hjälp, min häst hostar....

H

_heavenstar_

när min häst börjar komma igång o röra på sig lite så börjar hon hosta.. det är inte direkt någon vanlig hosta.. de låter nästan som om hon håller på o "kvävas" vid varje hostning.. typ som att de sitter något i halsen, igår räckte det med att vi skrittade 200meter.. ungefär som vi männiksor har ansträngningshosta..

vet någon vad det kan vara? :confused:

Sv: hjälp, min häst hostar....

Hur länge har det hållit på? Låter som bronkit. Ring veterinären! Det blir bara värre av att du väntar.

4.e dagen idag... de kommer liksom bara till o från.. men de låter inge bra!

Är det under hela ridturen hon hostar eller bara i början? Min pålle har oxå gjort det några ggr nu i veckan men bara i början innan han hunnit bli "varm i kläderna" så att säga. Han är fullt normal för övrigt och jag tror det kan vara den dammiga sanden i paddocken i samband med gammalt gräs som inte åkt ner i magen ordentligt.

Det är säkert ingen fara med din pålle, håll bara koll på henne så att det inte blir värre. Jag vet i vintras när det var lite upp och ner med vädret (det har ju vart det nu med i sommar egentligen) så fick han hosta nån månad ungefär. Går på lösdrift.

Är det under hela ridturen hon hostar eller bara i början? Min pålle har oxå gjort det några ggr nu i veckan men bara i början innan han hunnit bli "varm i kläderna" så att säga. Han är fullt normal för övrigt och jag tror det kan vara den dammiga sanden i paddocken i samband med gammalt gräs som inte åkt ner i magen ordentligt.

Det är säkert ingen fara med din pålle, håll bara koll på henne så att det inte blir värre. Jag vet i vintras när det var lite upp och ner med vädret (det har ju vart det nu med i sommar egentligen) så fick han hosta nån månad ungefär. Går på lösdrift.

hon hostar till o från under hela ridturen..

hon hostar till o från under hela ridturen..

Aha, på så sätt. Såg att någon nämnde bronkit vet ej exakt vilka symptom man ska titta efter då, men det kan ju oxå bara vara lite hosta som går över. Går hästen ute eller är i dammfri miljö (ej hö, bra stall osv) så borde det väl inte vara bronkit.

Du skulle ju kunna tempa hästen så du har koll på det, dessutom kolla efter andra sympton på förkylning såsom slem i näsborrana som ändrat färg eller blivit tjockare. Jaa, det är mina tips! Men i mitt fall var det bara en släng av hosta av någon anledning mest troligt väderomslag.

Jag trodde min häst också skulle bli bra av sig själv, hade mindre symptom än din, hostade till ett par gånger när hon släpptes ut på morgonen, det kom och gick i ungefär en månad, när jag ringde veterinären tog det en vecka innan han kunde komma, det blev då betydligt värre, när han kom bedömde han det som att hon hade 10 % chans att klara sig, medicinen kostade 5000 kr att hämta ut... Hade jag ringt från början hade det antagligen räckt med lnågra hundra och hästen hade inte stått på randen... Det låter som betydligt värre än en vanlig förkylning när hästen låter som om den ska kvävas... Piper det när den andas med?

Tires, det låter som om din häst har kroniska luftvägsproblem, jag har aldrig varit med om att en häst utan det har hostat så regelbundet. Igångsättningshosta tyder på att hästen har slem som kommer upp, inte damm eller mat.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=786386&highlight=ig%E5ngs%E4ttningshosta

Aha, på så sätt. Såg att någon nämnde bronkit vet ej exakt vilka symptom man ska titta efter då, men det kan ju oxå bara vara lite hosta som går över. Går hästen ute eller är i dammfri miljö (ej hö, bra stall osv) så borde det väl inte vara bronkit.
.

Det var att det lät som om den skulle kvävas jag reagerade på men har det bara haft det i fyra dagar är det antagligen inte kroniskt än, bronkit kan de få av att gå med luftvägsinfektion som inte går över också.

Tires, det låter som om din häst har kroniska luftvägsproblem, jag har aldrig varit med om att en häst utan det har hostat så regelbundet. Igångsättningshosta tyder på att hästen har slem som kommer upp, inte damm eller mat.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=786386&highlight=ig%E5ngs%E4ttningshosta

Det har han inte! Han går på lösdrift som du kanske såg att jag skrev och just denna period var det inte bara han som hostade i stallet. Det rådde kraftiga väderomsalg med ömsom kallt, varmare (höst/vinter så relativt)/ blött och torrt. Våra lösdriftare drabbades inte av infektionen som stallhästarna smittades av i samma veva vilken behövde behandling. De hade just "bara" denna hosta till och från. Han var lika pigg som vanligt under denna tid. Hostan jag nämnde som han haft senaste veckan är ett host bara just när jag kommer in på dammig ridbana. Ej i övrig ridning/hantering.

Det var att det lät som om den skulle kvävas jag reagerade på men har det bara haft det i fyra dagar är det antagligen inte kroniskt än, bronkit kan de få av att gå med luftvägsinfektion som inte går över också.

Ja, om det låter som den ska kvävas bör man nog tillkalla vet!

Ring vet.!!! Det är ju ingen idé att hålla på att spekulera här vad det kan vara!!!

hon håller inte på o "kvävas" ordagrant när hon hostar,, men de är ingen vanlig hosta. hon går ute dygnet runt på sommarn o stallet är fräscht!
ska ringa vet idag o se va de säger..

veterinär ordinerade vila, promenad 2-3 veckor.. förmodligen förkylning trodde hon, svullna slemhinnor..

Hade hosta på vår ena tävlingshäst som var 4 år (20 år sedan), han fick sedan gå ute året om i utebox. Varpå hostan försvann , FÖR ALLTID.:D

Vad skönt att det "bara" var en släng av förkylning...de går ju över!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka