Hjälp!! Min häst vill vara blondin

JustInCase

Trådstartare
Hej!

Jag har en skimmel och har ett litet problem med henne. Hon envisas med att färga sin svans blond. Varje dag när jag kommer till stallet har hon gjort det igen. Alltså svansen är blond. Hur ska jag göra för att lösa det problemet? Jag vill att svansen är vit. Hon tonar den inte så att det går att tvätta bort. Färgen sitter fast bra. Är det någon som känner igen sig i problemet? Vad gör ni för att ha fin färg på era skimlars svansar?
Tacksam för många tips och idéer! :confused:

Sv: Hjälp!! Min häst vill vara blondin

Vad i hela friden pratar du om ? Skriv så man förstår, jag fattar ingenting av ditt inlägg...

Mynta2 skrev:
Vad i hela friden pratar du om ? Skriv så man förstår, jag fattar ingenting av ditt inlägg...

Jag misstänker att det det klagas på är att skimmelsvansar blir gula (blonda) istället för vita?

Precis. Hästens svans går inte att få vit igen. Jag har provat allt. Vad fungerar??? Klorin har jag hört att det ska hjälpa, men det känns inte så bra att använda. Hur gör ni andra??? Det är inte så kul att komma med en gul svans på tävling.

Tar också tacksamt emot tips i samma ärende. Gul svans, gräsfläckar på knäna Falu rödfärg på öron och rumpa samt lera på resten av kroppen! Förstår varför jag lovade mig själv en gång att aldrig köpa en skimmel... Måste glömt det nån gång däremellan. Någon sa att skimmlar försöker kamoflera sig för att bättre smälta in i miljön. Alltså måste det bli bättre när snön kommer?! Ursäkta att jag snyltar lite på din tråd.

Jag provade med gul såpa och det blev faktiskt lite bättre, men det blev inte helt bra.
Jag har tacksamt nog inga problem med den övriga kroppen förutom vissa få undantagsdagar. Finns ett shampoo som jag köpte en gång för skimlar, men det är väldigt dyrt, kostade över 100:- för en liten flaska. Det måste ju finnas något annat än det... Hästen och svansen hade sin naturliga färg efter en tvätt med det.
Fick svansen ren en gång för länge sedan utan det shampoot. Gjorde sedan en fläta och lät den sitta kvar. Då håller den sig ren. Det är ett bra tips om man inte har mycket träd och sånt som hästen kan fastna i ute i hagen. Dessutom är det lätt att borsta den sedan.

Kol? Hur skulle man göra då?

Några tips:

YES diskmedel. Tvätta svansen som du skulle med vanligt shampoo. Skölj NOGA. Ha i pälsglans medan svansen fortfarande är blöt.

Tvätta med vilket shampoo som helst. Skölj noga. Ta en hink med utblandad jodopax (samma spädning som för sårvård, står på flaskan) och doppa svansen i det sista du gör. Skölj inte av. Låt torka. OBS Svansen ser guuuul ut när den torkar, men härda bara ut, den blir vit när den är torr. Pälsglans när den är torr.

Horsewise torrshampoo. Dyrt men effektivt. Spraya på ordentligt, massera in/gnugga in det ordentligt i svansen. Torka av det värsta skummet med en handduk och ta sen en rykt borste och borsta slinga för slinga, varva med att torka av med ren handduk. Fluffa upp svansen och borsta igenom flera ggr under tiden den torkar. Lite för tidsödande på väldigt tjocka svansar dock. Pälsglans när den är torr.

Pälsglans en gång i veckan sedan hjälper också till.

Som Alexandra skrev, Yes diskmedel är super, sen pälsglans(rikligt) för att skiten ska"rinna" av. Fäster inte lika lätt då.
Sen, till typ finare tillfällen (fast det är också dyrt), gå till frisören och köp schampoo för slingat och blonderat hår (platinablont- brukar vara lila). Funkar kanon bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 299
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka