Hjälp, min häst vill inte komma in.

Adnoc

Trådstartare
Min häst vill inte komma in från hagen, så fort hon får syn på mig sticker hon längst ner i hagen, när jag sen kommer dit drar hon direkt till andra änden igen. Jag har provat med de klassiska knepen som att inte visa grimskaftet & inte ha ögonkontakt, tar även med en hink med mat ut, men det slutar bara med att jag har de 2 andra hästarna klängades på mig, och det blir fritt fram för mig häst att fortsätta undvika mig... Det tar ca 30 min varje dag att få in henne, har verkligen tröttnat på detta nu. Allt detta började när vi flyttade till ett nytt stall med riktiga hagar istället för paddockar.
Snälla ge mig råd & tips!

Sv: Hjälp, min häst vill inte komma in.

ge inte upp
bara gå efter, dom flesta fattar efter ett tag att det inte hjälper att springa undan och dina vandringar blir kortare för varje dag. men jag förstår att du tröttnar!!! men tänk va nyttig motion för dig ;)

finns säkert fler tips :bump:

Jag vandrade efter hästen i säkert två timmar när detta hände mig. Först en timme med andra hästar i hagen, sen en till när de andra gått in, han bara vägrade. Till slut sk*t jag i honom och gick därifrån. Frågade sen artigt en gång i timmen hela kvällen om det kanske passade nu.... Jag gick inte dit, utan bara stod vid grinden en liten stund. Icka sa nicke, han vägrade gå in. Då har han alltså varit själv i hagen från 16 tiden. Klockan ELVA på kvällen passade det tydligen. Då behövde jag bara komma ut till grinden så kom han snällt och lät sig fångas. Har faktiskt "peppar-peppar" inte haft problem sen den dagen för snart 2 år sedan.
Metoden förutsätter förståss att man bor i anslutning till stallet. Tog en evinnerlig tid, men gav ett hållbart resultat...;)

Låt hästen vara ute tills hon vill komma in, de ger sig alltid till slut. ;) Visst kan man vara envis och följa efter dem, men jag sitter hellre inne i värmen och väntar. :D

Sen, i långa loppet, kan man ju se till att man är en jävligt kul prick som hästen VILL komma till.

Det KAN ju vara så att hästen är så förtvivlat glad över hagarna att den helst inte vill lämna dem eftersom risken finns att den måste flytta tillbaka till paddockarna... Hur länge har ni stått där?

Annars har jag en bekant som hade samma problem som du, hästen bara går undan och det tog HUR lång tid som helst att få in henne. Efter att ha prövat en massa olika NH grejor och annat utan resultat testade de klickerträning. Och DET funkar! :bump: Klockrent :bow:
Så kolla om du kan få hjälp av någon med klickerträning!

Tack för alla snabba svar...
Tyvärr så kan jag inte bara vänta på att hon ska vilja komma in, måste hinna rida innan det blir mörkt. Flyttade till detta stall för ca 2 mån sen, i förra stallet gick hästarna bara ute från 11-16, i detta stall går de ut vid 06.30 och jag brukar ta in henne vid 18 (de andra 2 vid 19), så hon har ju varit ute hela dagen, men ändå "dummar" hon sig...
Vad är klickerträning?

Så här ska du göra, ett knep man använder sig vid horsemanship:

Om inte hästen kommer till dig, så jagar du bort den. Den ska springa/ galoppera hela tiden. Så nu gäller det att ha bra skor :) När den vill till vänster motar du den ibland till höger och tvärt om. Använd dig av ett tex, ett grimmskaft för att få hästen i röresle. När du har lyckats kommer hästen till dig!!!

Det fungera definitivt, men kan ta tid de första gången/-erna. Dessutom kommer den visa att du är "ledare" och bestämmer :bump:

/märta

Nog har du råd att missa ridningen en eller två gånger, hästen måste ju ha vilodag någon dag.

murt: Det där funkar om hagen är väldigt liten och om hästen är hyfsat ranglåg. Är det en stor hage kan hästen springa bort och hinna beta, rulla sig och skita innan du hunnit tvärsöver hagen. Är det en ranghög häst finns det dessutom risk att du åker på däng tillbaka. Enskilda övningar kan aldrig ge en ledarskapet och att på det sätt du beskriver trötta ut hästen gör inte mer än att det döljer symtomen för problemet, nämligen att hästen tycker att du är en astrist prick.

Kunde inte sagt det bättre själv!

När ska människorna lära sig att se det ur hästens perspektiv? Där finns ju svaret.

LIA

Jag har haft samma problem med min häst.
Men jag tog in dom andra hästarna och lät honom gå ute själv, så stod han snart vid dörren och ville in.
Ge verkligen inte upp, bara kämpa på!
Tillslut ger dom saj, min gjorde iallafall!
Lycka till!

Jag vet inte när folk ska lära sig se saker ur hästens perspektiv. Jag lärde mig det när Malte försökte prygla livet ur mig och det vore skönt om folk kunde få slippa lära sig den vägen. :(

Hej!
Min ponny brukar vara så ibland, men vill bara busa sen kommer hon! Ibland när det inte har gått alls, så har jag öppnat grinden till hagen och sedan har hon fått springa in själv i stallet. Godis och havre brukar funka också.

Låt henne vara ute. Jag skulle aldrig jaga omkring en häst för att få tag i den (har aldrig behövt heller för den delen, mina kommer..), det gör det bara värre.. Så vill hon inte in ska du bara vända om och gå. Ta in dom andra hästarna och låt henne vara ute ensam, så lär hon sig att det är följden av att inte komma. Dom flesta hästar tycker inte det är så kul att vara kvar ute alldeles själv..

Samma princip som med hundar, kommer dom inte vid inkallning så vänder man sig om och går andra vägen.

En gång så hade vi jättemycket problem att fånga in min kompis häst, och inget fungerade för att få in hästen.

Men ett knep är att ta en longerlina, (behövs två kompisar ). så tar man vars in ände och "ringar in" hästen i ett hörn . Vet inte om det funkar så bra i längden , men det funkade för oss iallafall.
Hästen lärde sig att det inte var lönt att fly, vi fick ändå tag på han!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

min häst skulle få panik å springa genom staketet då :crazy:

jag gick efter henne två dar i rad sen har hon gjort så nån gång till men nuförtiden kommer hon själv :)

Jag lekte kurragöma med min ponny när han inte ville in... ställde mig bakom ett tträd och smyg tittasde på han, så han märkte det.. sedan kom han fram och undrade vad jag höll på med.. efter det kommer han direkt.. tyckte väl matte var pinsam inför de andra hästarna ;)

Tack för alla tips! Det där med att låta henne vara ute funkar inte alls, beror väl på vad man har för syfte med sin häst, min är en ridhäst och ska ridas, kan således inte bara gå i hagen jämt bara för att hon själv vill det. Självklart har hon vilodagar och då får hon vara ute tills de andra går in.Visst ska man se saker ur hästens perspektiv, men det är ju lite som ett förhållande, man får ge & ta helt enkelt.

Gör för guds skull inte så! Att pressa in ett flyktdjur i ett hörn och stänga alla vägar ut är bara vansinnigt. Vad tänker ni med egentligen!? Tur att ingen blev skadad.

Om det tar dig trettio minuter varje dag att ta in din häst så missar du dessa trettio minuterna till något nyttigare. Om du lägger den tiden på att bara gå efter henne "driva" på henne tills hon inte vill längre och kommer till dig och vänder dig med sidan mot henne (detta ser du genom att hon vinklar örat mot oc visar med sitt kroppspråk att hon är trött på att bli bortdriven, med andra ord det ser du.) Gör du detta så sparar du tid vid andra tillfällen och får därmed tillbaka tiden som du gjorde detta på istället för att jaga henne.

Säg att du missar att rida tre dagar pga att du gör detta. Men istället får du tillbaka den 1.5 timmen senare för att du slipper jaga henne i hagen.

Det jag menar kort är att: Lägg den tiden det tar på att lära henne att inte springa iväg så får du tillbaka det senare.

Annars så är mutning när ni kommer in i stallet ganska bra, ett äpple eller något annat positivt.

murt skrev:
Så här ska du göra, ett knep man använder sig vid horsemanship:

Om inte hästen kommer till dig, så jagar du bort den. Den ska springa/ galoppera hela tiden. Så nu gäller det att ha bra skor :) När den vill till vänster motar du den ibland till höger och tvärt om. Använd dig av ett tex, ett grimmskaft för att få hästen i röresle. När du har lyckats kommer hästen till dig!!!

Det fungera definitivt, men kan ta tid de första gången/-erna. Dessutom kommer den visa att du är "ledare" och bestämmer :bump:

/märta

Det där funkar INTE i en stor hage. Trust me, I have tried... :p

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar