Hjälp! Min häst kommer att äta ihjäl sig..

6

610

...kanske inte riktigt så illa men hon har blivit ordentligt fet och jag funderar nu på att köpa en "munkorg" som ska begränsar gräsätandet.

Hon (och de andra) kommer in vid 18 då serveras en näve havre och lite hö innan ridning för att sen släppas ut på det där förgrymmade gröna gräset (alla hagar har lika smaskigt gräs) tidig morgon. Jo, självklart får fetknoppen (och de andra inte fullt så feta) sen kvällsmat bestående av hö och lite betfor.

Har någon på detta forum några erfarenheter av "gräsreducerare"?

...snart får jag väll rida barbacka :mad:

ps jag har aldrig sett henne så har trind om magen förut

Sv: Hjälp! Min häst kommer att äta ihjäl sig..

Två av mina hästar går med "munkorg" sedan stoet drabbats av fång. Jag upplever det som att hästarna ganska snabbt förlikade sig med situationen och lärde sig tekniken att äta genom det lilla hålet i botten av munkorgen.

De går ute från klockan 6 till 22, i stora gräshagar. När de kommer in får de lite morötter och 2 kg hösilage, och på morgonen innan de går ut får de lite morötter igen.

Stoet har haft sin betesbegränsare sedan den 2 maj, valacken sedan den 7. Båda har gått ner ordentligt i vikt.

De betesbegränsare vi har kommer från Globus och ser ut som en grimma med munkorg. Kostar under 200 kronor.

Immer

Ja den "munkorgen" är riktigt bra i övrigt men ger skavsår tyvärr... Har vi sett nu efter några dagars användande. Hästen har skav på undreläppen, längst ner... på "hakan". Försöka smörja in med hästsalva eller vaselin både inuti "munkorgen" och på "hakan" så att det ska skava mindre.

Mina har inte fått några skavsår.

Immer

Lyckos dig! (dom) ;)

Jag tycker den sitter BRA på henne och inte för tajt på nåt sätt. Ändå får hon skav... :(

Har du förresten gjort hålet nåt större eller låter du det vara som det är? Hos oss är gräset så himlans kort att hon skulle inte få sig nåt om vi inte gjorde hålet lite större ...

Halloj!!

Satt och läste era inlägg under denna rubrik och tänkte att jag måste få skriva några rader. Läste även vad Immer har skrivit. Min Zonya (shettis) drabbades av fång i förra sommaren, så jag införskaffade mig oxå en munkorg som hon har använt nu ett bra tag. Iden hagen där mina hästar nu går är det rätt tunt bete, men visst där är kraft i det ändå för det ser jag på mitt halvblod att hon börjar minsann få mage ;) Zonya däremot är rätt smal så hon får hö morgon och kväll. Jag är lite brydd för hur det ska gå nu i helgen när jag och grannen ska släppa våra 2 st fånghästar i en mindre hage med lite skogs el rättare sagt ängsgräs. Där är i allfall ingen gödning utspritt i detta. Är nyfken på hur mycket munkorgen kan skydda mot deras glubska munnar. De ska komma in varje kväll. Blev lite förvånad att de kan gå ute så länge som mellan 7 på morgonen till kl 22 på kvällen som Immer skrev. Det låter ju jättebra:banana: !!! Zonya och mitt halvblod går även på örter och Aloevera för att förebygga så att fånget ska hålla sig borta. Detta blev lite långt, men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig för att få lite kött på benen ang den här munkorgen...

//Chansen:d

Jag har en munkorg till min welsh ponny, greengard tror jag den heter 500:- funkar jätte bra inga problem att vänja sig att äta el dricka med den.. inget skav heller! :)

Köp en munkorg! Som flera andra redan tipsat dig om, det är ju bra att börja reducera intaget redan nu - än att komma på i höst att pålle ser ut som en köttbulle;)

Greenguard kan vara bra om man får den att sitta bra på hästen. Men många hästar lyckas kringla sig ur den förr eller senare. I vårt fall gjorde hästen det redan efter 10min... :angel:

Då funkar modellen från Globus mycket bättre.

Samma här. Jag köpte två stycken Greenguard. Den ena gick sönder efter en och en halv dag i hagen. Den andra sitter så illa (på båda hästarna) att den halkar på sniskan och ger skav.
Globusvarianten, däremot, fungerar jättebra!

Nu ikväll går mina hästar faktiskt utan munkorg i två timmar, jag tycker de får ha det som belöning för att de stått ut med munkorgen hela dagen ;) Jag flyttade över dem till den "magraste" hagen innan jag klädde av dem.
Besten var jättesöt, för först fattade hon inte att munkorgen var av och att det var fritt fram att beta, hon ville bara gå in. Det tog säkert fem minuter innan hon fattade. Men Mixen dök direkt med mulen i gräset :D

Immer

Har du förresten gjort hålet nåt större eller låter du det vara som det är? Hos oss är gräset så himlans kort att hon skulle inte få sig nåt om vi inte gjorde hålet lite större ...

Nej, jag har inte gjort hålet större. Vi har 2,2 ha till tre hästar så gräset är tillräckligt långt.
I slutet av veckan kommer en inlånad häst som ska hjälpa dem att äta upp :D

Immer

Vad är det för skillnad på munkorgarna? Har hört att det finns särskillda grimmor som man kan ha för att munkorgen ska sitta bättre, men den munkorgen jag har som grannen fixade till mig är en svart med läderremmar och rätt stort galler som de kan äta genom:bow: ...

Tack för alla svar (vilken knapp är det som gäller som svar till alla??)!

Nu ska här införskaffas ett stycke munkorg och ett stycke hopp om att det fungerar till den vandrande köttbullen som aldrig tyck vilja slita mulen ifrån gräset. Hon är som en labrador - helt galen i mat.

Hästarna i hagen fungerar bra tillsammans ...men oj, hur kommer det gå nu när de ska klia varandra. Någon som har noterat om det går med munkorg.

Var finns den sortens munkorg o köpa? Har inte sett den någonstanns men den ser ju "trevligare" ut än en greenguard.

Jag hittade den på denna hemsida grand-prix.se

Tack för tipset :bow: av den sidan... Det var en trevlig sida

Mvh

från mej

Ja jag såg sidan den verkar vara en bra sida, likaså munkorgen, men selen i nylon skaver inte den?? När det blir sommar och varmt??
Mvh

Kerstin

Ja jag såg sidan den verkar vara en bra sida, likaså munkorgen, men selen i nylon skaver inte den?? När det blir sommar och varmt??
Mvh

Kerstin

Jo den skaver på vissa. På vår häst skaver den mot hennes undre läpp... det jag vill kalla för "hakan". Man får smörja in med vaselin eller dylikt varje dag innan man sätter på den och hoppas att det hjälper mot skaven (vet inte än, har bara använt munkorgen på henne i en vecka). Annars funderar jag på att sy dit någon slags tygbit som motverkar skaven... Typ av sånt tyg som bogskydden görs av... *funderar*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka