Sv: Hjälp, min häst svimmar!?
Detta hände tyvärr också mitt halvblodssto för drygt ett år sedan. Hon svimmade några gånger i boxen. Men hon hade även flera andra symtom - trötthet, dåliga blodvärden, ödem under magen, svullna ben. Efter diverse undersökningar på Djursjukhus visade det sig att hon hade fått en förtjockad hjärtklaff (troligtvis orsakat av en bakterieinfektion). Det fanns inget att göra, så hon fick somna in.
Men eftersom din pålle inte har haft andra symtom (?) så behöver det ju inte vara något allvarligt, men, som andra skriver här, kontakta vet, så att du får säkert besked och inte behöver gå och oroa dig.
Hoppas allt går bra!
mumin skrev:Min första ponny "svimmade" också vid två tillfällen, med ca ½ års mellanrum. Efter undersökning med UL på djursjukhuset kom de fram till att han hade blåsljud på hjärtat, stort. Det var jätteallvarligt sa de och de ville att vi lämnade honom där för avlivning. Det gjorde vi inte men han fick somna in hemma en vecka senare..
Om jag förstod det hela rätt så var hjärtat " för stort" så att det inte skulle orka pumpa längre och bara stanna en dag, som vet sa "vilken dag som helst".
Kolla med vet! Det kan vara en engångsföreteelse, men det kan också vara nåt mycket värre. Bättre att veta än att undra.
Detta hände tyvärr också mitt halvblodssto för drygt ett år sedan. Hon svimmade några gånger i boxen. Men hon hade även flera andra symtom - trötthet, dåliga blodvärden, ödem under magen, svullna ben. Efter diverse undersökningar på Djursjukhus visade det sig att hon hade fått en förtjockad hjärtklaff (troligtvis orsakat av en bakterieinfektion). Det fanns inget att göra, så hon fick somna in.
Men eftersom din pålle inte har haft andra symtom (?) så behöver det ju inte vara något allvarligt, men, som andra skriver här, kontakta vet, så att du får säkert besked och inte behöver gå och oroa dig.
Hoppas allt går bra!