kan någon komma med förslag? Jag vill ha en helamerikansk hingst som lämnar modell lite större eftersom hon är så liten, inte för dyr (runt 15 eftersom jag ska behålla avkamman själv) och gärna en hingst som lämnar lite skalle... Har funderat på Dumle Loss, han hade ju i alla fall skalle själv, Improve Ås känns också intressant, det blir dock Mack Lobell 3+3, kanske för mycket? Någon som har något förslag?
 

Liknande trådar

Trav Går lite halvt om halvt i tankar om att ev betäcka min Heidi i vår....Nån som har några ideer om Gift Kronos, So Perfect eller nån annan...
Svar
3
· Visningar
1 563
Senast: Buffe
·
L
Trav Vill ha lite feedback gällande val av hingst till mitt sto.. Vad tror ni om dessa val...
Svar
3
· Visningar
1 749
Senast: oki
·
Trav Nu är läget ungefär lika förvirrat som det brukar vara så här års. Vi har fem ston som ska betäckas. Givetvis har vi en massa egna...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: johnpatrik
·
Trav Funderar på att ev skicka mitt sto till hingst. Hon är ostartad p g a virussjukdom som treåring och när hon väl var kvalklar som...
2
Svar
24
· Visningar
2 855
Senast: Berin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp