Hjälp, min häst vill inte komma in.

Sv: Hjälp, min häst vill inte komma in.

Tassetass skrev:
Nog har du råd att missa ridningen en eller två gånger, hästen måste ju ha vilodag någon dag.

murt: Det där funkar om hagen är väldigt liten och om hästen är hyfsat ranglåg. Är det en stor hage kan hästen springa bort och hinna beta, rulla sig och skita innan du hunnit tvärsöver hagen. Är det en ranghög häst finns det dessutom risk att du åker på däng tillbaka. Enskilda övningar kan aldrig ge en ledarskapet och att på det sätt du beskriver trötta ut hästen gör inte mer än att det döljer symtomen för problemet, nämligen att hästen tycker att du är en astrist prick.

:bow:

Jag vill se den person som kommer å jagar mina hästar i mna hagar.
Finns det ngn med superkondis och då i högt löptempo?? :angel:
Välkommen å jaga hästar hos mig,de har bara 3,5 ha mkt kuperad hage... *sss*
Det är sällan ett sånt problem dyker upp i små hagar då hagarna brukar bli rätt trista redan efter ett par timmar å då vill hästarna gärna komma å få bli aktiverade.
Mina har fått stanna ute en natt då och då,jag jagar inte,å hämtar inte heller,de ska komma på vissling.
Efter 2 utenätter i vintras så kommer de så snällt i full galopp när jag visslar.De vill ju åtminstone ha sin mat som ligger inne å väntar. ;)

Jag tycker INTE att det är förenat med god djurhållning att låta en häst vara utan vatten o foder i 48 timmar! Kan du inte få in din häst på annat sätt så kanske du ska skaffa en moped istället som bara är att rulla in. Hästen kommer inte till dig för att den vill det o för att du är en god ledare utan för att den är hungrig o törstig.
Snälla rara säg att du skojar!!
Ponnymorsan

Stor hage brukar inte vara något problem då hästar som gör så här aldrig sticker särskilt långt bort. Det gäller att ha dem under drivning så att de inte får vara ifred att rulla sig o beta osv. Jag har ingen bra kondis men det fungerar ändå ganska bra.
Annars verkar blåsrör vara en god ide, som någon föreslog.
Ponnymorsan

:rofl:
Vet du hur stor en 3,5 ha kuperad hage är??????????

Typ så här..Delen till vänster upp emot ladan och skogen..
vinterhagen200425.jpg

Och så fortsättning på hagen..
vinterhagenigen200426.jpg

Och resten av hagen har jag inte foto på..
Men välkommen å springa hos mig,själv går jag in och tar en kopp kaffe istället och kollar då och då om de vill komma in,annars får de stå ute en natt då och då och den enda mat de då får,är det de isåfall har lämnat själva.Vatten finns i hagarna.
Och ve å fasa..
Tänk att djurskyddsinpsektören i min kommun vet om detta ;)

Ja, tack! Jag vet hur stort det är. Min egen hage är dryga 3 hektar. Vinterhagen alltså. Allt är relativt...
Vad menar du med djurskyddsinspektören??
Ponnymorsan

HAHAHA ! måste bara berätta om en gång när jag skulle få in en falabella i världens största hage. Den här falabellan var ung och hade kanske blivit intagen ett par gången i hela sitt liv.

Mitt jobb var ju att få in den .. Jag gick efter hästen i kanske 1 timma, i lera och gegg , fy vad frustrerande men jag fortsatte.
Men när den ca 1 timmen gått klarade jag inte av det mer. Jag satte mej på en stock och börja böla , HAHAHA :D för vi hade så bråttom och alla väntade på mej uppe vid stallet. Men iaf jag satt där på min stock och böla i fem minuter, och sedan kom hästen till mej :o

Han undrade väl varför flickan på stocken gjorde sådana konstiga ljud, och varför det rann vatten ner för hennes kinder ;) , eller så var han väl bara nyfiken, men efter de följde han snällt med in

Att jag,med inspektörns vetskap har lämnat mina hästar ute en natt vid "trassel",hon har självt gjort detsamma.. ;)

Visst kan man lämna en häst ute en natt vid trassel, men jag tycker INTE att det är försvarbart att ta bort foder o vatten i 48 timmar.
Hästen begriper absolut inte den sortens bestraffning och att tro att den skulle komma för att den är rädd att bli lämnad igen är barockt. Snarare för att den är vråltörstig.
Men.. somliga har egendomliga metoder! (Inte menat till amkm)
Ponnymorsan

Näe,vattnet får de behålla,men i mina hagar fodras det endast på morgonen,resten äter de inne,kommer de inte så får de vara utan tills de kommer,så enkelt är det.och nog 17 lär de sig.
I vintras har mina hästar varit ute 1 natt,efetr det inget trassel alls,de kommer fortfarande omgående när jag busvisslar

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar