Hjälp! Min häst kommer att äta ihjäl sig..

Sv: Hjälp! Min häst kommer att äta ihjäl sig..

Ja för jag har själv Greengraurd på min shettis och den sitter perfekt och jag har inte haft det problemet, men jag vet vissa som har haft problem med skav på hakan som ni oxå pratar om här inne. Grimman som hon har har skavt lite på kinderna och på nosen där tappen sitter som har med munkorgens fästning att göra, men jag har sytt på tyglappar på dessa ställen och nu verkar den att vara helt perfekt på henne. Får se nu hur det kommer att fungera i sommar, första sommaren nu efter fångåret i fjol....

En gång i tiden hade jag en liten B-ponny. Denna gick på bra bete med stora hästar = den blev fet. MEN jag stramade upp motionen i förhållande till den mat den åt villket betydde 2 pass hårdträning/dag. Och då snackar vi inte direkt om lite lätt-motion direkt. Hästen blev så himla fin i kroppen. ett stycke b-ponny med ENBART muskler. så jag anser att motionen brister i 9 av 10 fall då det gäller betsgående hästar. Många säger, jamen jag motionerar ju 1 timma/dag. Men det är skillnad på motion och motion.

Jag asner att folk i dagens tider vill ha det så himla lätt utan att behöva anstränga sig nämvärt. Munkorg i all ära, men jag tycker man ska kämpa lite för saken.

Shettisen i mitt stall har fång och hon har Green Guard Munkorgen och den funkar super, hon får ju i sej lite gräs och hon får gå in och äta hö nån gång mitt på dagen.

Jag asner att folk i dagens tider vill ha det så himla lätt utan att behöva anstränga sig nämvärt. Munkorg i all ära, men jag tycker man ska kämpa lite för saken.

Sen finns ju alltid det akuta skedet då hästen INTE ska motioneras.
Då är det bra att det finns munkorg.

Immer

Kunde jag motionera min häst hade jag gärna gjort det:( Har en "sjukpensionär" som det skulle vara katastrof om hon gick upp i vikt för mycket. I dagsläget mår hon bra men vet inte om hennes skada skulle klara en viktökning och jag vågar inte chansa heller. Har inte betesbegränsare på henne nu men skulle det inte räcka att ha henne på sämre bete skulle jag inte tveka att använda en!

Ja, och nu syftar jag knappast på ofärdiga djur presis. Men läser man inlägg ang betesbegränsare så ser många det som en lätt utväg.

Munkorgen kommer att bli en hjälp på vägen i mitt fall (hoppas jag). Hon rids i ca 30-40 intensiva minuter 5-6 dagar i veckan vilket jag tycker räcker för en sexåring.

Fast jag måste säga att så bra som hon går nu trots sin fettma ;) var det länge sedan hon gjorde.

Kan det vara gräset som gör henne så mjuk (menar inte hullet utan ridbarheten....), lyhörd och pigg?

Nu kom min munkorg med posten idag.

Hålet var ju VÄLDIGT litet, har ni behållt det så eller gjort det större? (Vi pratar om stormulad bruksnordsvensk)

Dimma går i dagsläget på betet 6 timmar och i vinterhage med liiite gräs resterande tid. Munkorgen gör förhoppningsvis att hon kan gå ihop med lillebror på betet iaf 10h... De tycker att det är så tråkigt att vara ifrån varandra! ;)

Shettisen i mitt stall har fång och hon har Green Guard Munkorgen och den funkar super, hon får ju i sej lite gräs och hon får gå in och äta hö nån gång mitt på dagen.

Går hon i större hage nu med munkorgen?? Vi ska släppa Zonya (min shettis, som fick fång i fjol sommar) tillsammans med grannens nordsvensk som också har haft en tendens till fång i en lite mindre hage medans mitt halvblod och hans andra fullblod ska gå i den större hagen. Men jag e så nervös hur det ska gå med Zonya i sommar?? Det är ett fångår i år (hos oss skåneland i allafall) sa hovslagaren...

Hej! Provade min nyinköpta greenguard igår på min tjocka pålla som aldrig haft munkorg. Hon är en tålig häst men ville inte ens försöka beta med den. Hon snodde runt med mulen tills hon lyckades få tag i munkorgen med tänderna. Jag försökte med en fastare grimma som jag spände lite hårdare men flärpen framtill på gg som ska sitt i grimmans nosrem halkar ändå snett och munkorgen kommer på sniskan. Flärpen hade öppningen inåt när jag packade upp gg, men jag vände den med öppningen utåt för jag tyckte att den där gummitappen tryckte på hästens nosrygg. Hur ska den egentligen sitta och hur hårt ska man spänna den? Hur gör man för att vänja hästen vid eländet utan att hästen lär sig och krångla sig ur den?

Jag vet att det finns en grimma till greenguarden, men den är ganska dyr och det funkar kanske inte ändå. Känner att jag måste prova en gång till innan jag ger upp. Tacksam för tips om hur man ska fästa greenguarden på bästa sätt. :confused:

Jag provade med Greenguard först, men det var verkligen ingen hit.
Den första höll i en och en halv dag, sen var den trasig. Den andra satt lika illa och halkade på sniskan hela tiden.
Så jag köpte hinkmodellen från Globus istället. Den är betydligt billigare (under 200 kronor) och den sitter mycket bra eftersom man inte behöver ha någon grimma.
Två av mina hästar går ute omkring 15 timmar/dygn med dessa betesbegränsare och det fungerar jättebra.

Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka