Hjälp nybliven dressyrryttare :)

Joyze

Trådstartare
Hellu alla dressyrnissar :)
Jag och mitt lilla sto ska starta vår andra lokala dressyrtävling på söndag och jag har lite frågor då jag egentligen är hoppryttare. :angel:
1. Vad för schabrak får man lov att ha? Får man lov att ha broderi på schabraket eller måste det vara helt vitt?
2. Får man lov att tävla i klubbjacka på lokal nivå eller måste man ha kavaj med plastrong? (vet att det kanske ser lite dumt ut att rida i klubbjacka när man rider dressyr men avskyr min kavaj :p)
3. Måste hästen vara knoppad? Har en häst vars man är bland det ostyrigaste som finns. Tips på hur man får till tjocka ostyriga manar?
4. Min lilla häst är fullkomligt livrädd för domarbord och högtalare och allt sånt där läskigt som kan finnas på banan. Får man väldigt mycket avdrag ifall hästen stannar upp och tittar på sakerna runt omkring när man passerar dem? Kan man ju inte riktigt hjälpa :p Men ja, det är kanske inte så vackert, hehe...
5. Hur länge innan brukar ni rida fram?
Glad för svar och andra dressyrtips! :D

Sv: Hjälp nybliven dressyrryttare :)

Joyze;1000 Glad för svar och andra dressyrtips! :D[/QUOTE skrev:
Vanligtvis rider man med vitt schabrak, text alt. klubblogo är helt ok. Kavaj o vit krage/plastrong gäller även på lokal.
Ja du får avdrag om hästen stannar, låga poäng om den är spänd osv. Men man måste ju börja någon gång, ta två klasser då och gå in igen. Glöm inte att du har chans att alt. rida runt utanför dressyrstaketet eller inne på banan om det är inomhus, kolla hur andra gör innan du sitter upp för framridning.
30-40 min brukar vara lagom inkl. lång skritt för att visa stället.

1. Vad för schabrak får man lov att ha? Får man lov att ha broderi på schabraket eller måste det vara helt vitt?
Du får ha vilken färg du vill på schabraket, vitt är dock vanligast. brodyr går bra med tex namn, men vet inte om det finns någon gräns på hur stor brodyr man får ha kanske?

2. Får man lov att tävla i klubbjacka på lokal nivå eller måste man ha kavaj med plastrong? (vet att det kanske ser lite dumt ut att rida i klubbjacka när man rider dressyr men avskyr min kavaj :p)
Nej, kavaj är krav

3. Måste hästen vara knoppad? Har en häst vars man är bland det ostyrigaste som finns. Tips på hur man får till tjocka ostyriga manar?
Du måste inte knoppa, men de flesta gör det. Mkt manspray och mkt tålamod :D

4. Min lilla häst är fullkomligt livrädd för domarbord och högtalare och allt sånt där läskigt som kan finnas på banan. Får man väldigt mycket avdrag ifall hästen stannar upp och tittar på sakerna runt omkring när man passerar dem? Kan man ju inte riktigt hjälpa :p Men ja, det är kanske inte så vackert, hehe...
Försök rida runt domarbordet redan innan du startar, du får en litens tund på dig och många brukar använda den till det. Tittar hästen till får du kanske lite avdrag och "spänd häst" som kommentar, men min häst har tittat åtminstone en gång varje start (iof inte jättemånga :D ) och jag har inte fått stora avdrag... Beror nog på hur mkt hästen reagerar kanske.

Iaf en halvtimme. Skrittar rätt länge innan jag börjar jobba, sen värmer jag upp 15- 20 minuter med mkt skrittpauser och så kör jag lite ur programmet.

Hellu alla dressyrnissar :)
Jag och mitt lilla sto ska starta vår andra lokala dressyrtävling på söndag och jag har lite frågor då jag egentligen är hoppryttare. :angel:
Glad för svar och andra dressyrtips! :D

1. Man får ha vilket schabrak man vill, på alla nivåer. Valfri färg, brodyr är helt ok.
2. "Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus rund krage, vit slips eller vit plastrong. Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med sprund bak. Jacka som slutar i midjan räknas ej som ridkavaj."
OCH HÖR HÄR: "Militär och polis får rida i uniform". Troligen det töntigaste jag nånsin har hört.
3. Hästen måste inte vara knoppad på lokal nivå, högre klasser vet jag inte.
4. Jag brukar "fuska" lite och skritta ett varv inne på banan om dom säger till mig att börja rida på en gång jag har kommit in, och sen börja. Har aldrig fått avdrag på det. Fast ofta låter dom en rida lite innan man börjar med programmet.
5. 40 min framridning kräver min häst innan, han funkar inte annars.

Senast ändrad av en moderator:

Nej det måste ej vara vitt men ljust och enfärgat så. Vill du plocka poäng är vitt lugnt snyggast.

2. Får man lov att tävla i klubbjacka på lokal nivå eller måste man ha kavaj med plastrong? (vet att det kanske ser lite dumt ut att rida i klubbjacka när man rider dressyr men avskyr min kavaj )
Du måste ha kavaj!, som du läst över. Men det måste du ju även ha på hopptävlingar som är över lokalt också från och med i år.

Den måste ej vara knoppad, Lugnt snyggast.
Jag har också en ponny med hemsk man men mycket vatten och sen vanligt hårgele som e riktigt billigt (mitt är 9 kr på rusta) och så är de bara fläta så hårt de går så blir de snyggt.

4. Min lilla häst är fullkomligt livrädd för domarbord och högtalare och allt sånt där läskigt som kan finnas på banan. Får man väldigt mycket avdrag ifall hästen stannar upp och tittar på sakerna runt omkring när man passerar dem? Kan man ju inte riktigt hjälpa Men ja, det är kanske inte så vackert, hehe...
Nej, hästar som e rädda brukar som inte ge så mycket avdrag för och speciellt inte lokalt. Sne tittar dom genom hela progarmet så e de klart att dom inte ger 8or rakt igenom men att dom tittar till och sen ska man visa att dom faktist kan gå sen då får man inga avdrag. Sen tycker jag alltid att det är bra att rida runt banan på fyrkantsspåret i trav (lättridning) så hästen hinner titta på allt och sen även ta ett vara i galopp innan man börjar känna på dem.

Så länge du tror din häst behöver för att lugna ned sig men inte bli trött. Jag brukar ta 30 min med framskrittning. Men då har jag alltid gått runt lite innan så ja vet att hon sätt tävlingplatsen.

Lycka till på tävlingen:D De kommer gå super :banana:

1. Man får ha vilket schabrak man vill, på alla nivåer. Valfri färg, brodyr är helt ok.
2. "Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus rund krage, vit slips eller vit plastrong. Ridkavaj är en figurskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med sprund bak. Jacka som slutar i midjan räknas ej som ridkavaj."
OCH HÖR HÄR: "Militär och polis får rida i uniform". Troligen det töntigaste jag nånsin har hört.
4. Jag brukar "fuska" lite och skritta ett varv inne på banan om dom säger till mig att börja rida på en gång jag har kommit in, och sen börja. Har aldrig fått avdrag på det. Fast ofta låter dom en rida lite innan man börjar med programmet.

1. Jag är nästan helt 100 på att schabraket måste vara ljust. Men ridbyxorna måste iallafall vara enfärgade.
2. men det är det ju ganska många som gör. Tycker inte det är töntigt.
4. Ja vet inte om ja skulle göra så å fuska att skritta runt inne på banan. Om det är sagt att det är direkt inridning så är dommaren tilllåten att diska ekipaget och de vill man ju inte. Jag har vart på ganska många tävligar där folk blivit diskade för de ridit runt på banan när det är direkt inridning eftersom alla ska ha samma förutsättningar. Det är ju som att rida in med spö på banan eller vad som hälst.

fast direkt inridning är ju inte samma sak som att få startsignal direkt när man kommer in.

är det inte direkt men man får starten med en gång har man ju ändå tid till att rida runt något varv innan man startar..

förstår inte varför det är töntigt???

Inte jag heller. Tycker det är supersnyggt! Är nog enda anledningen jag kan komma på för att jag skulle ens överväga att göra lumpen. :rofl:

Klaus Balkenhol (den ridande polisen) tävlade alltid i uniform.

Nej, hästar som e rädda brukar som inte ge så mycket avdrag för och speciellt inte lokalt. Sne tittar dom genom hela progarmet så e de klart att dom inte ger 8or rakt igenom men att dom tittar till och sen ska man visa att dom faktist kan gå sen då får man inga avdrag. Sen tycker jag alltid att det är bra att rida runt banan på fyrkantsspåret i trav (lättridning) så hästen hinner titta på allt och sen även ta ett vara i galopp innan man börjar känna på dem.

sådana domare vill jag oxå rida för! :smirk:

Under alla mina år som tävlingsryttare har domarna gett avdrag vid skyggningar. Beror ju på hur mkt det är men om hästen stannar och tittar är det ju en klart underkänd rörelse.

Jag är typ 100 år gammal och inte ens när jag tog grönt kort stod det så...
Då är jag 1000 år, för när jag tävlade fanns inte ens gröna kort. Det är ett nytt påfund. Däremot har man alltid varit tvungen att kunna TR, och jag minns inte att det någonsin stått något om färg.

Däremot här i Bolivia där jag tävlar nu har de skrivit TR utifrån vad de sett på tävlingar i andra länder. Därför står det att man måste ha vita ridbyxor, vitt schabrak och tyglar helt i läder. Man får inte heller ha benskydd eller lindor på framridning eller ens på tävlingsplatsen.

fast direkt inridning är ju inte samma sak som att få startsignal direkt när man kommer in.

är det inte direkt men man får starten med en gång har man ju ändå tid till att rida runt något varv innan man startar..

man har (som jag har fattat) 45 sek på sig att påbörja programmet efter angiven startsignal. jag kanske har fel, men det har aldrig stått nåt om det i mina protokoll att man inte får göra så/aldrig fått poängavdrag.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 131
Senast: Unafraid
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
Dressyr Hej alla! Tänkte starta en tråd om bohuscupen 2017 för de som tävlar dressyr på storhäst. I år ska min lilla klubb fått ihop totalt 2...
Svar
0
· Visningar
923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar