Hjälp, min häst vill inte komma in.

Sv: Hjälp, min häst vill inte komma in.

Adnoc skrev:
Tack för alla snabba svar...
Tyvärr så kan jag inte bara vänta på att hon ska vilja komma in, måste hinna rida innan det blir mörkt. Flyttade till detta stall för ca 2 mån sen, i förra stallet gick hästarna bara ute från 11-16, i detta stall går de ut vid 06.30 och jag brukar ta in henne vid 18 (de andra 2 vid 19), så hon har ju varit ute hela dagen, men ändå "dummar" hon sig...
Vad är klickerträning?

Klickerträning är något som används mycket inom hunddressyr, gå in på hundforumet och sök :idea:
Det går ut på att man lär hästen att tolka ett klick från en speciell klicker som en belöning... äh, jag kan ju inte själv det där. Hör med folk på hundforumet så kan de säkert hjälpa dig att hitta någon som kan hjälpa dig, det behöver inte vara någon hästkunnig egentligen.
Det tog inte mycket träning för mina bekanta att få hästen att bli jättelätt att ta in, de har testat allt det där com du får råd om här ovan: driva bort henne, lämna henne ensam, alla möjliga ledarskapsövningar, mutor och godis... I slutänden handlar det om att hon värdesätter sin frihet högre än mat och sällskap. Att driva bort en häst funkar bara om den VILL vara med, men om den hellre är utanför flocken och fri...ja, då funkar det inte att driva bort dem.

Och jag har provat med envist russ i stooor hage. Det funkade skitbra. Men oj vad jag fick motion. :bump: Det tog ungefär en dag men sen kom han springande o ville in.
Om man börjar med detta så får man inte avbryta. Ta med mat, fika osv o gå inte därifrån. När hästen låter sig fångas första gången, klappa bara o gå därifrån och fika en liten stund utanför hagen. Börja sedan om. Det brukar vara halveringstid på detta. Nästa gång kommer hästen på halva tiden. Klappa och släpp i väg. Fika. Osv, osv. Tar tid men fungerar. Till sist kommer hästen fram till dig utan att du behöver förfölja den. Det är bra om du kan slippa ha distraherande hästkompisar i hagen som kanske tycker att du är den roligaste grejen sedan fotbollen...
Som någon annan så vist skrev måste du sedan träna ledarskap utanför hagen annars så är jobbet bortkastat.
Ponnymorsan

jag skulle satsa på att göra roliga saker med hästen, inte bara rida varje dag.
Promenader, löslongering, bus, mycket gos, ni måste bli kompisar, hästen ska komma till dig inte springa ifrån dig, gör den det så är det ngt som är väldigt fel i kopmunikationen mellan er.
Min häst lyfter huvudet så fort hon hör mig komma traskandes o går ner till staketet sen står hon där o väntar på mig, lilla bumsan :love:
Hon älskar sin hage, små travar brevid mig när vi går tillbaka efter "jobbet" men hon tycker mer om mig :p

Jag tycker att du ska gå efter henne tills du får fatt på henne (vet hur det känns att inte ha tid ) . Och varje gång du fått in henne så ger du henne ett äpple eller en belöning för att visa att det är rätt.
Efter några gånger kommer hon stå vid grinden för att vänta, vill ju så gärna ha sitt äpple ! :rofl: :rofl:

Efter ett tag kan du kanske sluta med de, och då fortsätter hon nog att komma in ! :smirk:

Vaddå ridhäst, tror du vi andra här håller på med simträning eller...
Som någon annan skrev, du får väl prioritera bort ridningen EN gång eller kanske två för att få det att fungera långsiktigt. Jag skrev högre upp om en av de längsta dagarna i mitt liv:angel: när min häst kom på att man helt enkelt kan låta bli att bli fångad om man vill... Jag är minsann också ryttare med ridhästar upp till interantionell nivå i stallet, rider minsann inte allihopa 365 dagar om året.... Det e ju såklart bara att välja, stå du där o hoppas på att hästen kommer om du vill, eller gör något åt det....;)

Adnoc skrev:
Tack för alla tips! Det där med att låta henne vara ute funkar inte alls, beror väl på vad man har för syfte med sin häst, min är en ridhäst och ska ridas, kan således inte bara gå i hagen jämt bara för att hon själv vill det. Självklart har hon vilodagar och då får hon vara ute tills de andra går in.Visst ska man se saker ur hästens perspektiv, men det är ju lite som ett förhållande, man får ge & ta helt enkelt.

Nu kommer jag kanske låta elak; men känner du inte att du har tid att lägga på din och hästens relation UTANFÖR ridningen (det jag skrev om att se till att vara en kul prick som hästen vill komma till) så kanske du borde överväga att byta hobby.

Visst har du en ridhäst, men du har framför allt en varelse med en personlighet, med vilja och med behov. Att hästen inte vill komma till dig bara för att hon har en stor hage pekar på att du inte tillfredställer hennes behov.

Så nu så här i efterhand ser jag att mitt tips inte passar dig alls, då jag inser att du nog har större problem med din häst än att det tar 30 minuter att få in henne från hagen.

Ge och ta ... vad ger du henne? vad tänker du på när du går för att hämta henne? Positiva eller negativa tankar? När vetrinären ska komma och vaccinera kan man givetvis inte gå och tänka på nålen för vilken häst kommer då? Tänk efter ge och ta eller ska hon ge och du ta? När jag tänker på hö kommer hästarna direkt springande men när jag tänker på min svägerska som är nybörjare på det här med ridning tycker hästarna att nä nu kommer vi inte det är inte kul. Skulle jag ha långritt i tankarna har de mycket bråttom in så att vi kommer iväg!!!! Hästen läser ditt kroppsspråk och förstår mycket mer än du tror, kompisarna i hagen är nog just nu roligare än du:banana:

Tassetass skrev:
Nu kommer jag kanske låta elak; men känner du inte att du har tid att lägga på din och hästens relation UTANFÖR ridningen (det jag skrev om att se till att vara en kul prick som hästen vill komma till) så kanske du borde överväga att byta hobby.

Visst har du en ridhäst, men du har framför allt en varelse med en personlighet, med vilja och med behov. Att hästen inte vill komma till dig bara för att hon har en stor hage pekar på att du inte tillfredställer hennes behov.

Så nu så här i efterhand ser jag att mitt tips inte passar dig alls, då jag inser att du nog har större problem med din häst än att det tar 30 minuter att få in henne från hagen.

:bow: :bow: :bow: :bow:
Kunde inte sagt det bättre själv.

prova att gå i sick sack mönster mot hästen-alltså inte direkt rakt fram mot den, kolla inte i ögonen, sen en bit på vägen mot hästen kan du stanna upp och sätta dig på huk och låtsas gräva lite i marken så h*n undrar vad du gör för spännande, när du lyckas komma nära hästen så fånga inte in den utan klappa lite och gå i väg, så hästen lär sig att " jag blir inte fångad varje gång matte kommer fram, utan i bland är det bara gos eller nåt annat roligt som händer".
Jag provade detta en gång på en medryttar häst jag hade, för ägaren tog det minst 1 timme att få tag på henne varje gång, mig kom hon fram till andra gången jag gick ut i hagen!! gissa om ägaren blev förvånad....

Tack! Ullis25
Det var såna här konkreta tips jag ville ha från början!

Adnoc skrev:
Tack! Ullis25
Det var såna här konkreta tips jag ville ha från början!

Du har faktiskt fått en mängd konkreta svar, en hel del bra tips, men du vill tydligen ta snabbaste vägen och inte lägga ned tid på sådant som inte är ridning.

En häst i bra kondition behöver inte ridas varje dag, och lägger man ned tid på annat runt omkring, kul såväl som tråkiga saker, så får du faktiskt en bättre relation till din häst. När du sedan har det, så funkar ridningen bättre också :)

Snabbfix ska det vara! :(

Varför inte investera i ett sånt där blåsrör som dom har i djurparker? Bara att blåsa en bedövningspil i hästen och hämta in den. :idea:

Då slipper man samtidigt ifrån besväret att lära sig något om hästhantering!

LIA

Ja, vilken kanonbra ide! :)

Jag skulle faktisk ta det som ett riktigt nederlag om mina hästar tyckte så illa om mig att dom sprang iväg när dom såg mig. :crazy:

Jag säger bara - är du för lat för att lägga ner den tid hästen behöver så är du inte en människa vettig nog att ha häst.

Kort och gott från ttl :cool:

angelo skrev:
Jag lekte kurragöma med min ponny när han inte ville in... ställde mig bakom ett tträd och smyg tittasde på han, så han märkte det.. sedan kom han fram och undrade vad jag höll på med.. efter det kommer han direkt.. tyckte väl matte var pinsam inför de andra hästarna ;)

:rofl: :rofl: :rofl: Måste prova detta :)

Ett annat tips är att stå med ryggen emot den, stå där och greja och verka ha jätte skoj, och de brukar då bli så nyfikna att de kommer fram till än...

Annars som andra skrivit här, jaga bort henne, stött bort henne, så gör folkledarna i de vilda, de jagar bort dem när de inte får vara med, hur mkt de än tigger och ber att få vara med....till slut kommer hon ge med sig!

Lycka Till!!:)

En halv foderponny som jag hade. ville heller inte komma in från hagen. Det var han och 6 andra ponnys som inte ville komma in.
Tillslut så tog jag och min kusin ett rep och typ stängde in alla oponnyerna (6 st) i ett hörn av hagen. så att igen av dom andra ponnyerna skulle springa runt och försöka att lura med sig honom.
Min kusin satte fast sin sida i en staketpinne och skulle gå och ta honom. Hon Började gå fram till honom men när han såg henne så hoppade han över repet som jag höll på säker 1.40 högt ( så ingen av hästarna skulle hoppa ur.

Men den lilla ponnyn på 1,30 hoppade lätt som en plätt ur och sprang iväg. I och försig så går han SM i hoppning så det kanske inte så konstigt men ändå?

Fick in honom sen kommer inte ihåg hur men vi fick in honom iallafalll.

Adnoc skrev:
Min häst vill inte komma in från hagen, så fort hon får syn på mig sticker hon längst ner i hagen, när jag sen kommer dit drar hon direkt till andra änden igen. Jag har provat med de klassiska knepen som att inte visa grimskaftet & inte ha ögonkontakt, tar även med en hink med mat ut, men det slutar bara med att jag har de 2 andra hästarna klängades på mig, och det blir fritt fram för mig häst att fortsätta undvika mig... Det tar ca 30 min varje dag att få in henne, har verkligen tröttnat på detta nu. Allt detta började när vi flyttade till ett nytt stall med riktiga hagar istället för paddockar.
Snälla ge mig råd & tips!

När min häst gör så ta ut dom andra hästarna ur hagen och var inne i stallet i typ 10 minuter.
Då kommer din häst undra vad som hände med kompisarna och varför du tog in dom och inte honom.

Jag brukar göra så när mitt sto inte vill ko mma in så tar jag in den andra hästen. ( Dom é´bara två hästar i det stallet så det är ju lättare att ta en då)

MEn testa detta när du ska ta in din häst. Börja att göra det så du inte har jagat honom i flera minuter.
För hon bara leker med dig då.

Efter att ha läst igenom tråden tror jag att en del borde fundera på blåsrör. :crazy:
Herregud, har ni ingen kommunikation med era hästar???

När jag får nån ny häst som är så så tar jag in alla andra hästar, tar bort allt vatten i hagen och sen går jag ut lite då och då och frågar om hästen vill in. Jag frågar en gång, jag går INTE efter den. Efter max 48 timmar utan vatten och hö kommer den att komma in, går oftast snabbare.
Givetvis ska den få gå in och äta och dricka och vara ifred i sin box då.
Sen får man ju tänka så att det är nånting som gör att din häst inte vill vara med dig. fundera ut vad det är och ändra på det.
Den vill kanske in och käka mat en timme innan du rider den?
Den kanske vill ha en annan sadel, ett annat bett, en annan ridstil etc.
Om en häst jag har i min ägo börjar göra så då måste jag ta mig en funderare på varför den gör så.Då är det nånting den ogillar i vår relation.
Hos mig är det bara nya hästar som gör så. På en vecka eller så så löser man såna problem OM man umgås med hästen på ett för den gynsamt vis.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar