Hjälp, min häst svimmar!?

Sv: Hjälp, min häst svimmar!?

mumin skrev:
Min första ponny "svimmade" också vid två tillfällen, med ca ½ års mellanrum. Efter undersökning med UL på djursjukhuset kom de fram till att han hade blåsljud på hjärtat, stort. Det var jätteallvarligt sa de och de ville att vi lämnade honom där för avlivning. Det gjorde vi inte men han fick somna in hemma en vecka senare.. :(
Om jag förstod det hela rätt så var hjärtat " för stort" så att det inte skulle orka pumpa längre och bara stanna en dag, som vet sa "vilken dag som helst".

Kolla med vet! Det kan vara en engångsföreteelse, men det kan också vara nåt mycket värre. Bättre att veta än att undra.

Detta hände tyvärr också mitt halvblodssto för drygt ett år sedan. Hon svimmade några gånger i boxen. Men hon hade även flera andra symtom - trötthet, dåliga blodvärden, ödem under magen, svullna ben. Efter diverse undersökningar på Djursjukhus visade det sig att hon hade fått en förtjockad hjärtklaff (troligtvis orsakat av en bakterieinfektion). Det fanns inget att göra, så hon fick somna in.

Men eftersom din pålle inte har haft andra symtom (?) så behöver det ju inte vara något allvarligt, men, som andra skriver här, kontakta vet, så att du får säkert besked och inte behöver gå och oroa dig.

Hoppas allt går bra!

Usch då...

Ja, det konstiga är att hon mår prima för övrigt. Hon har torra fina ben, äter och dricker som hon ska, fin i pälsen, pigg att rida och lika "bitchig" som hon alltid är. Hon är dock lite tröttare nu, men hon har börjat fälla, och det brukar hon bli då.

Minns en sak som hände i somras, vet inte om det kan ha nått med saken att göra. Hon lade sig ner i boxen och rullade, ställde sig upp, och lade sig igen ca 5 ggr. Till synes utan anledning. Sedan låg hon kvar och "vilade". (Hon ligger också ner när hon sover) Ingen i stallet tyckte jag behövde tillkalla veterinär, och hon hade ingen hög puls/feber/magont el liknande.

Inte läst alla inlägg men fastnade för rubriken då detsamma händer i stallet.. Det är främst när vi spänner sadelgjorden å låter honom stå stilla med den spänd innan vi bär iväg, så blir han helt groggy och benen viker sig, är mer som att han somnar dock än svimmar.. Han ramlade omkull en gång och numer så blir den en väldig fart i stallet så fort han börjar se groggy ut..
Jag är nog inte till någon större hjälp, men jag tror att i vårat fall så har det kanske att göra med att sadelgjorden sitter för hårt dessa gånger, numer spänner vi knappt gjorden på honom förens vi sitter uppe.. och det händer inget då..Jag har tankar om att i vårat fall kan det vara syrebrist eller möjligtvis tvångstankar som gör att han beter sig sådär.. Men är ju bara en teori jag har.. Ingen aning om vad som egentligen försigår.. :confused: Men menhoppas det går bra med din häst, ville kanske bara säga att du inte är ensam.. :D

Lånar knapp. För många många år sedan kom jag i kontakt med något som kanske liknar detta. Det var en häst som svimmade då man drog åt sadelgjorden. De var något med en reflex som gjorde att hästen blev vagal och fick blockering i hjärtrytmen och tuppade av. Jag vet att ägarna i början skulle vara försiktiga med spänning av gjorden, men jag vill minnas att det inte gick bra i längden. Kan ju ha varit nåt helt annat än vad du beskriver. Hör gärna av dej - vi är många nyfikna nu om vad förklaringen kan vara.

Det är ingenting med gjorden, jag stod bara och ryktade.

Dock har jag hört om hästar som svimmat i samband med sadelgjords-åtdragning, bla en medryttarhäst när hon var liten.

Narkolepsi? Har varit med om det...hästen kan rasa tom under ett ridpass. Och det kan gå att medicinera.

*Tilda* skrev:
Hästar kan när dom bli rädda, lägga sig ner, och spela död.
Min sköt pålle gjorde de när hon inte ville gå på transporen....
Då va hon inte rädd, men de blev för mkt när alla ville tvinga in henne i transporten (och de vet ju alla att man inte kan göra), och hon la sig då ner på lämen, rakt ner och spelade död....men hon reste sig ganska så snabbt sen igen....

Kanske va de som hände??
Annars skulle jag nog ringt veterinären oavsett.....!!

Lycka Till!:D
Nej hästar spelar inte döda..
Däremot om man tvingar en häst in i transporten genom att med våld dra den in så kan nerver i nacken komma i kläm av trycket från grimman och den kan "tuppa av"..:cry:

Så din häst spelade inte död,den reagerade antagligen pga långvarigt tryck på nacken,då nerver kom i kläm..:crazy:

NU HAR JAG LITE INFO

Veterinären var här och gjorde en lättare koll på henne, lyssnade på hjärta och kollade allmäntillstånd och så, och hon hiottade ingenting onormalt. Hon sa att det kunde ha varit blodtrycksfall lr något liknande. Om det händer igen så får vi göra en noggrannare undersökning.

Så det var ju lite lugnande :)

Skönt att höra att det verkar okej, hoppas det bara var en engångsföreteelse! :)

mushroom skrev:
Det är främst när vi spänner sadelgjorden å låter honom stå stilla med den spänd innan vi bär iväg, så blir han helt groggy och benen viker sig, är mer som att han somnar dock än svimmar..

nja, jag ställer mig lite tvivlande på att en häst skulle få sådan syrebrist att benen viker sig ... handlar det inte istället här om en ovanligt intelligent häst som lärt sig att om man gör så, så slipper man bli riden/stå med åtdragen sadelgjord?

har nämligen hört talas om en arab som gjorde något liknande. de tillkallade någon "klok gubbe" som helt enkelt struntade i att hästen slängde sig på backen. då ställde sig hästen upp o var som vanligt, sedan dess har hästen inte gjort så något mer ... :rofl:

Jag var med om en 20-årig travhäst som gjorde något liknande. Vi skulle ta in henne, hennes äldre dotter och deras månadsgamla föl när 20-åringen fick för sig att springa ifrån oss och busa. Hon föll ihop och rullade ner för en liten slänt (en meter kanske) och sedan låg hon och darrade i hela kroppen med benen högt i vädret. Jag blir sällan panikslagen i såna ögonblick, men hon som var med mig ut började nästan gråta för hon trodde att stoet höll på att dö. Och så plötsligt ställde sig stoet upp, helt utan skakningar, och trippade efter fölen och sin dotter mot stallet. Helmysko!

Lina_ skrev:
NU HAR JAG LITE INFO

Veterinären var här och gjorde en lättare koll på henne, lyssnade på hjärta och kollade allmäntillstånd och så, och hon hiottade ingenting onormalt. Hon sa att det kunde ha varit blodtrycksfall lr något liknande. Om det händer igen så får vi göra en noggrannare undersökning.

Så det var ju lite lugnande :)

Hon trodde inte alls på epilepsi då?
Vore intressant att veta! :idea:

Oturligt nog hade jag tyvärr ingen möjlighet att vara där när veterinären kom, hon kollade på henne för att hon hade andra hästar i stallen bredvid som hon skulle kolla på.

Så jag kunde inte prata med henne, men en tjej som var med sa till mig att hon skulle hälsa från veterinären att det troligtvis var blodtrycksfall. Lite knapphändig info, men hon går såpass bra nu, både hoppning och dressyr, så det känns som om det inte är så farligt. Händer det igen så blir det såklart en grundlig undersökning på en gång! Men vi hoppas att det inte upprepar sig :)

När häst svimmar när man drar åt sadelgjorden kallas det sadelfång, eller sadeltvång lr nåt:o de e väl allt jag kan hjälpa till med:(

Min ponny gjorde precis samma sak för ca ett år sedan, sen dess har det inte hänt. Ringde vetrinären då detta hände och dom sa att det lät som ett epelisi anfall. Han är 19 år gammal och vetrinären sa att gamla hästar (även unga såklart) kan få det en gång och sedan behöver det inte hända igen.
Vi åkte in till klinik med honom nu i februari (dock av annan orsak) och när dom lyssnade på hjärtat så hörde dom ett blåsljud. Vi gjorde ultraljud och det visade sig att han har förstort och förslappat hjärta och även att vänster kammare har ett litet hål som läcker blod. Han har inte ont av det i dagsläget och förhoppningsvis kommer han inte få det (regelbundna års ultraljud framöver) men han får inte ansträngas direkt. Så numera går vi bara små promenader tillsammans.
Om en häst med denna åkomma ansträngs så kan det hända att den helt plötsligt inte orkar mer.
Förstort och förslappat hjärta har han antagligen haft under flera år och hästar kan få detta om dom tränas hårt och intensivt (likså för människor).
Min teori är dock att just det lilla hålet kom till då han ramla omkull i boxen eftersom han innan detta gått igenom två olika vetrinär besiktningar på mindre än ett år utan att dom hört något konstigt med hjärtat.

Så jag råder dig att tillkalla vetrinär och göra en grundlig undersökning av din häst :)

Mvh

Usch då... Nu blir jag ju orolig igen! Tack för alla tipsen, jag skall hålla ögonen på skaft... :(

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 409
Senast: Doccan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka