Hjälp, min nya häst e halt!

B

**BORTTAGEN**

Hej på er, jag visste inte var jag skulle vända mig, så jag loggade in mig här och hoppas på era tips och råd. Köpte en häst för en vecka sedan... Hon är en varmblodstravare som tagits ur travet pga en svårläkt skade på hö bak. Skadan sitter på skenbenet och säljaren var noga med att poängtera att den var ytlig. Jag fick stå för vet. bes. själv och han kom fram till att hon var u.a i alla gångarter men visade tvågradig hälta på hö bak vid böjprov. Det tyckte jag var ok då även han sa att skadan var ytlig. Men hon behövde också raspa tänderna villket vet inte gjorde då han var ut, så jag fick ta ut vet igen idag och det visar sig att hon markerar på hö bak och är dessutom mer halt vid böjprovet.... kotsenan är dessutom förtjockad på samma ben. Inte kan väl det komma över natten? Ska jag behöva bet denna usla veterinär 1500kr för en helt sjuk bedömning? Vad har jag för rättigheter? Hur hjälper man en häst som har "knakiga" leder bäst? Snälla hjälp mig. Vill så gärna behålla henne för hon är en häst med ett OTROLIGT psyke, har verkligt aldrig varit med om hen bättre häst i det avseendet! :bow: Tackar för alla svar jag kan få!

Vad gäller rättigheter tror jag inte att du har några.När du köpte hästen så visste du att hon var så pass skadad att hon fick tas ur tävlingsverksamhet. Du har dessutom gjort en veterinärbesiktning som visade att hästen efter böjprov var 2 grader halt på det skadade benet. Att hästen är mer halt nu, en vecka senare, behöver inte betyda att veterinären gjort en felaktig bedömning eftersom man vid ett böjprov bara kan avgöra dagsformen. Något kan ju ha tillstött sedan dess. Det blir iallafall svårt för dig att bevisa.

Vad gäller hästen så bör du ju kunna få en diagnos.
En ytlig skada? Sitter den i huden!? Om senorna är involverade kan man inte avgöra allvarlighetsgraden utan att göra en ultraljudsundersökning. Hältan behöver ju inte heller bero på skadan på skenbenet, en ökning av hälta efter böjprov tyder snarare på en reaktion från någon led.

Vad menar du med kotsenan? Det finns böjsenor och det finns kotsenskida, någon kotsena har jag inte hört talas om.

Vilken tråkig sits!

Usch vad tråkigt! :(

Samma med min häst, oturligt nog. Vi upptäckte att han var halt när vi hade haft honom i en vecka drygt...
men det är en annann historia..

Om det är en ytlig skada så kan väl hästen mycket väl markera vid böjprov. Men det kan också vara någonting värre.
Att hon är 2-gradigt halt även en vecka efter kan ju bero på den skadan som säljaren berättat om.

Det där med kotsenan ska jag inte uttala mig om, för jag kan inte sånt....

men om jag vore du så skulle jag vänta ett tag och se om skadan inte är så allvarlig, eftersom du verkligen tycks gilla hästen. Ge den en chans!
Du har ju "tyvärr" redan köpt hästen och besiktat den, så det är inte så mycket att göra åt...Man kan aldrig vara nog säker.. Min häst var både röntgad och besiktd U.a.. :crazy:
Prata också med vet. och säljaren..
Men jag tror tyvärr att du blir tvungen att betala veterinären. Fick jag göra när vet. kollade min häst och sa att han inte var halt...fast han i själva verket var det.

LYCKA TILL!

Om en skada nu är "ytlig" ska man nog fråga sig varför den är så svårläkt. Dessutom - du har besiktat hästen och fått konstaterat att den är 2-gradigt halt och ändå accepterat köpet. Jag tror tyvärr inte att du har så mycket att komma med även om hästen nu är mer halt.

Veterinären har ju inte heller gjort nåt fel vad jag kan se, de kan bara bedöma dagsformen. Varför raspades inte tänderna om du nu bett om det? Vid hästköp står det köparen fritt att välja vet. och det är lämpligt att välja en man har förtroende för.

De som hade min ponny innan hade ungefär samma problem, fast hon va inte halt innan dom köpte henne utan var det när dom hade fått hem henne. Men dom lät henne gå på behandling i 1 1/2 år, och nu är hon så gott som frisk. Anledningen till att dom hade kvar henne var att hon var så otroligt trevlig och snäll...hon har dock böjprovsreaktion på ena frambenet, men det hindrar inte henne på något sätt(i år har hon gått lätt fält, La hopp och dressyr)...Kan du inte försöka leta på nån BRA veterinär som kan behandla(min ponny åkte dom från eksjö till helsingborg för behandling av en BRA vet.)....Lycka till

2 gradig hälta är mycket.
Att du ändå köpte hästen är för mig förvånande.

Om jag vore du så skulle jag åka in till klinik med hästen för en grundlig genomgång, kanske med ultraljud på senorna samt röntgen.

Detta är ett ganska typiskt problem när man tror att man får tag i en häst billigt.
Då blir veterinärreäkningarna desto högre.

Inte mkt du har att komma med du har själv besiktigat hästen innan köp och var medveten om att hon var halt. Tänker säljaren skrattar åt dig nu... :crazy:

Man kan verkligen inte lita på nån!!

Förtjockat kotsenben!? Nä!! :)

Ang att veterinären inte raspar tänderna samma dag - en grundlig munhåleundersökning och tandraspning eventuellt inklusive sedering kan ta allt från en halvtimme och uppåt. Man får väl anta att veterinären hade andra patienter inbokade samma dag och eftersom tandraspning inte ingår i besiktning så var det väl helt naturligt att ta det en annan dag?

Finns det en kotbenssenskida borde det finnas en sena i den också eller hur ?
Senor som skadas,med fibrer som brusit, blir ofta uppdrivna av kroppens eget försök att läka.

Vadå eller hur!? :) Ja, om det hade funnits en kotsenbenskida hade det kanske också funnits en kotbensena, men nu finns ju varken det ena eller det andra, så vadå!? :confused:

Jag kan tänka mig att det är någon av böjsenorna eller möjligen kotsenskidan som avses med "kotsena", men eftersom jag inte säkert vet vilket bad jag tjejen med den halta hästen förtydliga sig.

Ytliga och djupa böjsenan löper i kotsenskidan. En fyllnad i denna är inte synonymt med en senskada.

Sv: Hjälp, min nya häst e halt!

Vila, vila och åter vila det brukar vara det enda som hjälper ge det tid, kan ta flera månader, har man för brottom är risken stor att skadan går upp igen. Jag hade lagt ridningen på hyllan den närmaste tiden, gått på promenader med hästen, tömkört ut i skog/väg (absolut inget arbete på volt) så att hästen får röra på sig endel ändå med lite variation kanske lite ledarskaps övningar. Tänk bara på att det inte är allt för knöligt där ni ska ta er fram. Rådfråga din veterinär om vad han/hon tror om hästens framtidsutsikter. Men då du redan har köpt hästen trots skada, så är det bara att försöka göra bästa möjliga av situationen.

Sv: Hjälp, min nya häst e halt!

Jag kan inte rå för det men jag tror den här tråden måste vara på skoj, eller?

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 555
Senast: Liten
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 471
Senast: Kalle_
·
S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 301
Senast: Angelique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)