hjälp någon?!?!?

G

gulleplutten

Hej!
Jag har en varblodsvalack som är helt underbar att rida och han älskar att träna (hårt), att utmana sig själv! Har haft honom sen i oktober och jag försöker verkligen utvecklas med honom! :) har några problem som jag skulle vilja få några tips på! :D

1. jag ska nog börja tävla med honom till våren om jag känner att vi kan ofc! men jag vet inte riktigt hur man skall komma dit! har inte tävlat direkt på mer än något km då och då med min andra ponny! vet imprinsivt* inget om vad som händer på tävlingsplatsen i sig! inga intresserade föräldrar heller. :O lite info skulle lugn lite sånna nerver!:bump:

2. fantasi lös som jag är så skulle jag vilja få lite tips om träning metoder i trav! jag blir lätt väldigt o stabil i sitsen och då blir han det också! har börjat träna mycket med vikterna i skritt och hur synen påverkar dem! han är superkänslig!

Tack i förhand!:banana::banana:

Sv: hjälp någon?!?!?

1. Kan tyvärr inte svara på din första fråga, då jag tävlar islandshäst och det är inte riktigt samma sak..

2. Allt du gör i skritt kan du i princip göra i trav.. För att förbättra traven, och få honom att sätta under sig mer är bra att göra mycket tempoväxlingar och övergångar. Gör noga övergångar/tempoväxlingar och se till att hästen lyssnar ordentligt. Mycket trav-halt-trav-halt är jätte bra!

För att förbättra sitsen och balansen, så ta bort sadeln och rid barbacka. Låt hästen trava på lång tygel och jogga, medan du bara fokuserar på din sits och balans. Ta ett mantag i början och tänk på att slappna av! Jag själv gör detta på min 4åring, som blivit riden ca 6månader bara.. Spänner man sig så springer han iväg (då han är ganska känslig), så då måste man slappna av och sitta ordentligt för att han inte ska bli stressad! Lite läskigt första gången, så då kanske nån kan vara med och ha hästen i longerings lina?

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar