Sv: Hjälp, min lilla ett-åring har ont!
Hej alla, nu ska ni få lite mer information om min häst. Är lite lugnare idag.
Jag tog inte ut kiropraktorn för att det var något fel på min häst. Hon var en helt fungerande och frisk individ (trodde jag iallefall) När kiropraktorn kom till stallet så behandlade han tre andra hästar och när han fick syn på min häst kommenterade han att hon var ju riktigt fin. Vi pratade lite och jag sa att det kommer nog att bli en riktig trevlig dressyrhäst en dag. Talade dock om att hon hade bättre rörelser bak än fram men att hon dock var i en växtperiod. Han talade då om att hästar kunde ha födselskador och att min häst var "trång" över manken. Han sa att det var en relativt lätt manipulation som skulle till för att "fixa" detta.....
Och på den vägen är det. Jag åker alltid såfort det är något med rörelseapparaten. (bra med tillgång till röntgen) Annars vid enkla saker som styng och vaccination så får lokala vet komma. Jag anklags alltid för att jag tillkallar vet för fort på stallet där jag står, men jag anser ju fortare jag tar det desto lättare kan vi fixa problemen. Att jag tillät kiropraktorn till att behandla min häst som han inte var där för att behandla berorpå att jag litade på denna person då han har ett gott rykte och finns att hitta info om på nätet.
Till er alla, hon har stått på smärtlindring men den var ej effektiv tyckte jag, Quadrisol. Nu har hon fått Metacalm i 10 dagar i en dos av 16ml per dag.
Till dagens klinikresultat. Vet tyckte att hon var lite bättre, dock så har hon fortfarande mycket problem i halskotepelaren. Man kan inte se en rotation i halskotepelaren om du inte tar en digitalröntgen eller en vanlig rakt uppe ifrån! Har inte sagt att vet tror det var en rotation tidigare utan det är vad kiropraktorn sagt. Vet tror också att problemet sitter i atlas eller runt det. Ev en fasettledsinflamation. Hon har minskad muskelmassa kring ligamenten som fäster skallbasen till atlas på vänster sida även musklaturen kring atlas är mindre. Hon har fortfarand kvar kotledsinflamationen men den är dock bättre. Har lite bättre huvudställning, inte lika låg utan nacke till manke. Så hela hennes vänstra halssida har inflamationer kvar. Först ska vi ge henne tid att bli av med inflamationen, och det tar tid med en sådanhär skada.
Boxvila i 10 dagar till sedan blir det sjukhage och korta promenader som succesivt ökas på. Om fem veckor är det dags med en siktröntgen, då kan vi få mer klarhet hur det är med atlas och hur den har roterat/om den har roterat.
Så till er som vill prova en kiropraktor gör inte det utan undersökning på klinik och en vets inrådan. Dessutom ska man inte manipulera hästar under två år, det vet jag nu men vad hjälper det mig nu??
Vet tror dock att min lilla häst har en god chans att bli frisk igen, men det kommer att ta mycket lång tid och mycket pengar.
Och medlet jag sökte var inte speciellt intressant. Innehöll inget revolutionerande och det bestod inte av några undergörande substanser. Inte farligt eller dåligt, bara inte värt de pengarna. Hoppas denna tråd och att jag delat av mig av mina erferenheter gör så att ni tänker till innan ni gör något. En kiropraktor kan göra underverk, dock ska han göra det på sjuka hästar där vet rekomenderat att prova en sådan.