Hjälp nån med liknande problem...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gojje_00
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 774
G

Gojje_00

hejsan...

Jag har ett varmblod som jag har haft i snart två månader, direkt från travet..nu är det så att jag har stött på ett problem som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt..

Min häst har plötsligt blivit stel i vänter sida , han var fram till en vecka sen som en dröm att rida, loss och lätt i båda varven, inte en upphakning. Men sen efter jag longerade honom nationaldagen har han blivit stel? ska tillägga att vi bara har haft lätta pass och longeringen i skritt å trav.

Han är sen travet felskodd, lite diagonalt felmusklad, men det har inte varit något problem, det är bara så konstigt då han plötsligt bara sådär blivit så stel på ena sidan å tar bettet som han ALDRIG har gjort. han har aldrig varit stel såhär, och definitivt inte i sidorna.

är det nån som har råkat ut för detta med sina travare så skulle jag bli tacksam för svar å vad ni har gjort för att åtgärda felet? han vila just nu å jag masserar honom.

mvh//helena

Sv: Plötsligt stel,ovillig häst, vä sida?

Han kanske har träningsvärk om du bara haft han två månader, har han blivit longerad mycket innan? Kan han ha sträckt sig? Är han veterinärbesiktad? Mitt sto blev likadan när jag började med longeringen och böjde henne mycket, det är ju ingenting dom är vana vid efter att bara ha rört sig på rakt spår i vagn, så stelheten kan man nog räkna med. Jag masserade halsen och bogen mest eftersom hon låste sig i nacken och därför spände ryggen när det blev jobbigt. Du känner hästen bäst och ser säkert vad som gör att han blir stel, så länge han inte haltar eller har någon låsning är det bara att försöka mjuka upp honom med t.ex böjande övningar och sedan massera. Har han blivit riden innan? och i så fall hur länge? Tänk på att allt har sin tid

Sv: Hjälp nån med liknande problem...

Jo då !Ring en häst kotknackare alt massör säkert nån kota,Brukar hända i hagen inget ovanligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 066
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 396
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan! Jag måste fråga om en sak som hände igår med min ponny som blev en riktig obehaglig händelse och undrar om någon har varit med...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: ebaug
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
11 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka