Hjälp, min lilla ett-åring har ont!

Sv: Hjälp, min lilla ett-åring har ont!

Usch vad hemsk, stackars Kactuz (och stackars dig)! :cry:
Skriv och berätta hur det gick på vet.besöket, jag tänker på er!
*håller alla tummar*

Kactuz skrev:
(Vet. vill ju ej ge butta om jag måste avliva henne om ett halvår :cry: )

Hur resonerar denna veterinär? Ur djurskyddssynpunkt anser jag att han/hon är skyldig att lindra hästens smärta nu med hjälp av medicin! Vad som händer om ett halvår är helt irrelevant! Du har ju inte fött upp din häst som "köttdjur", eller hur. Stå på dig och KRÄV butta!

Är dessutom nyfiken på vad som fick dig att ta ut kiropraktor till hästen från första början. Plus att jag också är tveksam till att manipulera så unga hästar. Om problemen uppstod i anslutning till manipulationen bör det väl vara den som orsakat problemen?? Tycker synd om din häst! Lycka till! /Mayara

Det är precis såhär det kan gå om man tar ut kiropraktor el. dyl. innan vet. har fått titta på hästen! Stackars dig, det är hemskt då djuren inte kan prata. De är snälla nog att visa ATT de har ont, men ibland är det svårt att hitta VAR de har ont...
Lycka till och jag hoppas att hon blir frisk! Hon har ju hela livet framför sig!
//Z

Jag har missat anledningen (möjligen läst dåligt) till att du tog ut kiropraktorn till åringen? Var hästen skadad innan h*n kom?

Jag reagerade också mot att en kiropraktor behandlade en så ung individ.

Otäckt och olyckligt är det ju verkligen.

Nej fy! Stackars dig och din lilla häst! :cry:

Jag tycker det verkar som att det är kiropraktorn som har ställt till det för din häst. Jag har inget tips men om jag vore du skulle jag klämma åt kiropraktorn ordentligt. Din mening var att hästen skulle må bättre inte jättemycket sämre.

Hoppas din lilla häst blir bättre!

Ps: Hur går "svanstricket" till? Ds :confused:

Tycker väl inte att man skall bekymra sig för mkt om livstidskarensen på butta, det gör inte försäkringsbolagen, samtidigt har nogu de modena NSAID-preparaten en bättre antiinflammatorisk effekt även om butta ibland anse vara mer smärtlindrande. Ingen riktigt jämförande dokumentation finns såvitt jag vet.
För en massa år sen hade man ett antal dödliga blodbildsrubbningar på ponnier som fått butta en längre tid. Man har avregistrerat butta på folk, trots att det fungerade bra på vissa reumatiker där inget annat fungerade, just pga farliga biverkningar.
PL

Hej alla, nu ska ni få lite mer information om min häst. Är lite lugnare idag. :o

Jag tog inte ut kiropraktorn för att det var något fel på min häst. Hon var en helt fungerande och frisk individ (trodde jag iallefall) När kiropraktorn kom till stallet så behandlade han tre andra hästar och när han fick syn på min häst kommenterade han att hon var ju riktigt fin. Vi pratade lite och jag sa att det kommer nog att bli en riktig trevlig dressyrhäst en dag. Talade dock om att hon hade bättre rörelser bak än fram men att hon dock var i en växtperiod. Han talade då om att hästar kunde ha födselskador och att min häst var "trång" över manken. Han sa att det var en relativt lätt manipulation som skulle till för att "fixa" detta..... :crazy:

Och på den vägen är det. Jag åker alltid såfort det är något med rörelseapparaten. (bra med tillgång till röntgen) Annars vid enkla saker som styng och vaccination så får lokala vet komma. Jag anklags alltid för att jag tillkallar vet för fort på stallet där jag står, men jag anser ju fortare jag tar det desto lättare kan vi fixa problemen. Att jag tillät kiropraktorn till att behandla min häst som han inte var där för att behandla berorpå att jag litade på denna person då han har ett gott rykte och finns att hitta info om på nätet.

Till er alla, hon har stått på smärtlindring men den var ej effektiv tyckte jag, Quadrisol. Nu har hon fått Metacalm i 10 dagar i en dos av 16ml per dag.

Till dagens klinikresultat. Vet tyckte att hon var lite bättre, dock så har hon fortfarande mycket problem i halskotepelaren. Man kan inte se en rotation i halskotepelaren om du inte tar en digitalröntgen eller en vanlig rakt uppe ifrån! Har inte sagt att vet tror det var en rotation tidigare utan det är vad kiropraktorn sagt. Vet tror också att problemet sitter i atlas eller runt det. Ev en fasettledsinflamation. Hon har minskad muskelmassa kring ligamenten som fäster skallbasen till atlas på vänster sida även musklaturen kring atlas är mindre. Hon har fortfarand kvar kotledsinflamationen men den är dock bättre. Har lite bättre huvudställning, inte lika låg utan nacke till manke. Så hela hennes vänstra halssida har inflamationer kvar. Först ska vi ge henne tid att bli av med inflamationen, och det tar tid med en sådanhär skada.

Boxvila i 10 dagar till sedan blir det sjukhage och korta promenader som succesivt ökas på. Om fem veckor är det dags med en siktröntgen, då kan vi få mer klarhet hur det är med atlas och hur den har roterat/om den har roterat.

Så till er som vill prova en kiropraktor gör inte det utan undersökning på klinik och en vets inrådan. Dessutom ska man inte manipulera hästar under två år, det vet jag nu men vad hjälper det mig nu?? :confused: Vet tror dock att min lilla häst har en god chans att bli frisk igen, men det kommer att ta mycket lång tid och mycket pengar. :crazy: Och medlet jag sökte var inte speciellt intressant. Innehöll inget revolutionerande och det bestod inte av några undergörande substanser. Inte farligt eller dåligt, bara inte värt de pengarna. Hoppas denna tråd och att jag delat av mig av mina erferenheter gör så att ni tänker till innan ni gör något. En kiropraktor kan göra underverk, dock ska han göra det på sjuka hästar där vet rekomenderat att prova en sådan.

Senast ändrad av en moderator:

Vilka av NSAID preparaten tycker du funkat bra mot inflamationer? Vet hävdar att Metacalmen ska fungera ungefär som butta, är det så?

Trevligt att hon verkar bättre. Som jag upplevde att du menade med en rotation frammåt uppåt borde det synts på en sidobild. Kiropraktorn verkar helt klart varit ute o cyklat "trång över manken" ! Hoppas du tänker begära ersättning för dina kostnader.
Det här preparatet som han ansåg bättre än NSAID vad innehöll det egentligen?
PL

B3 vitaminer, något som kallades tissue salt, enligt vet inte existernade, utan det finns olika typer av salter och vissa är bättre för hästen, e-vitaminer, örter liknande djävulskol, calcium och lite andra vanliga mineraler. Slängde broschyren efter att han kollat på den och sagt är det är som att kasta pengar i sjön... :smirk:

Kactuz skrev:
Detta är en välrenomerad kiropraktor, ingår i hästkirogruppen, han tycker absolut man kan behandla en 1,5-åring. i och med att han är så välkänd och använd så litade jag förståss på honom. Han hävdar att det är en förlossningsskada som framkom då han manipulerade henne?! :crazy:

Spelar ingen roll vad han tycker och tror! :mad:
Han FÅR inte behandla en häst med kiropraktik om hästen är under 2 år! På människa gäller detsamma, inte under 8 år!!

Men hur och vart får man reda på det? Finns det någon lag som säger det? Nu vet jag att man inte får /bör göra det på unga individer som växer. Jag menar inget illa med detta inlägg, tycker som dig. Dock tror jag att det är viktigt att informera att detta sker och att det är enligt honom vedertagen forskning kring att hästar föds med "skador" som bör behandlas relativt tidigt då de är lättare att "rätta".

Sammarbete med alternativare och vet växer mer och mer, vilket jag tror är en god kombination. Men en lag/gemensamma förhållningsregler och riktig svensk hästinriktad utbildning kring både kiropraktorer och även hästtandläkare är ett måste för att man inte ska råka ut för sådana problem som jag gjort. Hoppas att det snart blir verklighet. :idea:

Hittade lagtexten här och den gäller bara för människor. Mig veterligt finns det INGEN lag som gäller både människor och djur.

Kactuz skrev:
Vet hävdar att Metacalmen ska fungera ungefär som butta, är det så?

Vad jag vet så är Metacam för hästar ganska nytt, så jag vet inte hur utvärderat det är ännu. Användningsområdet är samma som för butta, tror inte att det finns några större skillnader egentligen.

På hund har jag använt Metacam i flera år och det fungerar bra. Ska bli intressant att se hur det fungerar på häst, det är ju iallafall betydligt smakligare för djuren än butta. :crazy:

Svanstricket använder man för att se om det är nåt neurologiskt och kolla hur hästen ordnar upp benen efter att man drar i svansen rätt hårt i skritt (sidledes) för att dra den ur balans. hade en åring som en dag gick lite konstigt i hagen, tog in honom, undersäkte och utredning och fick avliva honom efter 2 veckor...det var riktigt obehagligt att se hur bakkärran inte alls hängde med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka