Hjälp, min råtta har ett stort djupt sår!!

J

Jeffa

Min råtta Sawyer har fått ett stort och djupt sår typ på insidan av låret eller hur man ska beskirva det...
När han sträcker ut benet så är det som ett runt, långt, djupt sår...
Annars är det liksom som ett sträck och det ser så hemskt ut :(
Han darrar hemskt mycket också så jag vet inte om det har något med det att göra?
Jag har ingen aning om vad han har skärt upp sig på (vilket det ser ut som om han gjort)..
Jag har inspekterat buren noga och hittar inget vasst alls :confused:
Han och hans burkompis har bråkat en del men inte på länge och det var först i dag jag upptäckte såret...tror inte att han hade det i går...kan ju inte vara säker för det syns liksom bara när han sträcker på bakbenet...men då syns det ju rejält åxå....så jag borde sett det då...
Han slickar på såret också...suck...
Jag har satt honom i en transportbur så att han inte klättrar och har sig och "töjer ut" såret ännu mer...å så att jag kan se att han äter och dricker som han ska...och så att inte burkompisen börjar hålla på på såret...
Kan jag fortsätta ha honom i transportburen??
Tänkte åka till veterinären på måndag...frågan är bara...
Syr de såren på sådana små djur?
Biter de inte upp stygnen då?
Eller kan veterinären tvätta och göra rent och ge honom antiinflamatoriskt?
Jag menar så man inte åker dit och dom bara "nej, men sånnt här läker av sig själv"..typ...

Sv: Hjälp, min råtta har ett stort djupt sår!!

Det är så svårt att svara när man inte sett det - hur det sett ut...men råttor självläker riktigt bra är min erfarenhet... mina råttor och gerbiler har varit riktigt sargade och ändå läkt ihop och blivit bra. DU måste ju ändå försöka ta reda på vad han skadat sej på, om det var på nåt i buren eller om de rykt ihop igen...min erfarenhet (iofs av honor) har varit att de gärna ryker ihop igen om de ogillat varann förut, hanar har jag aldrig haft så jag vet inte hur de funkar.

Varför åka på måndag om man är orolig ? Finns väl jour ?

De kan sy på smådjur men inte om det dröjer för länge. Finns krage även till råttor om de biter på de.

Men jag säger som Mynta2, varför vänta tills på måndag? :confused:

Menmen, gör rent såret iaf, koka upp lite saltlösning och gör rent med. (5 ml matlagningssalt i 500 ml kokande vatten, låt svalna innan användning)

Lejonflickan skrev:
Det är så svårt att svara när man inte sett det - hur det sett ut...men råttor självläker riktigt bra är min erfarenhet... mina råttor och gerbiler har varit riktigt sargade och ändå läkt ihop och blivit bra. DU måste ju ändå försöka ta reda på vad han skadat sej på, om det var på nåt i buren eller om de rykt ihop igen...min erfarenhet (iofs av honor) har varit att de gärna ryker ihop igen om de ogillat varann förut, hanar har jag aldrig haft så jag vet inte hur de funkar.

Ja, jag har också sett att sår på råttor läker väldigt snabbt men ingen av dom har någonsin haft ett sånnt här pass djupt sår...
Det kan ha varit att han skadat sig när han varit ute...
Men jag har ju ett fasttejpat hjul i buren och när jag kollade närmare så såg jag en hel del vassa kanter så jag tog ut det direkt utifall.
Men mamma och pappa har kollat och tror att det är dom som rykt i hop...

Mynta2 skrev:
Varför åka på måndag om man är orolig ? Finns väl jour ?

Ja, man kunde i alla fall inte boka tid i helgen för att dom inte har öppet så inte vet jag...

Men han äter och dricker och såret håller på att läka verkar det som!
Det såg mycket mindre ut i dag och jag hoppas att det inte är inbillning!!

Jeffa skrev:
Ja, man kunde i alla fall inte boka tid i helgen för att dom inte har öppet så inte vet jag...

Men han äter och dricker och såret håller på att läka verkar det som!
Det såg mycket mindre ut i dag och jag hoppas att det inte är inbillning!!

gott att det läker - var glad för att det inte är varmt just nu!
Här finns ingen jour inom 8 mils radie, så blir djuren sjuka på helger så är det ett - problem.....

HÅLLER TUMMAR!

Hur går det med sjuklingen??????? :crazy:

Lejonflickan skrev:
Hur går det med sjuklingen??????? :crazy:

Det går jätte - bra :)
Redan efter någon dag så såg vi att det läkte otroligt fort och nu är han typ helt läkt, bara tappat lite päls där som är på väg tillbaka!
Så råttor har en otrolig läkningsförmåga har jag lärt mig nu!
Jag trodde aldrig att såret skulle läka och så snabbt!!

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag tänkte göra en tråd om min häst som jag hittade i hagen med ett stort djupt sår som senare visade sig vara ett brutet...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
16 725
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar