Hjälp, min häst har fått FÅNG

Sv: Hjälp, min häst har fått FÅNG

Du borde röntga den.
Känn efter på framsidan ovanför kronranden om den är hård o jämn där.
Om det går ner lite där, kan du ha en rotation.

Hej, jag tycker du ska låta din häst stå stilla i boxen eller i en minihage mycket längre. Min häst fick fång rätt så lindrigt men fick ordination 2 månaders boxvila direkt. Min häst fick fång för att hon var för fet(tror jag) så nu får hon ingen mat alls just, bara halm. Morötter kan man ge som godis men inte äpplen och annan frukt.Är hästen överviktig har de absolut lättare att få fång. På strömsholm är de jätteduktiga på fång.Om man röntgar kan man ju direkt se vad som hänt i hoven och hovslagaren kan se vad han ska göra.
Det finns hästar som får fång en gång och aldrig mer men det finns de som får fång varje vår bara av lukten på gräs.
Lycka till.
:(

Har haft kontakt med vet. idag och jag beskerv hur det var med tjejen min, och hon tyckte att jag kunde börja rida hästen mycket lungt och försiktigt och SAKTA öka turerna. Bra om hon inte åt så mkt gräs, så det blir till och ha kvar den lilla hagen som hon går i större delen av dagen.
Vet. tyckte ej att jag behövde röntga, eftersom det är på hästens allmäntillstånd man ser hur hästen mår. (men har det ändå i tankarna)
Svullnaden i benet förklarade vet. med att det berodde på all omställning nu under sjukdomstiden.
Avvaktar lite till innan jag börjar rida henne.

lånar knapp

Trots att min häst hade kraftig hovbensrotation så fick vi endast råd om två veckors boxvila och två veckors boxvila med promenad och sedan 4v hage, ökande. alltså 8 veckor totalt. Tre månader efter slutet av mars, fick han åter fall. Jag anser att han fick återfall p g a överansträngning i hagen. Jag tror inte hoven var stabil nog.
Dock så hade ingen ytterligare rotation skett utan hoven hade börjat höja sig igen. Han fick återigen samma råd om vila 8v.

Nu har han gått i sjukhage sedan dess alltså 3 månader snart 15v istället. Detta har jag valt på egen hand för att vara säker på att ha fått mer stabilitet i hoven. Han har rört sig fint men blivit lite stapplig vissa dagar nu när marken blivit hårdare. Vad tror ni? Vågar man utöka hagytan till honom nu.
Veterinären ska jag fråga om vi kan göra ny röntgen men jag har ju redan haft han i sjukhage mer än deras rekommendation :confused: :confused: :confused:

fång gör mit tokig:eek: Vad är bäst? Det finns ju lika många åsikter om hur fång ska skötas som det finns fånghästar kan man tro :crazy:
Anki

ett år senare är hon väl frisk!?!

Ja nu är hon pigg och kry! Vi håller på att vänja att beta för fullt nu och hon betar väl 10 min. per dag och hoppas på att det inte blir somm förra våren. + att hon är nog inte lika rund som då..

Vilken gammal tråd.
Min häst är också återställd trots allvarlig fång för ett år sedan. Rids som vanligt och är i kanonform både i kropp och hovar.

Inget sommarbete, motion, reglerad hage och hö i sommar.
Blir väl några strån gräs i hagen ändå.

Numer har jag bara en fångis o detta blir 3dje sommaren utan gräs för henne

Vad är symtomen mer än att de har ont?
Är benen varma?

Har hört att hovarna ska vara ovanligt varma om hästar har fång, stämmer det?

*Kl*

Vad jag har fått höra av min hovis tar det Ca 9 månader innan hoven är helt frisk efter ett fånganfall beroende på hur svårt anfallet var. (Tror hon fått uppgiften från en undersökning)

Sen en fånghäst ska gå så LITE som möjligt alltså inga "Promenader" eller så. Helst Inte gå ut och in från hagen heller.

Så det bästa är ju om h*n kan va i box dygnet runt eller i en liten sandhage dygnet runt och inget gräs. och ha tålamod och sätt inte igång H*n förtidigt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 788
Senast: 13579vas
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 625
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka