Hjälp, min lilla ett-åring har ont!

Sv: Hjälp, min lilla ett-åring har ont!

Finadyne, ett annat nsaid preparat som inte har livslång karens.

Cactuz, va skönt att det har blivit bättre med din häst. Jag tycker som de flesta att när du orkar ska du ta tag i kiropraktorn... Tycker att det är vedervärdigt att en kiropraktor gör så här. Samtidigt kan det bli en lång och dyr process att begära tillbaka de pengar du har lagt ut på behandling efteråt. Han ingick i en grupp? Kontakta dem och länstyrelsen för det är nog LS som utfärdar deras leg. Jag hade nöjt mig med att se till att han får en reprimand och blir upplyst om att han har begått ett fel så han inte gör det igen. Som läkare kan man inte bara gå på folk och säga: men du verkar sjuk, dig behandliar vi. Patienter måste be om hjälp... Tack för att du delar med din historia! Jag hade nog tagit ut en bio light behandlare... Lite dyrt men alla jag känner som använt sig av det har fått snabba resultat. Första besöket kostar lite mer eftersom de plåtar med värmekamera för att se hur det ser ut. Sen kostar en behandling ca 500:-/gång. Det har visat sig effektivt på kotledsinflammationer.

/cj

Kollat upp saken! :)

Skillnaden är lag och förbundets regler... Enligt Alternativ behandlar förbund få du inte behandla hästar under 2-år... Gör du det frångår du avtalet med förbund och försäkringsbolag... Vilket gör att du gör dig skyldig till "Felbehandlig" och i slutändan kan det vara så att din ansvarförsäkring inte gäller!

Tack Seejii för ett bra tips! Ska genast kolla upp det med vet. (om han tycker det är ok) och som sagt, kosta vad det kosta vill.

Lovar att hålla alla er snälla mäniskor här på buke uppdaterade om vad som händer min lilla häst.

Undrar oxå varför man tar ut en kiropraktor till en så ung häst utan att först konsultera veterinär om nått är galet. Har alltid hört att kiropraktorer inte ska behandla unga djur men jag kanske har fel.

peter_lundin skrev:
Nej länsstyrelsen utfärdar inga leg för alternativbehandlare.
PL

Ber om ursäkt, jag menade Socialstyrelsen!
/cj

Snälla alla läsa gärna inlägget, HELA, innan ni skriver era inlägg. Arabia jag svarar dig som jag också svarat trassel. Suck!!!!

Jag tog inte ut kiropraktorn för att det var något fel på min häst. Hon var en helt fungerande och frisk individ (trodde jag iallefall) När kiropraktorn kom till stallet så behandlade han tre andra hästar och när han fick syn på min häst kommenterade han att hon var ju riktigt fin. Vi pratade lite och jag sa att det kommer nog att bli en riktig trevlig dressyrhäst en dag. Talade dock om att hon hade bättre rörelser bak än fram men att hon dock var i en växtperiod. Han talade då om att hästar kunde ha födselskador och att min häst var "trång" över manken. Han sa att det var en relativt lätt manipulation som skulle till för att "fixa" detta.....

Härligt att hon verkar vara på bättringsvägen, att klinikbesöket var lite positivt iaf!

Jag hejjar på er ;)

peter_lundin skrev:
Inte dom heller, när det gäller djur finns det inget sådant.
PL

Jo... Socialstyrelsen utfärdar leg för kiropraktorer på humansidan.
Det är det legget som dras in vid problem. Så får man problem som Kactuz, kan man kontakta dem för kontroll om han har ett leg.
Det finns en hästkiropraktik utbildning i USA, men bara den ger inget leg, utan ett diplom.

Om kiropraktorn ev har ett humanleg torde detta knappast påverkas av vad han hittar på med hästar.
Som jag sagt vi har ingen autorisation av något slag för några alternativbehandlare på djur i sverige o därför går det inte att komma åt dem den vägen.
Ev genom deras egna organisationer.
PL

peter_lundin skrev:
Om kiropraktorn ev har ett humanleg torde detta knappast påverkas av vad han hittar på med hästar.
Som jag sagt vi har ingen autorisation av något slag för några alternativbehandlare på djur i sverige o därför går det inte att komma åt dem den vägen.
Ev genom deras egna organisationer.
PL
Som jag skrev tidigare... ;)

Inlägget var inte till dig utan till seejii som inte verkar förstått det här än.
Så jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg.
PL

njae.... Jag håller med dig delvis... men är det så att man kvacksalvat på djur, så KAN faktiskt legget ryka... Men hur många gånger har man inte hört hur Läkare felbehandlar patienter och dom DÖR, och inte fan blir de av med legget, bara lite luggade i örat.
Så det ska nog till med massa för att en kiro blir av med legget för en felbehandling på häst... Sorgligt och skrämmande... Jag hade tur med min häst kiro då jag hade en för ca 10 år sedan. Han trollade 3 gånger och jag fick instruktioner om vad som gällde. Hästen blev bra. Han var utbildad i USA. Han är fortfarande verksam!
/cj

peter_lundin skrev:
Inlägget var inte till dig utan till seejii som inte verkar förstått det här än.
Så jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg.
PL
Jag har tydligen inte heller förstått detta än.. :smirk:
Men jag skrev att jag förklarade hur det låg till ovan... som svar till både dig och övriga!
thk.gif

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka